2017-04-07, 14:51
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladiux
1. När du ringer Lendo eller annan förmedlare kan de BARA spekulera, helt omöjligt för en handläggare/säljare där att ge dig ett svar då det inte är de som bedömer din kreditvärdighet.
2. När du söker lån med en medsökande, så görs generellt 3 olika sökningar: Du ensam, du och medsökande, medsökande ensam.
Medsökande kan inte försämra möjligheten.
Han gjorde klart för mig att han inte ville ge mig några förhoppningar och vi pratade bara hypotetiskt, vilket var min tanke också. Det är så klart först när en ansökan görs som man VET hur det blir, men så är de ju överallt oavsett vart man vänder sig.

Om man nu gör 3 sökningar så faller ju minst 1 av som (den sista) efter som personen inte uppfyller grundkraven för att ta lån.
Hur som helst så var de så här han förklarade och ja är inte förvånad av vad ja hört tidigare.
Citera
2017-04-07, 14:51
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Varför suck?!
Lendo är en skräpförmedling för sådana som inte kan hantera sin ekonomi. Läste du inte igenom hela tråden som jag länkade till?

Jag tycker verkligen att du ska ta Lendo-försäljarens uppgifter med en stor nypa salt.

Var har du bolånet och till vilken ränta?
Citera
2017-04-07, 15:09
Medlem
Gladiuxs avatar
Citat:
Han gjorde klart för mig att han inte ville ge mig några förhoppningar och vi pratade bara hypotetiskt, vilket var min tanke också. Det är så klart först när en ansökan görs som man VET hur det blir, men så är de ju överallt oavsett vart man vänder sig.

Om man nu gör 3 sökningar så faller ju minst 1 av som (den sista) efter som personen inte uppfyller grundkraven för att ta lån.
Hur som helst så var de så här han förklarade och ja är inte förvånad av vad ja hört tidigare.

Ett sannolikt utfall, ja. Men det spelar fortfarande ingen roll då du söks ensam också. Jag säger inte att medsökande garanterar bättre villkor, bara att det inte kan göra det sämre.
Citera
2017-04-07, 15:14
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ja vet vad det innebär med bolånet och hoppar gärna över den diskussionen

6% känns väldigt högt i ränta när man kollar runt på olika kreditbanker. Hade hoppats på under 4%, gärna under 3 till och med.
Överallt står det bara att räntan sätts individuellt, men de bör ju finnas en mall. Står ofta tex 3,25 - 10,95 så frågan är vem som får den lägsta och vem som får den högsta

Runt 300.000 bör väl inte va några problem att få låna med de kriterier jag nämnt tidigare.

Har för mig för en massa år sen när ja köpte nåt på kredit att dom sa nåt om att de kan va bättre att ansöka själv om den andre har dålig inkomst... kanske mins fel, va många år sen.

Alltså, räntekostnaden för ett blancolån kommer sannolikt inte skilja sig så mycket från räntekostnad+amortering om du utökar bolånet, plus det faktum att det i längden blir billigare oavsett, så hur tänker du egentligen?

Eller vill du ha ut ett lån som din fru/sambo inte kan se?
Citera
2017-04-07, 15:17
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladiux
Ett sannolikt utfall, ja. Men det spelar fortfarande ingen roll då du söks ensam också. Jag säger inte att medsökande garanterar bättre villkor, bara att det inte kan göra det sämre.

Jodå, visst kan medsökande försämra låneutsikterna...

Har du en hemmafru som saknar jobb, så blir förutsättningarna sämre, eftersom du är skyldig att betala 2 personers uppehälle på din lön, vilket minskar marginalerna... Detta oavsett om hon är medsökande eller inte.
Citera
2017-04-07, 15:23
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumboear
Jodå, visst kan medsökande försämra låneutsikterna...

Har du en hemmafru som saknar jobb, så blir förutsättningarna sämre, eftersom du är skyldig att betala 2 personers uppehälle på din lön, vilket minskar marginalerna... Detta oavsett om hon är medsökande eller inte.

Så är det givetvis. Detsamma om man skulle ha 3st bilar hemma i garaget. Men det försämrar ju inte läget om hon är med som medsökande. Jag tror det är det som vi är ute efter och som efterfrågas.
Citera
2017-04-07, 15:32
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Så är det givetvis. Detsamma om man skulle ha 3st bilar hemma i garaget. Men det försämrar ju inte läget om hon är med som medsökande. Jag tror det är det som vi är ute efter och som efterfrågas.

