2008-05-08, 18:56
Medlem
yehaaaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.barky
Satt med några polare idag och diskuterade hur hög Växjö Domkyrka är (alltså meter upp i luften). Nyfikna som vi är gick vi in och frågade i informationen, INGEN visste svaret på frågan. Gick sedan hem för att googla upp någon siffra, men hittar inte något. Har NÅGON en aning om hur högt upp i skyn den pekar?

Runt 50-60 meter gissar jag på.

(Vet ej om det är rätt tråd, hittade inget passande)

Hehe, jag tycker inte att den passar här.

Men jag undrar mest varför du vill veta hur hög den är?
Citera
2008-05-09, 07:06
Medlem
mrBatemans avatar
Citat:
Satt med några polare idag och diskuterade hur hög Växjö Domkyrka är (alltså meter upp i luften). Nyfikna som vi är gick vi in och frågade i informationen, INGEN visste svaret på frågan. Gick sedan hem för att googla upp någon siffra, men hittar inte något. Har NÅGON en aning om hur högt upp i skyn den pekar?

Snacka om väldigt bortgjord!
Citera
2008-05-10, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbuk
Ringde en polare som varit där för typ 3 år sedan ... Var typ en "atombunker" jordkällardörr som gick ner i marken ... Väl nere en stor sal med kök och andra rum ...

Han trodde det var vattenfyllt typ nu och nergången fyllt med betong ... så det går nog avskriva ... ursäkta OT ... ska be han visa var det låg ...

Vattenfylld är likalen inte, jag var nämligen där i veckan. smutsigt och orört, men absolut torrt och fint.
Citera
2008-05-10, 11:36
Medlem
underrs avatar
Citat:

Påtal om domkyrkan.
Kan man gå upp i dessa torn?

Lite OT: Undrar hur fan man fick upp kyrko tuppen och korset där uppe
Citera
2008-05-10, 15:53
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hollywood_TA
Vattenfylld är likalen inte, jag var nämligen där i veckan. smutsigt och orört, men absolut torrt och fint.

Intressant. Bilder?

Var det bara att promenera in eller hade du med dig kontakter?
Citera
2008-05-15, 09:09
Medlem
mrBatemans avatar
Igår så var jag ute en tur med min flickväns familj, och hennes far visade ett lastrum insprängt i berget där lastbilar backat in och en kran som sitter i taket lyfte på last och dylikt. Gick man runt på de näst intill igenväxta vägarna så hittade man ett dass men även "grunder" där baracker kan har funnits. Hittade även en riktigt gammal 35 km skylt(?). Visste inte ens att man nånsin använt sådanna. Kanske även ska nämna att detta var nånstans i Tegnaby området strax söder om Åryd. Jag är icke säker men jag tror det heter Jakobsberg.

Det jag nu ville komma till är att lastrummet fortfarande verkar aktivt då man kunde höra generatorer inne från "byggnaderna". Nya skyltar var även uppsatta från Försvarsmakten där det stod att de var föbjudet att röka, fotografera eller avbilda området. Fanns även en skylt som varnade för högexplosiva ämnen. Kranen i "taket" var även alldeles ny. Kan för övrigt säga att jag kände igen stället från boken "Kalla krigets Kronoberg".

Nu undrar jag om detta fortfarande är ett aktivt ställe och om det fortfarande används, och isåfall vad det används för?
Hade tyvärr ingen kamera med mig så kan inte ge er några bilder, men hoppas att min beskrivning räcker. Annars får ni fråga mig så ska jag försöka svara ikväll!

/Mr.B
Citera
2008-05-15, 12:05
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrBateman
Igår så var jag ute en tur med min flickväns familj, och hennes far visade ett lastrum insprängt i berget där lastbilar backat in och en kran som sitter i taket lyfte på last och dylikt. Gick man runt på de näst intill igenväxta vägarna så hittade man ett dass men även "grunder" där baracker kan har funnits. Hittade även en riktigt gammal 35 km skylt(?). Visste inte ens att man nånsin använt sådanna. Kanske även ska nämna att detta var nånstans i Tegnaby området strax söder om Åryd. Jag är icke säker men jag tror det heter Jakobsberg.

Det jag nu ville komma till är att lastrummet fortfarande verkar aktivt då man kunde höra generatorer inne från "byggnaderna". Nya skyltar var även uppsatta från Försvarsmakten där det stod att de var föbjudet att röka, fotografera eller avbilda området. Fanns även en skylt som varnade för högexplosiva ämnen. Kranen i "taket" var även alldeles ny. Kan för övrigt säga att jag kände igen stället från boken "Kalla krigets Kronoberg".

Nu undrar jag om detta fortfarande är ett aktivt ställe och om det fortfarande används, och isåfall vad det används för?
Hade tyvärr ingen kamera med mig så kan inte ge er några bilder, men hoppas att min beskrivning räcker. Annars får ni fråga mig så ska jag försöka svara ikväll!

/Mr.B

Låter som ett RB04 förråd. Har varit där ute och letat efter det i ett antal timmar. Kört runt på de vägarna utan resultat.
Citera
2008-05-15, 17:27
Medlem
mrBatemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Låter som ett RB04 förråd. Har varit där ute och letat efter det i ett antal timmar. Kört runt på de vägarna utan resultat.

Jag hade gärna visat dig vägen om jag kommit ihåg den och ska be om vägbeskrivning åt dig, men vad är ett RB04 förråd?
Citera
2008-05-15, 17:35
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Jag hade gärna visat dig vägen om jag kommit ihåg den och ska be om vägbeskrivning åt dig, men vad är ett RB04 förråd?

Ett förråd för sjömålsrobot 04. Det skall finnas en verkstadsbunker i närheten. Jag har fått indikationer på att det ska finnas där ute.

Kan även tillhöra Aerotech Telub: Risinge enheten. Enheten har haft ansvaret för underhålllet av RB68 Bloodhound, samtliga armens PV robotar, moderniseringen av RBS 70 samt slutmonteringen av DWS till Gripen.
Citera
2008-05-16, 23:47
Medlem
Citat:

Tycker också beskrivningen stämmer in med robotförrådet men om det är fotoförbud så kanske du ska vara glad för att du glömde kameran hemma?

Känner till reglerna här inne men kan banne mig inte hålla mig från att kasta ut lite moralkakor. Speciellt när ni är bra nära att peka ut positionen.

Visst är det härligt med alla dessa spännande byggnationer men lite kan man väl hålla hemligt?

Nu känner säkerligen främmande makt redan till detta men är det hemligt så är det och det finns ju andra element än främmande makter som kan vara intresserade av dylik information.

Sådär, nu har jag slut på moralkakor. =)
Senast redigerad av Reckie 2008-05-17 kl. 00:03.
Citera
2008-05-17, 17:11
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reckie
Tycker också beskrivningen stämmer in med robotförrådet men om det är fotoförbud så kanske du ska vara glad för att du glömde kameran hemma?

Känner till reglerna här inne men kan banne mig inte hålla mig från att kasta ut lite moralkakor. Speciellt när ni är bra nära att peka ut positionen.

Visst är det härligt med alla dessa spännande byggnationer men lite kan man väl hålla hemligt?

Nu känner säkerligen främmande makt redan till detta men är det hemligt så är det och det finns ju andra element än främmande makter som kan vara intresserade av dylik information.

Sådär, nu har jag slut på moralkakor. =)

Du behöver inte vara orolig, det kommer inga bilder från min sida.

Dessutom så har RB04 utgått då den ej är kompatibel med Gripensystemet.
Citera
2008-09-09, 19:46
Medlem
Bensopennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av underr
Påtal om domkyrkan.
Kan man gå upp i dessa torn?

Lite OT: Undrar hur fan man fick upp kyrko tuppen och korset där uppe

Bättre sent än aldrig
Ja det kan man jag var där med en konfirmation för en drös år sedan
Förmodligen med en väldigt hög lyftkran eller en massa slavar:P