Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-11, 08:31
  #25
Medlem
Den går till virvlat vatten som riksdagspolitikerna kan avnjuta. Den går till avbetalningar av statsskulden och alla dumma affärer (typ NUON-affären -40 MILJARDER)
Den går till massa annat dravel som gratis resor och mat till politikerna, livvaktsskydd, datorer, mobiltelefoner.
Bosse Ringholms fotbollsresor med regeringsplanet. Transport av terroristen Mehdi Ghezali i regeringsplanet, hyrbilar, Mona Muslims alla fadäser (stölden av 53 000 kr i den så kallade Tobleroneaffären)

Ja. Kort och gått allt skit som politiker kan tänkas hitta på går dina skattepengar till.
Varför ska man snåla när någon annan står för fiolerna?
Citera
2017-04-11, 09:10
  #26
Medlem
Nej, nej! Ni har alldeles fel allihop!

"Krokodilens" 20 % går till att finansiera ett skogsvårdsprojekt i Ytterhogdal. Det har jag läst på Internet.
Citera
2017-04-11, 09:25
  #27
Medlem
Den går till finansera alla parasiter som inte klarar ta hand om sitt eget liv och betala för sig själv, man får inget för den extra skatt. Finns även tak på antal basbelopp på pension med. Så du får ingen pension avsatt över en viss lönesumma med. Dock betalar du skatt för den biten utan få pension avsatt.

Men finns ingen öronmärk vad pengarnas används till men finns statistik hur många personer som betalar den skatt etc.

Är mer vänster skatt att arbetarklass aldrig ska kunna bli rika eller tjäna så mycket mer pengar. Betydlig skönare betala 0% skatt.
Citera
2017-04-11, 13:38
  #28
Medlem
Haha, wow. Landet lagom slår verkligen knut på sig själv - vi ska ha världens högsta skatter, men ingen ska få veta vad vi gör med dina pengar. Så istället sitter folk på FB och spekulerar och inbillar sig att allt går till 'invandrarna'. Om det vore så enkelt kanske jag kunde få någon cash-back nu när jag själv invandrar till Sverige.

Hur som. Det är ju fruktansvärt kul att de flesta inte verkar veta alls utan enbart gissar, medan resterande del 'vet' att de inte vet alls var pengarna går. Och verkar vara OK med det.
Citera
2017-04-11, 13:49
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokofilen
Haha, wow. Landet lagom slår verkligen knut på sig själv - vi ska ha världens högsta skatter, men ingen ska få veta vad vi gör med dina pengar. Så istället sitter folk på FB och spekulerar och inbillar sig att allt går till 'invandrarna'. Om det vore så enkelt kanske jag kunde få någon cash-back nu när jag själv invandrar till Sverige.

Hur som. Det är ju fruktansvärt kul att de flesta inte verkar veta alls utan enbart gissar, medan resterande del 'vet' att de inte vet alls var pengarna går. Och verkar vara OK med det.

Även dom som har över 38k i lön får inget pension avsatt över den summan men får ändå betala dom 18.5% i skatt i dom socialaavgifter utan ens få någon pension för det.

Jag flyttat från Sverige många år sedan och bor i ett land med 0% skatt, och oavsett skulle jag skitit i vad skatt går till för vill inte betala någon skatt oavsett. Och även om folk visste var skatten går till vad skulle dom göra? Dom hade fortfarande tvingas betala den.
Citera
2017-04-11, 14:03
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Även dom som har över 38k i lön får inget pension avsatt över den summan men får ändå betala dom 18.5% i skatt i dom socialaavgifter utan ens få någon pension för det.

Jag flyttat från Sverige många år sedan och bor i ett land med 0% skatt, och oavsett skulle jag skitit i vad skatt går till för vill inte betala någon skatt oavsett. Och även om folk visste var skatten går till vad skulle dom göra? Dom hade fortfarande tvingas betala den.

Jag är kapabel att komma med några rimliga spekulationer kring vad folk skulle göra med den vetskapen. Jag startade tråden enbart utifrån mitt egna perspektiv, då jag som sagt vill veta vad jag betalar för. Jag tvingas dock inte betala för den - det finns mängder av alternativ. Flytta utomlands, arbeta svart, gå arbetslös, sjukskriva sig, löneväxla, eller ta ut stora lån är väl några av de möjligheter som finns till hands för att minska sin skatt, om man nu inte vill betala. Men personligen vill jag först veta vad det är jag betalar för, innan jag tar ställning till om jag vill fortsätta göra det eller ej.

Jag betalar ju 20% direkt skatt och det är ett väldigt högt belopp, så självklart vill jag veta vad det är jag finansierar.
Citera
2017-04-11, 14:14
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokofilen
Haha, wow. Landet lagom slår verkligen knut på sig själv - vi ska ha världens högsta skatter, men ingen ska få veta vad vi gör med dina pengar. Så istället sitter folk på FB och spekulerar och inbillar sig att allt går till 'invandrarna'. Om det vore så enkelt kanske jag kunde få någon cash-back nu när jag själv invandrar till Sverige.

Hur som. Det är ju fruktansvärt kul att de flesta inte verkar veta alls utan enbart gissar, medan resterande del 'vet' att de inte vet alls var pengarna går. Och verkar vara OK med det.

Det är väl klart att de flesta inte vet om de inte gjort ett kvalificerat försök att sätta sig in i det, precis som att de flesta inte vet hur man byter kamrem på bilen och varför det kostar som det gör. Många förutsätter att det stämmer, och i vissa fall förutsätter de fel och blir lurade eller tror fel.

