Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-09, 16:25
  #1
Medlem
Hej!

Var på en intervju för en intressant tjänst i fredags och i slutet av intervjun fick jag frågan om mitt löneanspråk, eftersom jag inte varit på någon "riktig" intervju tidigare utan mest fått jobb via kontakter blev jag rätt chockad och frågade vad lönen låg på ungefär för de som redan jobbar där. Fick ett svar och sa att jag inte vill ha lägre lön än vad jag vill ha just nu, varpå rekryteraren sa att det var nog inga problem att ordna.

Undrar nu om jag sa för låg lön, och om jag på något vis kan framhäva ett högre löneanspråk senare i processen? Nu antecknade rekryteraren mitt löneanspråk och skulle höra av sig, för att sedan eventuellt ha ytterligare en intervju med någon i ledande befattning från avdelningen på företaget.

Eller ska jag se vad jag erbjuds för lön och säga att jag gärna vill ha lite mer, och hur ställer de sig i så fall till det? Ge mig era bästa råd nu!
Citera
2017-04-09, 16:46
  #2
Medlem
studioxswes avatar
Ja att kräva råd genom utropstecken är ju inte det bästa sättet att få råd på FB.

Lön förtjänar man inte, lön förhandlar man. Det behöver du lära dig.

Du kan ha is i magen och säga att du blivit erbjuden ett annat jobb för X lön och funderar seriöst över att ta det jobbet, så får du se vad rekryteraren eller annan person säger. Du kanske inte får jobbet för du önskade för hög lön och så står du där utan jobb.

Om du tycker att jobben inte alls skiljer sig och du egentligen var nöjd med din förra lön så borde du väl inte byta alls?
Citera
2017-04-09, 16:53
  #3
Medlem
Löneanspråk ska man inte ta vid en intervju. Det ska man ta vid en eventuell anställning.
Nu har du bara varit på en intervju. När/Om de vill anställa dig så kan ni börja prata pengar.
Citera
2017-04-09, 16:56
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Löneanspråk ska man inte ta vid en intervju. Det ska man ta vid en eventuell anställning.
Nu har du bara varit på en intervju. När/Om de vill anställa dig så kan ni börja prata pengar.
Det var ju dock intervjuaren som tog upp lönefrågan. Svårt att undvika att svara då...
Citera
2017-04-09, 16:57
  #5
Medlem
Grejen är ju att jag har ju redan ett jobb nu som är OK, det jag var på intervju på har nog betydligt bättre arbetsuppgifter. Angående att man inte pratar löneanspråk vid intervju var inte mitt initiativ, det var rekryteraren som frågade mig. Om det är ett tecken på att jag låg bra till vet jag inte, men jag är orolig att jag sa för lågt.
Citera
2017-04-09, 17:02
  #6
Medlem
raw3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kEybase
Det var ju dock intervjuaren som tog upp lönefrågan. Svårt att undvika att svara då...

Finns sätt att undvika det iallafall. Du kan t.ex. säga att du vill veta mer om arbetets omfattning, ansvar osv. innan du kan säga ditt löneanspråk.
Citera
2017-04-09, 17:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raw3n
Finns sätt att undvika det iallafall. Du kan t.ex. säga att du vill veta mer om arbetets omfattning, ansvar osv. innan du kan säga ditt löneanspråk.

Ja, jo nu med facit i hand. Men nu har jag redan sagt mitt löneanspråk.
Citera
2017-04-09, 17:34
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akzye
Grejen är ju att jag har ju redan ett jobb nu som är OK, det jag var på intervju på har nog betydligt bättre arbetsuppgifter. Angående att man inte pratar löneanspråk vid intervju var inte mitt initiativ, det var rekryteraren som frågade mig. Om det är ett tecken på att jag låg bra till vet jag inte, men jag är orolig att jag sa för lågt.

Det är bara att säga "att det kan vi ta vid en eventuell anställning"
"Jag vill inte prata siffror innan jag vet arbetsuppgifternas omfattning"

Att de vill prata siffror redan nu är för att de troligen kommer ta den som ligger lägst.
Här kommer siffror ligga dig i fatet. De har något konkret att gå på. De ska utvärdera din förmåga att lösa arbetsuppgifterna och inte hur mycket du vill ha betalt.

Siffror nämner du när de beslutat att de vill ha dig. Vill de ha dig så vill de ha dig och då betalar de ungefär vad du begär, inom rimliga gränser förstås.
Citera
2017-04-09, 17:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akzye
Ja, jo nu med facit i hand. Men nu har jag redan sagt mitt löneanspråk.

Man lär så länge man lever.
Naturligtvis går det alltid att utöka sina krav vid en anställning, men det är mycket svårare när man redan satt en nivå.
Citera
2017-04-09, 18:32
  #10
Medlem
killawifes avatar
Bara för att man prata om lönen vid en intervju betyder inte att man bestämt den. Om du blir erbjuden jobbet kan du alltid begära att få diskutera lön och eventuella förmåner. De har ju då redan bestämt att du är den de vill ha och det är ovanligt att de skulle neka dig jobbet bara för att man vill diskutera ersättningen. Man kan inte alltid få vad man vill ha men de tkan också gå vägen.
Alternativt kan man ta det efter att en ev. provanställning är över.
Citera
2017-04-09, 18:41
  #11
Medlem
Är det bara rekryteraren du träffat? Det är ju inte honom du förhandlar lön med så det kvittar vad du sagt. Löneförhandling gör du med chefen när du blir erbjuden tjänsten.
Citera
2017-04-09, 19:00
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Löneanspråk ska man inte ta vid en intervju. Det ska man ta vid en eventuell anställning.
Nu har du bara varit på en intervju. När/Om de vill anställa dig så kan ni börja prata pengar.

Inte ovanligt att rekryterare ställer frågan redan i första intervjun - de vill ofta ha någon slags uppfattning för att veta att de inte slösar bort sin (och din) tid om det i ett senare skede visar sig att ni står orimligt långt ifrån varandra när det kommer till lönefrågan.

TS: När du går på en intervju bör du alltid veta ungefär vilken lönenivå du förväntar dig. Sätt upp en nivå du inte vill gå under och ge dem ett svar som ligger ca 20% över din acceptabla nivå. Det är inte kört än - går du vidare i processen, låt dem komma med ett erbjudande och se hur det känns.

Tänk på att du också kan förhandla om andra saker utöver ren lön: antal semesterdagar, övertid, pension, flextid etc.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback