Förresten!
Jag söker domar på samtliga typer av brottsmål som inträffat i Ängelholms kommun efter 2010. Skulle vilja göra lite hobbystatistik över lite allt möjligt om vad som sker på den kriminella fronten här i stan. Jag har dammsugit Flashback, kvitterat ut det jag känt till, alltså typ läst i HD o kunnat ta del av domen med hjälp av den information man läser i tidningen. Men det händer mycket som inte står i HD också. Några hittade jag i Patrik Jonassons studie om sexualbrott. Men jag har inte ens lyckats samlat ihop mer än runt 20 st fällande domar...
Jag håller på att förhandla med den byråkratiska tingsrätten i Helsingborg om hur enklast och billigast ta del av domar i Ängelholm, men det går tydligen inte att söka efter ort... Lexbase är ju för dyrt, 89 kr per dom, det har jag inte råd med. Har mailat TR o frågat om man kan besöka dem och "bläddra" bland domar, för att sortera ut de man vill ta del av. Har inte fått svar ännu.
Byråkratin märkte jag tydligt idag, när jag först ringde o frågade om man kunde besöka dem. Svaret jag fick;
-Du får höra av dig efter 12:30 för nu är det lunch.
Klockan var då 12:28... Så det är inte lätt att få enkla svar av dom...
Så jag frågar er om hjälp!
Har ni något jag kan ha hjälp av? Kan vara allt möjligt som gör att jag kan få tag i en dom? Ni kanske rent av har den i pdf-format? Målnumret? Den dömdes namn o tid för domen? En händelse? Allt möjligt som rör Ängelholms kommun. Polisen kan väl knappast hjälpa en, mer än det som står på deras hemsida?
OBS! Enbart ute efter
fällande domar!
PM'a gärna om du inte vill lägga ut det i tråden!
EDIT: Nu trillade det in ett intressant mail...
Jag frågade:
Citat:
Hej!
Jag undrar om man kan ta del av domar om man bara har ett namn och personnummer? Alltså de domar där denne har blivit tilltalad i? Om det går att sortera ut de där denne blivit fälld i?
Citat:
Hej,
Ja, vi kan göra den sökningen.
Om jag söker på Lexbase, på ort; Ängelholm, så ger det 599 träffar. Namnen på vilka som förekommer står ju där. Så det är väl bara att börja beta av person för person... Blir många mail till Helsingborgs tingsrätt, men de har skyldighet att lämna ut de!