Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-04-17, 08:44
  #25
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag har hemska minnen av Dinners från tidigare år, men senaste gångerna jag har käkat varm mat har det varit förvånansvärt okej. Det har då varit Dinners Gävle Bro. Det var rätt standard husman så inget speciellt så sett, men det var helt okej mat och hyfsat fräscht. När vi var på väg söderut igen stannade vi där igen och fikade istället, men det var däremot inte alls bra. Torrt och jävligt fikabröd.

Rasta vete fan om jag har varit på.

Just den Dinners du nämner har jag faktiskt inte besökt det skall erkännas. Får se om det blir ett stopp där på väg till Sundsvall för allsvenska matchen om en månad typ.
Jag tycker inte Rasta är BRA men det är enligt min erfarenhet BÄTTRE än Dinners.

Fika gör jag i princip aldrig på såna ställen. Det brukar verkligen aldrig vara bra. Då är det bättre att köpa på en intilliggande mack.

Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Svenska vägkrogar är för bedrövliga, likaså svenska lunchrestauranger bara halvfabrikat. Vill man äta riktig mat kostar det dock en förmögenhet. Jag brukar ta med mig smörgåsar och vatten. Ibland tar jag med mig gasköket. Donkens hamburgare ibland.

Donkens burgare är ju dock knappast bättre käk än en vägkrogs...
Citera
2017-04-17, 10:00
  #26
Medlem
Donkens burgare är ju dock knappast bättre käk än en vägkrogs...[/quote]

Nej det har du aldeles rätt i men man vet vad man får det är billigt och går fort, någon kulinarisk upplevelse är det dock inte.
Citera
2017-04-17, 11:26
  #27
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Donkens burgare är ju dock knappast bättre käk än en vägkrogs...

Nej det har du aldeles rätt i men man vet vad man får det är billigt och går fort, någon kulinarisk upplevelse är det dock inte.[/quote]

Beträffande tid går det lika fort att ta nåt från "dagens lunch" på en vägkrog faktiskt. Jag resonerade som dig beträffande snabbhet förr men nu ser jag ingen anledning. En "dagens" är lite bamba över det men likväl, dessutom mättar det bättre!
Citera
2017-04-17, 12:30
  #28
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Nej det har du aldeles rätt i men man vet vad man får det är billigt och går fort, någon kulinarisk upplevelse är det dock inte.

Beträffande tid går det lika fort att ta nåt från "dagens lunch" på en vägkrog faktiskt. Jag resonerade som dig beträffande snabbhet förr men nu ser jag ingen anledning. En "dagens" är lite bamba över det men likväl, dessutom mättar det bättre![/quote]

Rasta funkar för mig. men är ju inte direkt någon av dem bästa restaurangerna man käkat på.

brukar finnas en del om du åker in i samhällen som håller bättre klass. men då får du nog lämna motorvägen och åka i stan.
Citera
2017-04-17, 12:42
  #29
Medlem
Det är en markant skillnad på att bila i sverige och bila i finland. I finland ligger ABC-stationerna hyfsat tätt längs riksvägarna och tillhandahåller allt från burgare och sallad till helt ok husmanskost. Fräscht är det också

I sverige finns det bara äckliga hamburgerplejs och truckerhak från 70-talet. Det är bättre då att handla sin vägkost på ICA.
Citera
2017-04-17, 19:53
  #30
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Just den Dinners du nämner har jag faktiskt inte besökt det skall erkännas. Får se om det blir ett stopp där på väg till Sundsvall för allsvenska matchen om en månad typ.
Jag tycker inte Rasta är BRA men det är enligt min erfarenhet BÄTTRE än Dinners.

Fika gör jag i princip aldrig på såna ställen. Det brukar verkligen aldrig vara bra. Då är det bättre att köpa på en intilliggande mack.

Ja, alltså det var inte fantastiskt, men jag hade i minnet ett besök på Dinners i Enköping där jag fick fullständigt oätlig mat, då var ändå Gävle bro hyggligt. I klass med ett normalt lunchställe.

Fikat är inte bra, men vi var ett sällskap spritt över två bilar och vädret var inte så charmigt direkt. Då är det rätt bra att kunna gå in någonstans och sitta en stund.
Citera
2017-04-18, 09:57
  #31
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
Beträffande tid går det lika fort att ta nåt från "dagens lunch" på en vägkrog faktiskt. Jag resonerade som dig beträffande snabbhet förr men nu ser jag ingen anledning. En "dagens" är lite bamba över det men likväl, dessutom mättar det bättre!

Rasta funkar för mig. men är ju inte direkt någon av dem bästa restaurangerna man käkat på.

brukar finnas en del om du åker in i samhällen som håller bättre klass. men då får du nog lämna motorvägen och åka i stan.[/quote]

Jo det är som jag skrev innan så att man givetvis kan svänga av men då kostar det å andra sidan lätt 30-60 min i tid.

Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Ja, alltså det var inte fantastiskt, men jag hade i minnet ett besök på Dinners i Enköping där jag fick fullständigt oätlig mat, då var ändå Gävle bro hyggligt. I klass med ett normalt lunchställe.

Fikat är inte bra, men vi var ett sällskap spritt över två bilar och vädret var inte så charmigt direkt. Då är det rätt bra att kunna gå in någonstans och sitta en stund.

Helt sant, en annan viktig sak att ta i beräkningen när man väljer rastställen är toaletternas beskaffenhet. Ren rastplatstoa är oftast värdelösa men på ett rasta/Dinners är dom iaf bättre.

Enköpings Dinners tror jag att jag besökt, jag vill minnas att det inte var nån höjdare direkt.
Citera
2017-04-18, 14:15
  #32
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag har inte kört så jättelånga sträckor. Bor i Skåne o ett tag jobbade min pappa i Norge (söder om Oslo, så det var ca 40 mil). Då åt jag oftast hemma först o körde i ett sträck. Har släkt i Lindesberg, ca 50 mil. Om jag stannar o äter, så blir det McDonalds/Burger King/Max...

Fast när min mamma är med o vi åker till Lindesberg, så brukar hon ha med t.ex. nån god sallad som vi stannar o äter längs vägen.
Citera
2017-04-18, 14:18
  #33
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stepbrother
Har du tur och svänger förbi Gyllene Uttern utanför Jönköping så stanna där. Så bra lunch att jag tog en tur bara för att äta deras ala carte en kväll. Mycket bra!
Ja, där har vi ätit nån gång. Ligger ungefär på mitten, på vägen till Lindesberg från Ängelholm.
Citera
2017-04-18, 14:33
  #34
Medlem
Mulla Krekars avatar
Kom på en grej... Kolla på den här kartan:
https://www.google.se/maps/@55.93983.../data=!3m1!1e3

Det är Glumslövs Backars rastplats, som ligger ca 5 mil norr om Malmö på E6:an. Både i norrgående o södergående har de en OKQ8-mack. Vilket är billigast, att bygga en tunnel under motorvägen, eller att ha 2 st QKQ8-mackar?

De flesta rast- o mat-ställen brukar ju ligga i anslutningar till av- o på-farter med en korsande väg, så att man bara behöver ha en mack/restaurang. Jag har sett exempel som det ovan, men med snabbmats-restauranger på båda sidorna, minns inte var, men nån kanske vet o kan länka det på Google maps?

Men jag förstår ju varför restaurangerna ligger i norrgående i Glumslövs Backar. Folk som kör neråt, ska till, eller passerar snart både Malmö o Köpenhamn. Men folk som kör uppåt, o kanske har kört genom Europa, o kanske har en lång Sverigeresa framför sig o vill ha lite käk först.
Citera
2017-04-20, 15:42
  #35
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Ja, alltså det var inte fantastiskt, men jag hade i minnet ett besök på Dinners i Enköping där jag fick fullständigt oätlig mat, då var ändå Gävle bro hyggligt. I klass med ett normalt lunchställe.

Fikat är inte bra, men vi var ett sällskap spritt över två bilar och vädret var inte så charmigt direkt. Då är det rätt bra att kunna gå in någonstans och sitta en stund.
Jag körde mellan Götlaborg och Stockholm en period, och då valde jag bort vägkrogarna av just den enkla anledningen. Oätlig mat ibland. Beställer man Donkens McChicken, eller Burger Kings Wopper, så vet man att man får någorlunda ätbart krubb. Man slipper gummiliknande potatisar, med ett ytskikt som skyddar dem från en kärnvapensprängning.
Citera
2017-04-20, 22:46
  #36
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Jag körde mellan Götlaborg och Stockholm en period, och då valde jag bort vägkrogarna av just den enkla anledningen. Oätlig mat ibland. Beställer man Donkens McChicken, eller Burger Kings Wopper, så vet man att man får någorlunda ätbart krubb. Man slipper gummiliknande potatisar, med ett ytskikt som skyddar dem från en kärnvapensprängning.

Ja, säga vad man vill om snabbmatskedjorna, men deras paradgren är förutsägbarhet. Även om det inte är särskilt kul så är det åtminstone konsekvent och man vet vad man får. På det sättet kan jag också föredra att klämma en burgare ibland.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback