2017-04-07, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
33 miljoner i utdelning är bra jobbat. Jag är full av beundran.

Vet du ens vad utdelning är? 10 kr i utdelning är lika "bra jobbat" som att få 33 miljoner i utdelning. Det handlar bara om hur stort kapitalet du gick in med är.
Citera
2017-04-07, 12:33
Medlem
kalkryggars avatar
Han är ju för fan miljardär. För honom att avstå sin lön är ungefär samma som att en vanlig knegare låter bli att ta hissen en våning en gång.
Citera
2017-04-07, 13:18
Medlem
Tycker det är ett bra initiativ som fler borde följa. Han är ju rätt tydlig med att han inte behöver pengarna från lönen.

För er som tycker han ska skänka till välgörenhet så är det inte helt enkelt att hitta bra organisationer som saknar gigantiska overhead-kostnader där givandet försvinner in i en osund sörja av leasade bilar, middagar, dyra kontor mm.
Citera
2017-04-07, 13:27
Medlem
Än en gång blir man helt förstummad över att det blir en "nyhet", hur korkade är ekonomijournalister egentligen ?

Sanningen är att det helt enkelt blir förmånligare att plocka ut lönen som utdelning än som lön. Det finns inte ett uns av någon filantropi i detta upplägget !

"Till skillnad från lön så är lämnad utdelning inte avdragsgill för bolaget. Vid utdelning behöver bolaget dock inte betala några arbetsgivaravgifter (inte ens på utdelning som tjänstebeskattas enligt de så kallade 3:12-reglerna)"

Källa - https://makeit.seb.se/expertartikel/lon-eller-utdelning-2016/
Citera
2017-04-07, 14:00
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Med tanke på utdelningarna han får så är det ju inte så mycket. En fin gest som brukar uppskattas av arbetarna dock. På något vis sticker inte utdelningar lika mycket i ögonen som en hög lön, lite underligt egentligen men det är likadant för mig.

Rent generellt tror jag det har med att du inte kontrollerar utdelning på samma sätt, går företaget i skiten så blir det en dålig utdelning, går det bra så blir det en bra utdelning.

Lönen är givetsvis en piss i havet, men han behöver den inte, och det gör gesten fin hos arbetarna, som du säger.
Citera
2017-04-07, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Än en gång blir man helt förstummad över att det blir en "nyhet", hur korkade är ekonomijournalister egentligen ?

Sanningen är att det helt enkelt blir förmånligare att plocka ut lönen som utdelning än som lön. Det finns inte ett uns av någon filantropi i detta upplägget !

"Till skillnad från lön så är lämnad utdelning inte avdragsgill för bolaget. Vid utdelning behöver bolaget dock inte betala några arbetsgivaravgifter (inte ens på utdelning som tjänstebeskattas enligt de så kallade 3:12-reglerna)"

Källa - https://makeit.seb.se/expertartikel/lon-eller-utdelning-2016/
Skulle precis skriva något liknande... Tack.
Citera
2017-04-07, 14:37
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emotion-lotion
Varför skulle han göra det? måste han tjäna lika lite som du innan du blir nöjd?
Se nedan

Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Haha folk så okunniga, dom lilla lön han avstår är långt under kostnad motsvarande samma i PR. Han får över 33 miljoner i utdelning i Ma om såg rätt när kollade snabbt.
Tack för info.
Som sagt, emotion lotion, jag får rätt här. Han avstår från sin lilla struntlön men inkasserar grovt flis i vinst/utdelning.

Jag har sett sånt här förr på mindre företag där VD 'et al' stolt deklarerar att de minsann inte tagit ut någon lön under x månader! "För att det ska gå runt!" Sen ser man beskedet samma månad att de får utdelning - på fyra gånger en normal månadslön! Flera gånger per år!

Cut the crap!
Citera
2017-04-07, 18:18
Medlem
Malacodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LazarRS
Stort av han, hade lätt fått mii röst om han ställde upp i valet till Riks Dagen

Med tanke på konkurrensen är det väl ingen bedrift. Jag hade tom röstat på en bajskorv före alternativen i svensk politik
Citera
2017-04-07, 23:51
Medlem
emotion-lotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Se nedan

Tack för info.
Som sagt, emotion lotion, jag får rätt här. Han avstår från sin lilla struntlön men inkasserar grovt flis i vinst/utdelning.

Jag har sett sånt här förr på mindre företag där VD 'et al' stolt deklarerar att de minsann inte tagit ut någon lön under x månader! "För att det ska gå runt!" Sen ser man beskedet samma månad att de får utdelning - på fyra gånger en normal månadslön! Flera gånger per år!

Cut the crap!

Min poäng är OCH?!

Är det fel av en företagsägare och ledare som har SKAPAT framgång och ARBETE åt andra att tjäna pengar?!

Detta förakt mot att tjäna pengar du just uttrycker är min definition av att vara en småaktig stackars liten sosse som lever hårt hållen under den sjuka jantelagen.
Citera
2017-04-08, 00:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emotion-lotion
Min poäng är OCH?!

Är det fel av en företagsägare och ledare som har SKAPAT framgång och ARBETE åt andra att tjäna pengar?!

Detta förakt mot att tjäna pengar du just uttrycker är min definition av att vara en småaktig stackars liten sosse som lever hårt hållen under den sjuka jantelagen.
Mitt PROBLEEEEM med detta är, att om man nu ska spela fin och god iom att man avstår egen lön, samtidigt som man uppger att man inte kan ge några löneökningar till arbetare och tjänstemän, så kan man lika gärna dela med sig av den stora utdelningen som sker flera ggr per år. Vill de spela fina, vill de idka välgörenhet, ja men gör det då och håll käften.
Stampa inte på de anställda och framställ dig inte som en ängel i press. Punkt.
Citera
2017-04-08, 01:49
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LazarRS
Stort av han, hade lätt fått mii röst om han ställde upp i valet till Riks Dagen
Hoppas verkligen att du driver med oss, att ditt inlägg inte är seriöst menat och ett resultat av okunskap...
Citat:
Ursprungligen postat av Observerad
Yep, samma här! Ett sådant initiativ är det enda som behövs för att jag ska få full tillit till en högst främmande person som ska ta hand om aspekter som kan komma att påverka mitt och andras liv.
Ironisk?
Citera
2017-04-08, 02:08
Medlem
brutefishs avatar
20% skatt på utdelning, 25% om de nya 3:12-reglerna går igenom.

det innebär att företaget, som redan sagts i tråden, behöver betala mindre skatt, det blir mer pengar över som kan utdelas som vinst och han slipper skatta lön på cirka 50% eller va fan det blir på sådan vd-lön och då betalar minimalt med skatt.

den som skrivit artikeln är en idiot och ni som är hänförda av detta är idioter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in