2019-02-11, 07:43
Bannlyst
Blev Rakhmat Akilov trollad?

Rakhmat Akilov var en muslim som begick ett terrorbrott på Drottninggatan. Efter dådet så blev Rakhmat besviken och förvånad eftersom IS inte ville ta på sig attentatet. Nu är min fråga, blev han trollad? Pratade han egentligen med en polis som uppmanade till det här så att han kunde åka dit eller var det någon annan?
Citera
2019-02-11, 08:05
Medlem
Anledningen till att IS inte ville ta på sig terrordådet på Drottninggatan har nästan helt säkert att göra med att IS betraktar (iaf betraktade) Sverige som en rekuperationsort, en plats dit IS-krigare kunde resa på permission och semester, få sitt uppehälle betalat av det offentliga och vila upp sig inför kommande offensiver nere i Syrien. Gissningsvis var Akilov i kontakt med några low-level IS-jeppar som tyckte att det kunde vara mysigt med ett terrorattentat i Sverige. När det kom till det högre ledarskapets kännedom blev det inte längre lika intressant att ta på sig ansvaret, då det eventuellt kunde resultera i att Sverige inför lagar som försvårar det för IS-krigare att använda vårt land som permissionsort.
Citera
2019-02-11, 08:10
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
Anledningen till att IS inte ville ta på sig terrordådet på Drottninggatan har nästan helt säkert att göra med att IS betraktar (iaf betraktade) Sverige som en rekuperationsort, en plats dit IS-krigare kunde resa på permission och semester, få sitt uppehälle betalat av det offentliga och vila upp sig inför kommande offensiver nere i Syrien. Gissningsvis var Akilov i kontakt med några low-level IS-jeppar som tyckte att det kunde vara mysigt med ett terrorattentat i Sverige. När det kom till det högre ledarskapets kännedom blev det inte längre lika intressant att ta på sig ansvaret, då det eventuellt kunde resultera i att Sverige inför lagar som försvårar det för IS-krigare att använda vårt land som permissionsort.

Jag vet inte alls hur det nu verkligen gick till eller ser ut, men förklaringen låter ju knappast otrolig. Det du skriver kan dessutom ha förstärkts av att det gick allt sämre för IS och inte så få IS-jihadister återvänder till Europa och inte minst till Sverige. För när det fortfarande gick bra för IS, så började de faktiskt attackera en del andra länder som kanske inte i likhet med Sverige har varit rena fristäder där regimen t.o.m. stödjer en, men där man ändå har i likhet med Sverige haft baser för att utföra terroristattacker i andra länder i Europa och resten av världen. Belgien är väl ett bra exempel? Men när det går dåligt i Mellanöstern, så vill man kanske ligga lågt för att inte även möta motstånd i fristäder som Sverige.
Senast redigerad av Europe 2019-02-11 kl. 08:12.
Citera
2019-02-11, 09:40
Medlem
Sababas avatar
Är det inte en del av IS policy att attentatshjältarna ska själva dö i angreppet för att det ska vara ”äkta” jihad? Sedan kan det såklart ligga något i att Svenska staten vänder andra kinden till när fotfolket behöver rekreation och bättre finanser (bidrag). Det senare (bidrag) finns det väl inga fakta som styrker.

Emellertid så kan det spekuleras i att Sverige som mer passiv aktör i utrikespolitik inte är ett lika attraktivt mål så som div. NATO-länder?
Citera
2019-02-11, 10:04
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Är det inte en del av IS policy att attentatshjältarna ska själva dö i angreppet för att det ska vara ”äkta” jihad? Sedan kan det såklart ligga något i att Svenska staten vänder andra kinden till när fotfolket behöver rekreation och bättre finanser (bidrag). Det senare (bidrag) finns det väl inga fakta som styrker.

Emellertid så kan det spekuleras i att Sverige som mer passiv aktör i utrikespolitik inte är ett lika attraktivt mål så som div. NATO-länder?

Precis, Akilov överlevde - och som en perifer nobody vore det korkat av IS att associera sig med honom – IS kunde ju inte veta om Akilov kanske skulle vända sig emot dem i en rättsprocess (eller närsomhelst framöver).
Citera
2019-02-11, 10:12
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Precis, Akilov överlevde - och som en perifer nobody vore det korkat av IS att associera sig med honom – IS kunde ju inte veta om Akilov kanske skulle vända sig emot dem i en rättsprocess (eller närsomhelst framöver).

Vilken jävla klantskalle med andra ord. Undrar om den psykiska pressen av utanförskap satte sina spår i hans psyke. Hade han inte redan fått avslag och utvisningsbeslut?
Citera
2019-02-12, 09:20
Moderator
Ämnen sammanfogade.
Länk till startinlägg i infogad tråd:
Blev Rakhmat Akilov trollad?

