• 1
  • 2
2017-04-07, 12:40
Medlem
bonobonos avatar
Har några funderingar kring privatlån.

Om man har en årsinkomst på 320.000 kr, delat huslån på 660.000 (totalt 1,3 milj), inga andra lån, billigt boende och självklart inga anmärkningar.
Hur stort privatlån skulle man kunna få med normal ränta (dvs inga ockerbanker)?
De är ju alltid individuellt men någon mall måste ju finnas.

Är de till för eller nackdel att ha en medsökande (typ sambo) om personen har väldigt låg årsinkomst (60-80.000kr)?

Var kan man få den bästa räntan?
Citera
2017-04-07, 12:51
Medlem
Conceptions avatar
Kontrollera först om det finns utrymme att utöka bolånet.
Citera
2017-04-07, 13:03
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Kontrollera först om det finns utrymme att utöka bolånet.
De är inte aktuellt att röra bolånet då amorteringskraven skulle börja gälla.
Citera
2017-04-07, 13:41
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Ett väldigt dumt sätt att tänka, men men, jag förmodar du inte vill diskutera saken ytterligare.

De bästa lånevillkoren bör du få hos banken som har ditt bolån. Hur mycket du kommer att få låna kan någon aldrig gissa om vi inte vet mer om dig. Siffran kan säker variera från 10 000 till 350 000 på ett vanlig blancolån. Räntan bör hamna någonstans runt 6%.

Alltid fördel att vara fler på lånet om din sambo har riktig inkomst, dvs inga bidrag.
Citera
2017-04-07, 13:49
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ett väldigt dumt sätt att tänka, men men, jag förmodar du inte vill diskutera saken ytterligare.

De bästa lånevillkoren bör du få hos banken som har ditt bolån. Hur mycket du kommer att få låna kan någon aldrig gissa om vi inte vet mer om dig. Siffran kan säker variera från 10 000 till 350 000 på ett vanlig blancolån. Räntan bör hamna någonstans runt 6%.

Alltid fördel att vara fler på lånet om din sambo har riktig inkomst, dvs inga bidrag.
Ja vet vad det innebär med bolånet och hoppar gärna över den diskussionen

6% känns väldigt högt i ränta när man kollar runt på olika kreditbanker. Hade hoppats på under 4%, gärna under 3 till och med.
Överallt står det bara att räntan sätts individuellt, men de bör ju finnas en mall. Står ofta tex 3,25 - 10,95 så frågan är vem som får den lägsta och vem som får den högsta

Runt 300.000 bör väl inte va några problem att få låna med de kriterier jag nämnt tidigare.

Har för mig för en massa år sen när ja köpte nåt på kredit att dom sa nåt om att de kan va bättre att ansöka själv om den andre har dålig inkomst... kanske mins fel, va många år sen.
Citera
2017-04-07, 13:54
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
6% känns väldigt högt i ränta när man kollar runt på olika kreditbanker. Hade hoppats på under 4%, gärna under 3 till och med.
Överallt står det bara att räntan sätts individuellt, men de bör ju finnas en mall. Står ofta tex 3,25 - 10,95 så frågan är vem som får den lägsta och vem som får den högsta
Ytterst tveksamt. Vår familj som har en gemensam inkomst på ca 1.2 miljoner per år fick en blancoränta på SEB på ca 5.5% för något år sedan. Men er inkomst så kan du räkna med att den blir högre. De som kan få 3-4% är endast de som har lika mycket sparande på banken som de kan låna. Knappast någon annan. Men kontakta din bolånebank. De kanske har någon deal där ni kan få en hyfsat bra ränta om ni har utrymme på bolånet utan att för den sakens skulle kalla det bolån.

Citat:
Runt 300.000 bör väl inte va några problem att få låna med de kriterier jag nämnt tidigare.
Tveksamt. Ni har ingen särskilt bra inkomst.

Du bör fundera igen på att utöka bolånet. Det är mitt tips. Amortering är ingen kostnad utan endast sunt för er ekonomi.
Senast redigerad av Conception 2017-04-07 kl. 13:57.
Citera
2017-04-07, 14:05
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Finns det inte utrymme att amortera de ca 2200 kr i månaden som amorteringskravet skulle innebära för er så tror jag inte att någon bank är sugna på att ge er ett blancolån.

Det bästa vore att utöka bolånet (under förutsättning att ni inte sitter på 85% belåning idag) och med det trigga igång en amortering. Lånar ni 350.000 kr (vilket brukar vara max som banker lånar ut i blanco till kreti och pleti) så innebär det amortering på 2750 kr i månaden (totalt för bolånet alltså).

