• 1
  • 2
2017-04-10, 16:05
Medlem
Hej, är ej omskuren och har aldrig oskyddad sex. Alltid kondom.

Jag vet inte när denna ring uppkom men det kan ha varit i samband med att jag började tvätta ollonet med tvål för 1 år sedan.

Iallafall, hela ytterkanten längst ner på ollonet, runt hela penisen (hela omkretsen), är rött och svider. Det kan ju vara olika former av bakterie/svampinfektion. Det kanske kan vara uttorkning av tvålen. Kanske på grund av hårda grepp med handen.

Det påverkar enbart ytterkanten, längst ned.

Jag lyckades hitta en bild online som EXAKT visar hur det ser ut på mig:

http://i.imgur.com/tEcwKZ5.jpg

Svidandet har minskat sedan jag började dra tillbaka förhuden och låta det vara ute och de-sensiteras på dagarna i byxorna.

Vore tacksam om någon har en aning. Jag hittar inget online som matchar detta symptom.

Orden "Candida balanitis" verkar dock förekomma en del. Kan det vara nåt sånt?
Citera
2017-04-10, 16:11
Avstängd
Frawjons avatar
Det ser ut som ett helt vanligt ollon. Mitt är också lite blåaktigt i kanten. Låt bli att tvätta med tvål. Tvätta oftare men med bara ljummet vatten istället.
Citera
2017-04-10, 16:11
Medlem
http://www.medicalnewstoday.com/articles/184715.php

Där är nåt annat intressant...

"Balanitis is an inflammation of the glans, or the head, of the penis, due to infection or another cause. "

Yep det är exakt vad jag misstänker. Inflammation av någon art.

Det står även att det påverkar ofta män som ej är omskurna och speciellt dem med trång förhud (det har jag).

Och så står det att inflammationen kan vara "Candida albicans", den vanligaste orsaken. Andra alternativ som listas som stämmer in på riskerna jag utsatts för, är Bakterier (som förökas under förhuden), och irritation på grund av tvål (listas även som anledning till inflammationen).

"Washing daily and drying the penis carefully so no moisture remains under the foreskin helps reduce the risk, although excessive genital washing with soap may aggravate the condition."

Jag har redan slutat med tvål (enbart vatten nu på ollonet) för några månader sen, och problemet kvarstår.

Så... det verkar som att jag borde testa något mot "candida albicans" och om det ej funkar borde antibakteriellt lösa det.

Vad tror ni? Någon som vet? Det är så jävla svårt att få tag på tid hos urologen. Min tid är om EN MÅNAD. :/
Citera
2017-04-10, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Det ser ut som ett helt vanligt ollon. Mitt är också lite blåaktigt i kanten. Låt bli att tvätta med tvål. Tvätta oftare men med bara ljummet vatten istället.

Hmm, svider din blåaktiga ring då? För min svider när förhuden förs över det.

Bilden du kommenterade som ser "vanligt ut" för dig var faktiskt en bild på candida balanitis-infektion. Du kanske också har det.

1 av 25 icke omskurna män har det, och vanligare om man har trång förhud.
Citera
2017-04-10, 16:16
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Hmm, svider din blåaktiga ring då? För min svider när förhuden förs över det.

Bilden du kommenterade som ser "vanligt ut" för dig var faktiskt en bild på candida balanitis-infektion. Du kanske också har det.

1 av 25 icke omskurna män har det, och vanligare om man har trång förhud.

Nej, jag har ingen sveda, men candida är en svamp. Det syns ingen svampinfektion på det ollonet. Lite blåaktig ton är helt normalt. Gå till en urolog och visa det, om du ändå är osäker.
Citera
2017-04-10, 16:38
Medlem
Läste vidare om detta och sveda + röd ring tyder i första hand på svampinfektion.

Cortimyk och Daktacort, två olika svampdödande som även har kortison för att minska inflammationen rekommenderas starkt.

Receptfria. Dags att gå till apoteket!
Citera
2017-04-10, 16:45
Medlem
Betnovat morgon och kväll i minst 10 dagar?
Citera
2017-04-10, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elysia
Betnovat morgon och kväll i minst 10 dagar?

Hehe, betnovat är ju en stark steroid som jag faktiskt vill ha av min distriktsläkare för att behandla min trånga förhud. Det tunnar ut hud. Man använder det för att behandla trång förhud.