Jag vet inte vad du baserar ditt påstående att ingen ska veta vart pengarna går till på. Det är inga hemliga uppgifter.

Ekonomifakta, som någon länkade, är en bra sida. De har även en tjänst där du kan slå in din lön och få en uppskattad beräkning av vilken skatt du bidrar med till samhället per år, den räknar även in konsumtionsskatt och arbetsgivaravgifter:
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ska...nds-din-skatt/
Den gör ju en uträkning baserat på ett nationellt genomsnitt men det kan vara en kul tjänst att leka med för att få ett hum om hur pengarna fördelas.
Citera
2017-04-11, 14:37
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokofilen
Jag är kapabel att komma med några rimliga spekulationer kring vad folk skulle göra med den vetskapen. Jag startade tråden enbart utifrån mitt egna perspektiv, då jag som sagt vill veta vad jag betalar för. Jag tvingas dock inte betala för den - det finns mängder av alternativ. Flytta utomlands, arbeta svart, gå arbetslös, sjukskriva sig, löneväxla, eller ta ut stora lån är väl några av de möjligheter som finns till hands för att minska sin skatt, om man nu inte vill betala. Men personligen vill jag först veta vad det är jag betalar för, innan jag tar ställning till om jag vill fortsätta göra det eller ej.

Jag betalar ju 20% direkt skatt och det är ett väldigt högt belopp, så självklart vill jag veta vad det är jag finansierar.

Läs statsbudgeten då, men dina 20% är så klart inte öronmärkta i budgeten utan alla pengar som kommer in till staten hamnar ju i kassan. Så allt staten slösar pengar på kan dina pengar användas för. Så dina pengar används för all skit samtidigt.
Citera
2017-04-15, 08:26
  #33
Medlem
Uppenbart att hög lön (iom att man betalar statlig skatt) inte korrelerar med förmåga att hitta och ta till sig information.

Statens inkomster i lättfattligt format:
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Off...ens-inkomster/

Statens utgifter i likaså lättfattligt format:
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Off...tens-utgifter/

Sen är det bara att försöka uppskattra din del i det hela.
Citera
2017-04-15, 20:35
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ursidae
Uppenbart att hög lön (iom att man betalar statlig skatt) inte korrelerar med förmåga att hitta och ta till sig information.

Statens inkomster i lättfattligt format:
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Off...ens-inkomster/

Statens utgifter i likaså lättfattligt format:
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Off...tens-utgifter/

Sen är det bara att försöka uppskattra din del i det hela.

Uppenbart att många som rider in på en vit häst med självförtroendet i topp inte har ngn aning om vad de snackar om.

1. Att jag betalar statlig inkomstskatt säger ingenting om nivån på min inkomst. Jag skulle kunna tjäna en tusing om året o fortfarande betala statlig inkomstskatt. Fail.

2. Länkarna du skickar ger mkt bra information, men de besvarar inte min fråga i tråden dvs. var mina 20% hamnar. Det kan mkt väl vara så att det saknas skarp avstämning på det, som vissa vill mena, men länkarna du postat besvarat i vilket fall som helst inte frågan. Fail.
Citera
2017-04-22, 01:25
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokofilen
Uppenbart att många som rider in på en vit häst med självförtroendet i topp inte har ngn aning om vad de snackar om.

1. Att jag betalar statlig inkomstskatt säger ingenting om nivån på min inkomst. Jag skulle kunna tjäna en tusing om året o fortfarande betala statlig inkomstskatt. Fail.

2. Länkarna du skickar ger mkt bra information, men de besvarar inte min fråga i tråden dvs. var mina 20% hamnar. Det kan mkt väl vara så att det saknas skarp avstämning på det, som vissa vill mena, men länkarna du postat besvarat i vilket fall som helst inte frågan. Fail.

Att man inte kan hitta information vad en viss skatt exakt går till är för att systemet inte fungerar så. All information jag hittat beskriver därför bara statens olika inkomster och utgifter. Första gången man lärde sig hur det fungerade var i skolan, på högstadiet.
Sedan i bland kan man läsa i propositioner till nya skattelagar vad motivet är att man inför eller höjer en skatt, exempelvis att finansiera satsningar på X. Men det betyder ju fortfarande inte att exakt de pengarna går dit, utan att hela budgeten med inkomster och utgifter ska gå ihop. Precis som det fungerar i ens privatekonomi eller i ett företag.

Ett litet sidospår ang. pensioner. Förutom den mindre delen premiepension som man får placera själv har inte staten satt av faktiska pengar till olika personer från de arbetsgivaravgifter som betalas in. De pensionsprognoser (orange kuvert) som man får är därför mer att se hur det kan bli...som självklart kan ändras ifall staten får sämre ekonomi. Skulle därför förvåna mig om dagens unga kommer få någon pension alls från staten när det är dags i framtiden.
Citera
2017-04-22, 07:30
  #36
Medlem
För att slippa spydiga kommentarer från TS ska jag väl börja med att säga att jag, som 99,9% av resten av befolkningen, inte VET hur det går till men det enda rimliga är ju att all skatt kommer in i en stor pott och sen fördelas iom budgeten som läggs.

Känns inte alls rimligt som du, TS, gissar att viss skatt automatiskt skulle vara öronmärkt för vissa utgifter. Krångligt och onödigt byråkratiskt.

Men om det nu är så himla viktigt för dig att få ett initierat svar på denna, för dig otroligt viktiga, fråga, varför inte ringa skatteverket och fråga? DOM borde ju kunna ge dig ett svar som duger.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback