• 1
  • 2
2017-04-06, 20:38
Medlem
Hej
denna tråd skapar då jag är desperat efter en lösning. jag börjat få nog. extremt jobbigt läge.

detta är en suzuki Liana 1.6 2003. gått 14200. bytt olja vid 14000 oljefilter osv. bilen kan sluta accelera vid påtryckt gaspedal. i uppförsbackar blir jag tvungen att växla ner till 3an och ibland till 2an.
senaste felsökningen visade fel på Lambdasond. bytt den mot en ny. ändå felet kvarstår. tittade på öuftfilter. funkar bra. när detta händer börja bilen lukta bränt. ngt jag lagt märke till är att bensintanken suger in/ut luft när jag öppnar locket. varvtalet vid tomkörning går ner till 600 o bilen skakar.

kan någon snälls hjälpa snälla?
Citera
2017-04-06, 20:47
Medlem
Machiavellys avatar
Tändstift? Bränslespridare/insprutning? Tänds alla cylindrar när du startar motorn?
Citera
2017-04-06, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Tändstift? Bränslespridare/insprutning? Tänds alla cylindrar när du startar motorn?
hej. jag har inte kollat på dem då detta kändes som ett luft och bränsleproblem. men motorn låter normalt i början. jag testade med urkopplad lambdasond och bilen stannar aldrig och saktar sig inte.
Citera
2017-04-06, 20:58
Medlem
Bongomans avatar
Kolkanistern eller vevhusventilationen. Billigt att kika på.
Citera
2017-04-06, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imgood
Hej
denna tråd skapar då jag är desperat efter en lösning. jag börjat få nog. extremt jobbigt läge.

detta är en suzuki Liana 1.6 2003. gått 14200. bytt olja vid 14000 oljefilter osv. bilen kan sluta accelera vid påtryckt gaspedal. i uppförsbackar blir jag tvungen att växla ner till 3an och ibland till 2an.
senaste felsökningen visade fel på Lambdasond. bytt den mot en ny. ändå felet kvarstår. tittade på öuftfilter. funkar bra. när detta händer börja bilen lukta bränt. ngt jag lagt märke till är att bensintanken suger in/ut luft när jag öppnar locket. varvtalet vid tomkörning går ner till 600 o bilen skakar.

kan någon snälls hjälpa snälla?
Här kommer ett långskott.
Jag har själv erfarenhet av att avluftningen till tanken varit igensatt. Du kan alltid testa med att köra en bit med avtaget tanklock, blir det någon skillnad då så har du haft undertryck i tanken och får ta resten därifrån.
Citera
2017-04-06, 21:17
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Luktar bränt? Kan vara problem med tändsystemet då, t.ex. en dålig tändspole (om det nu är separata spolar på din bil vet jag inte).
Citera
2017-04-06, 21:45
Medlem
Tändstift. Kan vara sotbrygga över någon elektrod.
Citera
2017-04-06, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Luktar bränt? Kan vara problem med tändsystemet då, t.ex. en dålig tändspole (om det nu är separata spolar på din bil vet jag inte).

problemet skall vara med lambdaonfen. och jag vill veta vad det är som får lambdasonden att hänga sig. för som jag konstaterade bilen funkar utan lambdasonden och problemet uppstår aldrig.
Citera
2017-04-06, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Tändstift. Kan vara sotbrygga över någon elektrod.
men varför funkar det utan problem när lambdasonden är urkopplad?
Citera
2017-04-06, 22:57
Medlem
Pröva borra ett hål i tanklocket.
Senast redigerad av banankaka12 2017-04-06 kl. 23:00.
Citera
2017-04-06, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banankaka12
Borra ett hål i tanklocket.
Du har vaccum i tanken.
snälla läs mina inlägg. som jag sa så är det något som får lsmbdasonden sluta fungera. borde det inte vara samma sak utan lambdan om det nu var pga vacuum i tanken?
Citera
2017-04-06, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imgood
snälla läs mina inlägg. som jag sa så är det något som får lsmbdasonden sluta fungera. borde det inte vara samma sak utan lambdan om det nu var pga vacuum i tanken?

Du vet ju inte hur den påverkar insprutningssystemet. Kanske går bränslepumpen på max hela tiden när den inte är inkopplad, men att pumpen inte orkar på de lägre hastigheterna pga vaccum.

I uppförsbackar är det naturligtvis jobbigast för pumpen att pumpa bränsle.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in