Dock skulle det ej behandla grundorsaken vad gäller mitt problem med inflammerat ollon. Och vore riktigt farligt att använda i mitt fall! Folk ska aldrig använda betnovat mot inflammationer på snoppen utan att veta varför inflammationen finns där. Betnovat är en klass 3 steroid, och när det dämpar kroppens inflammations-försvar så kan svampen/bakterierna istället SPRIDA SIG vidare.

Man måste behandla svampen/bakterien, annars gör man bara skada med en steroid.

Det vanligaste är att man har svamp:
http://www.bccdc.ca/resource-gallery...s_20141210.pdf

Så här var min lösning:

Cortimyk, receptfri: http://www.fass.se/LIF/product?userT...19951108000028
alternativt Daktacort, receptfri: http://www.fass.se/LIF/product?userT...19850502000095

Dessa är formulerade för att döda svamp (via Mikonazol). Men har även lite hydrokortison i sig (en svag klass 1 steroid) som minskar inflammationen också.

Såg dem nämnda överallt där folk fick behandlingar för svidande ollon/förhud, exakt som jag har.

Om det inte är svamp så kommer iallafall hydrokortisonet få ner inflammationen oavsett. Och är det bakterier så kommer inflammationen återvända och isåfall blir bakteriedödande nästa steg att behandla. Men vanligast är svamp och folk brukar få löst mitt problem med en kur av svampdödande.

Så yep detta verkar bli löst nu. Köper cortimyk idag. Hoppas informationen hjälper andra i samma sits. Inte kul med ett svidande ollon.
Senast redigerad av dextrodammit 2017-04-10 kl. 17:24.
Citera
2017-04-10, 18:54
Medlem
Hittade vidare när jag sökte "penis rim purple" online att det är helt normalt att ha en lila/blå nederkant på ollonet på grund av att man har mycket blodflöde där (mer än på resten av ollonet). Så det i sig är ingen anledning att oroa sig!

Jag verkar dock stämma in på inflammation eftersom jag även har ett par rödlila fläckar över olllonet, och att det är en slags svidande ömhet när jag rör vid och när förhuden rör sig, och svider när jag kissar. De flesta resurser säger att det är precis så svamp fungerar. Så jag kommer köra behandlingen nu i 10 dagar för att bli av med inflammationen och ber till gud att detta löser det. Här är lite mer info om diverse infektioner man kan ha. På svenska:

http://www.kunskapsnatverketmellan.s...-hos-män-2.pdf

Bästa vore förstås att man kommer till en urolog men har man som jag 2 månader väntetid så fan ta det. Vill försöka fixa nu.

Kommer väl uppdatera med hur det gick med Cortimyk-behandlingen om 2 veckor....
Senast redigerad av dextrodammit 2017-04-10 kl. 19:05.
Citera
2017-04-10, 19:19
Medlem
Okej hittade foton på hur candida-infektioner ser ut:

http://i.imgur.com/46Uaqkz.jpg

Inser nu att jag ser ut i princip som en blandning av bild 2 och 3. Och allt svidande, ömhet etc på ollonet stämmer in på svamp också.

Bara att köra svampdödande salvan nu och hoppas på det bästa!

Här är en behandlingsguide jag hittade, från nån läkarkurs:

Ospecifik balanit – behandling:

1. Undvik tvål vid duschning – ljummet vatten räcker
2. Locobase® eller Decubal® som hudskyddande behandling
3. Kortisonkräm (grupp-1-steroid) som symtomlindring Hydrokortison 1% (utan antimykotiskt inslag) Daktacort®, Cortimyk® (med antimykotika)
4. Till läkare om ej bra efter 10 dagar eller vid misstanke om bakomliggande sjukdom.

Jag gör nu alla sakerna utom 2 (vilket bara är feta, återfuktande krämer, meh).

Återkommer med resultat senare, så jag kanske kan hjälpa någon annan med samma problem.
Senast redigerad av dextrodammit 2017-04-10 kl. 19:28.
Citera
2017-04-10, 20:58
Medlem
pjalles avatar
Tvätta ej snabeln med tvål.
Citera
2017-04-10, 21:27
Medlem
-Zex-s avatar
Undvik tvål, tvätta med ljummet vatten och lufta ofta. Sov naken om du inte redan gör det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in