Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
...
Det stora problemet blir då som jag ser det att det framgår i flera inlägg att administrationen (admin och han mods) vet att det finns underåriga på forumet, men trots det låter de vara kvar. Jag tror att det skulle behövts lite mer spelad oskuldsfullhet och naivitet för att det skulle fungera i en presumtiv rättegång.
Det är ett potentiellt problem men om man skall utöka gränsen för vilka som skall bannlysas måste man ta upp frågan om hur man vet att någon är 18. Just nu gör vi antagandet att alla som skriver att de är under 18 är det, dvs vi litar på användarna och de som sagt det innan regeln kom till får en vänlig fråga om de skojade/ljög/fyllt 18/eller dylikt innan då de inte var medvetna om 18-årsregeln när den infördes.
För att utöka gränsen krävs att man bryter anonymiteten på ett eller annat sätt. Hur "vet" man att någon är under 18? Skall vi anta det för att någon verkar göra det? Det finns stora risker för godtycke där och ger i mina ögon en betydligt minskad rättsäkerhet för användarna och en för stor makt åt administrationen.
Skall vi utgå från något annat, dvs folk som t ex personer i administrationen uppger är under är 18? Detta är problematiskt, dels därför att vi inte har någon offentlig information som de andra i administrationen kan verifiera och dels därför att man måste ställa från om hur denna moderatorn/admin vet att personen är under 18. Går man på hörsägen? Känner man personen? Har man sett legitimation? (isf. var det falsklegg eller dylikt?)
Allt detta gör att det handlar om godtycke i någon grad samt om man utgår från verkliga uppgifter så bryter man mot anonymiteten på ett eller annat sätt.
Just nu har vi ett system som är lika för alla och håller fasta på användarnas anonymitet och vi har dessutom verifierbara beslut som kan kontrolleras av alla i administrationen i efterhand. Räcker det för att blidka rättshavarna ser jag ingen anledning till att utöka ålderskontrollen.
Det finns inget kontrollsystem som kan garantera åldersgränsen utan att ha utförliga brott på anonymiteten här och sällan ger de något skydd som inte en klipsk yngling kan kringgå så varför inte nöja sig med det system som vi har?