Nja, bilar kan säljas/ställas av osv.

Men poängen var att medsökande, så länge de inte har ngn inkomst eller tillräcklig marginal, faktiskt kan inverka negativt på lönemöjligheterna.

Däremot så behöver man inte säga att man har en sambo om hon nu är arbetslös och lever på dig och ta henne som medsökande, utan säga att det är en inneboende kompis eller nåt.
Citera
2017-04-07, 15:45
Medlem
Jag har en årsinkomst på 470k och hade 170k på banken. Ville låna 150k för att köpa en bil för 300k. Hade 300k i bolån kvar då och ammortera 5,5k i månaden.

Lendo kunde som bäst ge mig 8% och när jag förhandla runt själv fick jag bäst ränta på min bank på 5,7%.

Så var det för mig för 3 år sedan. Så får du under eller ca 6% får du nog vara nöjd.

Min far skrevs med på lånet och han har några miljoner och en årsinkomst på ca miljonen. Men det verka dom inte bry sig om. Kändes som om man förhandlade med en kartell. Alla sa att räntan skulle hamna mellan 3,5 och 10%. Men ingen kom under 5,7 för mig.
Citera
2017-04-08, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battler
Jag har en årsinkomst på 470k och hade 170k på banken. Ville låna 150k för att köpa en bil för 300k. Hade 300k i bolån kvar då och ammortera 5,5k i månaden.

Lendo kunde som bäst ge mig 8% och när jag förhandla runt själv fick jag bäst ränta på min bank på 5,7%.

Så var det för mig för 3 år sedan. Så får du under eller ca 6% får du nog vara nöjd.

Min far skrevs med på lånet och han har några miljoner och en årsinkomst på ca miljonen. Men det verka dom inte bry sig om. Kändes som om man förhandlade med en kartell. Alla sa att räntan skulle hamna mellan 3,5 och 10%. Men ingen kom under 5,7 för mig.

Låter väldigt märkligt, kunde du inte tagit det som bolån och om din far ändå var inblandad i lånet och ni var ute efter låg ränta,
varför ställde han inte i annat fall upp med säkerheter i form av aktier/bostad då hade ni kommit ner på 1,3% eller liknande.
Citera
2017-04-08, 08:40
Medlem
Citat:
De är inte aktuellt att röra bolånet då amorteringskraven skulle börja gälla.

Hade du tänkt dig ett blancolån utan amortering, och varför är det inte önskvärt att amortera på lånet? Det är väl den totala kostnaden som spelar roll?
Citera
2017-04-08, 10:40
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Hade du tänkt dig ett blancolån utan amortering, och varför är det inte önskvärt att amortera på lånet? Det är väl den totala kostnaden som spelar roll?
Kan vi inte bara skita i mina bolån. De jag är ute efter är ett privatlån till bäst ränta.
Att spekulera till varför jag inte vill/kan lägga in det i andra lån har inte med det här att göra.
Jag amorterar på topplån samt betalar ränta på mina bolån, som jag delar med min sambo, nu är jag ute efter ett privatlån för ett privat köp.
Jag förstår att det är ett alternativ att baka in det nya lånet men det är inte aktuellt för mig av orsaker som inte hör hit.
Privatlånet ska självklart amorteras på men det viktiga är att det blir en låg kostnad med räntan, tex gör ett par procent stor skillnad och därför vill jag ha så låg ränta som möjligt. Jag betalar hellre av lånet snabbare med extra insättningar då och då än att ha en fast hög avgift.

Om Lendo eller andra är skit att använda sig av så tar jag tacksamt emot tips på andra sätt att söka efter ett bra privatlån, gärna utan att behöva göra kreditupplysning hos varje enskild bank.
Hade ja vetat vem eller vilka banker eller sätt att hitta lån som var bra redan så hade jag aldrig skapat den här tråden.
Senast redigerad av bonobono 2017-04-08 kl. 10:43.
Citera
2017-04-08, 11:11
Medlem
Bäst villkor blanco lär du få hos den banken där du har historik och relation redan genom bolån. Är du med i typ IF Metall så brukar dom ha sk "medlemslån" som inte är särskilt märkvärdiga men inga ockerlån heller. Tror en bekant har 4-5% och 6-8 års avbet. Tak på medlemslån 350tkr.

Har man städad ekonomi så skulle jag tro de flesta får låna ungefär dom beloppen.

Att starta en tråd OCH prata med Lendo känns lite shady när de allra allra flesta bort inse att det bästa och enklaste alltid kommer bli att använda den bank man redan har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in