2017-04-08, 02:12
Medlem
Kebabfysikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Han är ju för fan miljardär. För honom att avstå sin lön är ungefär samma som att en vanlig knegare låter bli att ta hissen en våning en gång.

Håller med. Han kompenserar säkert lönen med extra utdelning istället. Han lever ju knappast utan inkomster.
Citera
2017-04-08, 09:07
Medlem
emotion-lotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Mitt PROBLEEEEM med detta är, att om man nu ska spela fin och god iom att man avstår egen lön, samtidigt som man uppger att man inte kan ge några löneökningar till arbetare och tjänstemän, så kan man lika gärna dela med sig av den stora utdelningen som sker flera ggr per år. Vill de spela fina, vill de idka välgörenhet, ja men gör det då och håll käften.
Stampa inte på de anställda och framställ dig inte som en ängel i press. Punkt.

Men nu är företaget inte en kommunistisk institution, de anställda ska vara tacksamma för att dom får arbeta där, har dom dåliga löner på datalek företaget menar du?

Det är ju bara att säga upp sig om det inte passar? kanske köpa aktier eller optioner i företaget istället för att grina som en liten kommunist?

"Stampa inte på de anställda"? Vill du precisera detta?
Citera
2017-04-08, 10:29
Medlem
Observerads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hoppas verkligen att du driver med oss, att ditt inlägg inte är seriöst menat och ett resultat av okunskap...

Ironisk?

Vad tror du själv?
Citera
2017-04-08, 10:35
Bannlyst
I tider som dessa är hans uppförande högst beaktningsvärt, dessa uppoffringar är den totala motsatsen mot gårdagens incident, godhet, vi behöver det mer nu än någonsin,
Citera
2017-04-08, 12:10
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Än en gång blir man helt förstummad över att det blir en "nyhet", hur korkade är ekonomijournalister egentligen ?

Sanningen är att det helt enkelt blir förmånligare att plocka ut lönen som utdelning än som lön. Det finns inte ett uns av någon filantropi i detta upplägget !

"Till skillnad från lön så är lämnad utdelning inte avdragsgill för bolaget. Vid utdelning behöver bolaget dock inte betala några arbetsgivaravgifter (inte ens på utdelning som tjänstebeskattas enligt de så kallade 3:12-reglerna)"

Källa - https://makeit.seb.se/expertartikel/lon-eller-utdelning-2016/
Exakt! Precis min poäng som emotion-lotion vägrar förstå. Jag talade av egen erfarenhet, inte utifrån Datatek, men utifrån andra privata bolag som använder "VD & vVD tar inte ut lön" som alibi för att inte ge de anställda löneökningar.
Citera
2017-04-08, 16:57
Medlem
Ordpistolens avatar
Med en årslön på en krona, hur räknar man ut hans pension?
Citera
2017-04-08, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldstorm
I tider som dessa är hans uppförande högst beaktningsvärt, dessa uppoffringar är den totala motsatsen mot gårdagens incident, godhet, vi behöver det mer nu än någonsin,
Läst något av de andra inläggen i tråden? herregud vad vissa är lättlurade.
Citera
2017-04-08, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Va i helvete, detta är helt sjukt löjligt att det blir ens en artikel av Hahahahaha JAG vet personligen säkert minst 30 st i min umgängeskrets / bekantskapskrets som driver företag och inte tar ut någon lön....herregud slå på lite bolag med 10-15 miljoner i omsättning på allabolag.se och titta på löner till vd och styrelser inte alls är särskilt vanligt, har man ett stort kapital privat så tar man aktieutdelning istället och det är precis vad denna VD gör. Av skattemässiga skäl.

Kommer bli stopp på detta. Lika dant var det med optionsprogrammen. Det slutade med att företagsledningar började ta ut hela sin lön i optioner, och då tog lagstiftaren bort den möjligheten.

Blir förmodligen stenhårda regler, höjd skatt på utdelning, och de som kommer förlora mest på detta blir såklart vanliga medelinkomsttagare och småföretagare. Så blir det alltid.
Citera
2017-04-08, 17:11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Med en årslön på en krona, hur räknar man ut hans pension?

När det gäller allmänna pensionen, kvittar det för honom. Den är så låg ändå.
Gäller det privat pension, betalat av företaget, gör det antagligen inte ett endaste öre i skillnad.

Antagligen så skiter han i det, med andra ord.
Citera
2017-04-09, 12:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av runfast
Läst något av de andra inläggen i tråden? herregud vad vissa är lättlurade.

Läste bara det första faktiskt, orka läsa andras inlägg,
Citera
2017-04-09, 16:59
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
När det gäller allmänna pensionen, kvittar det för honom. Den är så låg ändå.
Gäller det privat pension, betalat av företaget, gör det antagligen inte ett endaste öre i skillnad.

Antagligen så skiter han i det, med andra ord.

Ok, intressant. Trodde dock att hans allmäna pension skulle spela någon roll. Därför blev jag förvånad över att han sänkte årslönen till en krona.
Citera
2017-04-10, 00:18
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Ok, intressant. Trodde dock att hans allmäna pension skulle spela någon roll. Därför blev jag förvånad över att han sänkte årslönen till en krona.
Sitter man på aktier för 2 miljarder så blir pensionen från det allmänna helt ointressant. Däremot hade jag, om jag varit i Westers situation, låst ett antal miljoner (10-30) från utdelningen i någon pensionslösning i en bank, med möjlighet till uttag först från 55 års ålder, för att helt enkelt veta att kapital finns för en säker ålderdom om nånting skulle gå riktigt jävligt snett på vägen dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in