• 2
  • 3
2017-04-08, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Kan vi inte bara skita i mina bolån. De jag är ute efter är ett privatlån till bäst ränta.
Att spekulera till varför jag inte vill/kan lägga in det i andra lån har inte med det här att göra.
Jag amorterar på topplån samt betalar ränta på mina bolån, som jag delar med min sambo, nu är jag ute efter ett privatlån för ett privat köp.
Jag förstår att det är ett alternativ att baka in det nya lånet men det är inte aktuellt för mig av orsaker som inte hör hit.
Privatlånet ska självklart amorteras på men det viktiga är att det blir en låg kostnad med räntan, tex gör ett par procent stor skillnad och därför vill jag ha så låg ränta som möjligt. Jag betalar hellre av lånet snabbare med extra insättningar då och då än att ha en fast hög avgift.

Om Lendo eller andra är skit att använda sig av så tar jag tacksamt emot tips på andra sätt att söka efter ett bra privatlån, gärna utan att behöva göra kreditupplysning hos varje enskild bank.
Hade ja vetat vem eller vilka banker eller sätt att hitta lån som var bra redan så hade jag aldrig skapat den här tråden.

Kan säga att du lär inte hitta någon som till låg ränta vill låna ut pengar till längre avbetalningstid än 10 år, förutom då bankerna via bolån. Bästa är garanterat att ta ett tilläggslån på bostaden och amortera av det på 10 år (vilket krävs i och med amorteringskravet).

Skulle säga att du har 2 val, lägga det på bolånet eller betala hög ränta och hög amortering.
Citera
2017-04-08, 15:06
Medlem
Jag lånade 160 000 av Swedbank för ca 10 år sedan, ränta 4,2% inkomst mellan 18' - 19' /mån. Hade inget med banken att göra i övrigt. Inga andra lån mao. Bodde extremt billigt amorterade tillbaka på 5 år
Citera
2017-04-13, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Låter väldigt märkligt, kunde du inte tagit det som bolån och om din far ändå var inblandad i lånet och ni var ute efter låg ränta,
varför ställde han inte i annat fall upp med säkerheter i form av aktier/bostad då hade ni kommit ner på 1,3% eller liknande.

Min lägenhet var då ny inköpt. Banken brydde sig tydligen inte ett skit om min fars tillgångar.

Efter jag hade gjort en renovering på min bostad hade jag kunnat belåna den men då skulle de ha 2500kr för en omvärdering pch vid det laget hade jag 6 månader kvar på lånet ca. Så det spela ingen roll då.
Citera
2017-04-13, 08:49
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battler
Min lägenhet var då ny inköpt. Banken brydde sig tydligen inte ett skit om min fars tillgångar.

Efter jag hade gjort en renovering på min bostad hade jag kunnat belåna den men då skulle de ha 2500kr för en omvärdering pch vid det laget hade jag 6 månader kvar på lånet ca. Så det spela ingen roll då.
Dina siffror går ändå inte ihop. Vi kan väl ändå räkna med att lyan var värd mer än 345tkr? 300tkr i bostadalån är ju en ren struntsumma.

Varför du ens behövde en medlåntagare gäckar mig också. Med en årsinkomst på 470tkr, så borde du själv vara kreditvärdig upp till en 3mkr utan större problem.
Citera
2017-04-13, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Larsson
Dina siffror går ändå inte ihop. Vi kan väl ändå räkna med att lyan var värd mer än 345tkr? 300tkr i bostadalån är ju en ren struntsumma.

Varför du ens behövde en medlåntagare gäckar mig också. Med en årsinkomst på 470tkr, så borde du själv vara kreditvärdig upp till en 3mkr utan större problem.

Banken tar väl hänsyn till vilka kostnader man har? Den arbetslösa thaifrun, hennes tre gökungar, o hennes gamla mamma ska försörjas. Sen kostar bilen pengar också.
Citera
2017-04-13, 09:26
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Banken tar väl hänsyn till vilka kostnader man har? Den arbetslösa thaifrun, hennes tre gökungar, o hennes gamla mamma ska försörjas. Sen kostar bilen pengar också.
Hypotetiska förutsättningar som vi ännu inte vet svaret på. Att behöva ha med pappan på ett lån på 50% (för han hade redan hälften i eget kapital) med den inkomsten och de små utgifterna har jag absolut ingen förståelse för.

Varför pappan i frågan ens ville svärta sin egen kreditvärdighet genom medlåntagande på ett skitlån han själv kunnat ge till sitt barn, kanske med en överenskommen ränta på 2% är ännu märkligare.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in