• 1
  • 2
2017-04-11, 09:48
Medlem
Tack för tipsen. Jag ska aldrig mer använda tvål. Det var efter att jag började använda tvål (1-2 gånger per dag dessutom) som svidningarna till slut började. Gissar att jag har tvättat bort alla goda bakterier/immunförsvarsvätskor som skyddade mig och därmed lät den överdrivna tvålrengöringen svampen ta fäste istället.

Nåväl jag har påbörjat behandlingen nu med cortimyk och jävlar vilken lättnad det börjar ge redan efter 18 timmar. Jag är ungefär HÄLFTEN så öm på ollonet nu som igår och det svider inte lika starkt.

Än så länge vet jag inte om det bara är för att hydrokortisonet i salvan minskar inflammationen, eller om det stämmer att det är svampinfektion. Men eftersom jag har flammiga fläckar precis som bilderna på svamp ovan så verkar det vara svamp.

Vore ju kul om det löser sig så här enkelt. Vi får se snart. Annars är det andra alternativet att det är en övervuxen bakterieinfektion och då ska man ha antibiotisk salva. Det blir nästa steg isåfall.

Hoppas denna tråd och information hjälper nån annan i framtiden.

PS: På tal om nåt helt annat (betnovat som nämndes innan) så fick jag dermovat istället, för att behandla den aningen trånga förhuden. Dermovat är den starkaste kortisonsalva som finns (enda kortisonet som klassas som klass 4 "extra starkt verkande" i Sverige). Så ni som snubblar in i tråden gällande att ni har trång förhud: Be läkaren om dermovat (ej betnovat, som "bara" är klass 3 "starkt verkande").
Senast redigerad av dextrodammit 2017-04-11 kl. 09:53.
Citera
2017-04-11, 15:27
Medlem
Det verkar stämma väldigt bra att tvålen var orsaken:

http://stockholmsmansmottagning.se/p.../penis/hygien/

"OBS! Undvik tvål. Använder du tvål för ofta ökar risken för irritationer. Tvål tvättar också bort det naturliga skydd mot bakterier och svamp som finns på penis."

Jag har nästintill garanterat svamp. Det har flagat på förhuden förut (ett av tecknen folk nämner) och jag är öm som satan under ollonhuvudet där det går över till förhud (ett annat tecken).

Så jag hoppas denna tråd i framtiden kan hjälpa andra som söker. Fy fan aldrig mer tvål på snoppen. Man förstör hela det lokala immunförsvaret där nere och blir uttorkad och riskerar svamp och bakterieinfektioner. Usch. Och jag tvättade med tvål 1-2 gånger per dag i månader!

Nåväl, behandlingen fortsätter, är bara inne på dag 2, så hoppas jag på att det botas nu. Annars har jag tid till en antibakteriell kur också. Någon av dessa två sakerna är det.
Citera
2017-04-15, 12:37
Medlem
Okej, här är mina behandlingsklockslag. Jag ville hålla koll för att se vad som händer. Resultatet börjar bli underbart efter bara ca 5 dagar.

Använder "Cortimyk", ett tunt lager två gånger dagligen, vid middag och vid natten. Drar bara tilblaka huden och smetar ut det över hela ollonet och lite av förhuden för att ta död på all eventuell svamp.

Läxan jag lärt mig i livet: Aldrig mer tvål i underlivet. Svampinfektion är inte roligt.

2017-04-10 kl 18:
- ollonet: ollonet svider som fan, ömt som fan vid rörelse, har massa röda fläckar (knappt synliga)

2017-04-11 kl 08:
- ollonet: svider inte lika mycket men är fortfarande ömt, dock inte lika ömt

2017-04-11 kl 15:
- nytt lager på ollonet, ömt som fan under ollonet… men inte lika illa ovanpå.

2017-04-12 kl 04:
- nytt lager på ollonet

2017-04-12 kl 17:
- ollonet: nytt lager… hmm det är typ hälften så ömt som för 2 dagar sen?! wtf?? redan??

2017-04-13 kl 13:30
- ollonet: en EXTREM förbättring i smärtan när jag rör vid det. det finns ömma punkter men smärtan vid rörelse är extremt minskad. wow.

2017-04-13 kl 24:00
- ollonet: inte lika ömt…

2017-04-14 kl 13:30
- ollonet: nu gör det knappt ont alls. det verkar som att jag faktiskt hade svamp?? eller är det kortisonet?

2017-04-14 kl 24:00
ollonet: knappt ont alls, kan gnida in utan att behöva vara försiktig längre.

2017-04-15 kl 12:30
ollonet: alltså fan det är bara 20% så ömt som förr… wow. hade nog svamp trots allt…
Senast redigerad av dextrodammit 2017-04-15 kl. 12:39.
Citera
2017-04-15, 12:38
Medlem
Teleslingas avatar
Tvätta med Lactacyd-tvål. Det återställer alla ollonproblem.
Citera
2017-04-15, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Tvätta med Lactacyd-tvål. Det återställer alla ollonproblem.

Hmm... "LACTACYD Flytande Tvål är en mild tvål för känslig hud och daglig intimhygien. Den är lätt att tvätta bort och lämnar inga tvålrester i det känsliga underlivet. Den har ett lågt pH-värde på 3,5 och innehåller samma fuktgivande mjölksyra som kroppen själv producerar för att skydda huden."

Fint att det är en tvål med låg PH. Men själva problemet är ju tvål i sig. Tvättar man med tvål så blir man av med allt som finns på huden där nere och förlorar det naturliga immunförsvaret på förhuden och ollonet. Då är svamp ett vanligt resultat. Och även urinvägsinfektioner av bakterier.

Så jag läste överallt att det enda man ska göra är att tvätta med vatten. Kanske kommer köra tvål nån enstaka gång men det är inga bra grejer för underlivet.
Citera
2017-04-16, 09:34
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dextrodammit
Hmm... "LACTACYD Flytande Tvål är en mild tvål för känslig hud och daglig intimhygien. Den är lätt att tvätta bort och lämnar inga tvålrester i det känsliga underlivet. Den har ett lågt pH-värde på 3,5 och innehåller samma fuktgivande mjölksyra som kroppen själv producerar för att skydda huden."

Fint att det är en tvål med låg PH. Men själva problemet är ju tvål i sig. Tvättar man med tvål så blir man av med allt som finns på huden där nere och förlorar det naturliga immunförsvaret på förhuden och ollonet. Då är svamp ett vanligt resultat. Och även urinvägsinfektioner av bakterier.

Så jag läste överallt att det enda man ska göra är att tvätta med vatten. Kanske kommer köra tvål nån enstaka gång men det är inga bra grejer för underlivet.
Nej, denna tvål återställer och fixar till eventuella irritationer. Kan lova dig att det funkar, såvida du inte åkt på olloncancer.
Citera
2017-04-29, 04:10
Medlem
Uppdatering:

- Behandlade med Cortimyk från 13e till 27e April. Alltså 14 dagar. Nu har jag inte ont längre om jag rör vid ollonet, och det svider inte längre när jag kissar. Troligen var det alltså svamp. Nu ska jag aldrig mer tvätta med tvål där nere. Maximalt specialgjord intimtvål vartannan vecka typ.

- Är fortfarande liiiite öm på nederkanten på ollonet men har lärt mig att det beror på att jag haft ganska trång förhud hela livet och då är nerverna där känsliga eftersom de varit täckta av hud hela livet. Har desensiterat det genom att gå runt med förhuden bakdragen och gradvis övergick sandpapperkänslan till att kännas okej. Så det GÅR att desensitera sånt.

- Förhuden är för övrigt knappt trång längre eftersom jag nyss även behandlade med Dermovat steroidsalva för det. Helt otrolig. Både förhud och frenulum har blivit längre. Otroligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in