Det är garanterat inte mer än vad amorteringskravet skulle vara för bara blancolånet om ni tar ett sånt separat på 350000.
Senast redigerad av Beaver14 2017-04-07 kl. 14:07.
Citera
2017-04-07, 14:18
Medlem
Gladiuxs avatar
Ta alltid med medsökande om det finns, du söks ändå seperat som huvudsökande också.
Citera
2017-04-07, 14:22
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ytterst tveksamt. Vår familj som har en gemensam inkomst på ca 1.2 miljoner per år fick en blancoränta på SEB på ca 5.5% för något år sedan. Men er inkomst så kan du räkna med att den blir högre. De som kan få 3-4% är endast de som har lika mycket sparande på banken som de kan låna. Knappast någon annan. Men kontakta din bolånebank. De kanske har någon deal där ni kan få en hyfsat bra ränta om ni har utrymme på bolånet utan att för den sakens skulle kalla det bolån.

Tveksamt. Ni har ingen särskilt bra inkomst.

Du bör fundera igen på att utöka bolånet. Det är mitt tips. Amortering är ingen kostnad utan endast sunt för er ekonomi.
Ringde upp och pratade med Lendo. Ställde lite hypotetiska frågor. När jag nämner förutsättningarna tyckte dom att det såg ganska bra ut. Med en inkomst på 320.000 kunde man låna upp till ca 290.000kr och räntan var från 3,25% och upp till runt 10% (mins inte exakt). Dom trodde ja bör ligga på en lägre ränta.
En medsökande med låg inkomst minskar chanserna till att bli beviljad eller höjer räntan, kreditvärdigheten blir sämre (som jag hade för mig sen tidigare), speciellt om den medsökande inte uppfyller grundkriterierna för ansökan tex minsta årsinkomst vilket de i det här fallet blir.
Citera
2017-04-07, 14:30
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ringde upp och pratade med Lendo. Ställde lite hypotetiska frågor. När jag nämner förutsättningarna tyckte dom att det såg ganska bra ut. Med en inkomst på 320.000 kunde man låna upp till ca 290.000kr och räntan var från 3,25% och upp till runt 10% (mins inte exakt). Dom trodde ja bör ligga på en lägre ränta.
Lendo. *suck*

Enligt deras hemsida ligger deras effektiva ränta mellan 5-17.5%. Lendo är en jäkla skitbank i min mening och jag tror snarare att du blev lockad till att låna.

(FB) Lendo bluffar!!!

Citat:
En medsökande med låg inkomst minskar chanserna till att bli beviljad eller höjer räntan, kreditvärdigheten blir sämre (som jag hade för mig sen tidigare), speciellt om den medsökande inte uppfyller grundkriterierna för ansökan tex minsta årsinkomst vilket de i det här fallet blir.
Det låter helt befängt i mina öron.
Citera
2017-04-07, 14:39
Medlem
Gladiuxs avatar
Citat:

1. När du ringer Lendo eller annan förmedlare kan de BARA spekulera, helt omöjligt för en handläggare/säljare där att ge dig ett svar då det inte är de som bedömer din kreditvärdighet.
2. När du söker lån med en medsökande, så görs generellt 3 olika sökningar: Du ensam, du och medsökande, medsökande ensam.
Medsökande kan inte försämra möjligheten.
Citera
2017-04-07, 14:47
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Lendo. *suck*

Enligt deras hemsida ligger deras effektiva ränta mellan 5-17.5%. Lendo är en jäkla skitbank i min mening och jag tror snarare att du blev lockad till att låna.

(FB) Lendo bluffar!!!

Det låter helt befängt i mina öron.
Varför suck?!

Nu är ju Lendo ingen egen bank utan förmedlar och jämför lån med 20+ olika banker.
Som ja förstod det med räntan han sa och de som stod på hemsidan så blir de ju betydligt högre ränta för dom som tex har anmärkningar osv, då blir det över 10% kanske upp till 17%.

Valde Lendo av den enkla anledningen att dom har kontakt med så pass många banker, allt ifrån Swedbank och SEB till Wasa, Ica, Ikano osv.

Om dom sen är en bluff eller inte har ja ingen koll på. Gjorde ingen ansökan utan kollade bara hur det låg till.

Kan också tycka att det är lite märkligt att en medsökande kan vara negativt men har hört om de tidigare så att det är så förvånar mig inte, och de lär inte vara nåt speciellt för just bankerna runt Lendo (även om de säkert finns andra banker som tycker olika).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in