/Moderator
Citera
2019-02-21, 13:29
Medlem
haschleifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
….och den som fått flest att se att det är staged terror
Stockholm Clown on Parades https://www.bitchute.com/video/fj1Xqlk6bWCU längd 3:15

3:36 in klippet så har vi har en rejäl bärgningsbil stående vid korsningen Klara Norra Kyrkogata och Mäster Samuelsgatan. Ett märkligt sammanträffande att ha en sådan stående mitt i centrum en förmiddag i april...

..om den nu inte bara parkerat sig där efter ha bogserat spendrupsbilen till Åhlens ett stenkast bort.
Värt att notera är att bärningsbilen är märkt med Trafik Stockholm logotypen. Trafik Stockholm omtalas på Samverkan Stockholm som en aktör/samarbetspartner. Sammanträffande jovisst..

Hela händelsen stinker och de offentliga samtalen/mediaanalyserna efter 'de hysteriska dygnet' med koordinerad mediatäckning & stora löpsedlar är mer eller mindre noll.
Hade det här vart en reell händelse så skulle bättre och grundligare analyser gjorts av händelsen.

Nu var det som tur vara bara en övning med det passande namnet 'operation Styrbjörn'
Det är en sammansättning av "Styrr" - med betydelsen "stoj", "tumult" och "björn" ("ostyrig björn").
Senast redigerad av haschleif 2019-02-21 kl. 14:23.
Citera
2019-02-21, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haschleif
3:36 in klippet så har vi har en rejäl bärgningsbil stående vid korsningen Klara Norra Kyrkogata och Mäster Samuelsgatan. Ett märkligt sammanträffande att ha en sådan stående mitt i centrum en förmiddag i april...

..om den nu inte bara parkerat sig där efter ha bogserat spendrupsbilen till Åhlens ett stenkast bort.
Värt att notera är att bärningsbilen är märkt med Trafik Stockholm logotypen. Trafik Stockholm omtalas på Samverkan Stockholm som en aktör/samarbetspartner. Sammanträffande jovisst..

Hela händelsen stinker och de offentliga samtalen/mediaanalyserna efter 'de hysteriska dygnet' med koordinerad mediatäckning & stora löpsedlar är mer eller mindre noll.
Hade det här vart en reell händelse så skulle bättre och grundligare analyser gjorts av händelsen.

Nu var det som tur vara bara en övning med det passande namnet 'operation Styrbjörn'
Det är en sammansättning av "Styrr" - med betydelsen "stoj", "tumult" och "björn" ("ostyrig björn").

Så vad är det du vill få fram egentligen?
Citera
2019-02-23, 04:42
Medlem
haschleifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Så vad är det du vill få fram egentligen?
Är det någon få sista ordet/smutskastnings strategi du kör med nu?
Peka gärna på vad du inte förstod.. Jag säger inte mer att vad jag sagt, och det jag sagt kan ses i videon som är länkad i tråden. Det finns enligt Eniro 94 bilbärgningsföretag i Stockholmsregionen, och det som syns i videon råkade bara vara en aktör i Samverkan Stockholm. Det jag gör är att peka på sammanträffanden. Hur du och andra väljer och tolka dem är upp till er.
Senast redigerad av haschleif 2019-02-23 kl. 04:48.
Citera
2019-02-23, 10:32
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Är det någon få sista ordet/smutskastnings strategi du kör med nu?
Peka gärna på vad du inte förstod.. Jag säger inte mer att vad jag sagt, och det jag sagt kan ses i videon som är länkad i tråden. Det finns enligt Eniro 94 bilbärgningsföretag i Stockholmsregionen, och det som syns i videon råkade bara vara en aktör i Samverkan Stockholm. Det jag gör är att peka på sammanträffanden. Hur du och andra väljer och tolka dem är upp till er.
Jag såg en man som halkade på en isfläck igår. Vad är sannolikheten att det skulle hända exakt klockan 21:42:13? på just den platsen? på just det datumet? och just när jag var där? och tittade åt det hållet? Ja, inte vet jag! Men sjukt är det!

Istället för att svamla om hur många bärgningsföretag det finns i Stockholmsregionen så kanske du kunde prova att utreda hur vanligt det är att bärgningsbilar finns i närheten av centrum vid den tiden på dagen? Var det viktigt att det var en aktör i Samverkan Stockholm? Var det viktigt att bärgningsbilen var grön? Var det viktigt att den filmades på just den platsen och inte några cm längre bort? Vad är i så fall sannolikheten för det?
Citera
2019-02-23, 11:27
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Det ser mer ut som en personbilstransport..

Citat:
Nej det är inte trafik Stockholms logotyp. Den är väsentligt skild på flera punkter. t.ex. att Trafik Stockholm har inte en bil mitt i cirkeln - de har en prick, cirkeln på lastbilen är avsevärt större än Trafik Stockholms, trafik stockholms logo är blå, biltransportens är grön..,

Citat:

Övningen du tänker på hette Övning Styrbjörn - inte Operation Styrbjörn, och den skulle genomföras i maj men ställdes in pga attacken - i början av april... Istället körde man Övning Markus i slutet av april 2018..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-02-23 kl. 12:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in