Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-05, 20:44
  #1
Moderator
Amirons avatar
Orden kommer från Mark Shuttleworth himself...


Citat:
I’m writing to let you know that we will end our investment in Unity8, the phone and convergence shell. We will shift our default Ubuntu desktop back to GNOME for Ubuntu 18.04 LTS.

Länk
Citera
2017-04-05, 21:14
  #2
Medlem
Fyll-Bosses avatar
Dystert med mobilen.
Men jag har aldrig gillat Unity. Skönt att slippa tramsa med att få inte Gnome.
Citera
2017-04-06, 08:42
  #3
Medlem
Det där med mobilen är ju lite tråkigt, men att de återigen går över till Gnome känns väldigt skönt. Jag använder själv inte Ubuntu (eller Gnome, iaf inte just nu) (och är medveten om att det finns Ubuntu GNOME), men att även vanliga Ubuntu nu siktar på att gå Gnome iom 18.04 känns skönt ändå.
T.o.m. så skönt att man kanske skulle kunna testa att gå Ubuntu på desktopen i framtiden.
Citera
2017-04-06, 11:04
  #4
Medlem
salxars avatar
Ubuntus mobiloperativ var ju dömt från första början. Varenda människa fattar att Ubuntu inte kan konkurrera med Android och iOS.

Äntligen säger jag bara! Fan att det ska ta så lång tid att fatta att Unity inte är något folk vill ha.
Citera
2017-04-06, 11:14
  #5
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Orden kommer från Mark Shuttleworth himself...




Länk

Hoppsan, men så jätteförvånande är det inte. Uppenbart att de haft problem i flera år med att få tillverkare att hoppa med på mobilsidan. Android och iOS har en så förkrossande dominans att det är enormt svårt för tredjepart att komma in där.

Ser fram emot 18.04. Gnome shell är lovande men fontrenderingen brukar vanligtvis se ut som skit. Något jag hoppas att Canonicals duktiga utvecklare kan fix som de gjorde med Unity. Grafikprestandan är också något de gärna får slipa på i Gnome shell.

Jag antar att nuvarande UbuntuGnome som officiell Ubuntu-dist kommer att gå upp som deras primära dist nu för att släppa två versioner av exakt samma dist verkar dumt.
Citera
2017-04-06, 11:35
  #6
Medlem
Det enda Unity har som jag önskar fanns i Gnome är en globalmenu, men det är inget som gjort att jag valt Unity över Gnome. hoppas det kommer som en extension nu
Citera
2017-04-06, 17:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Ubuntus mobiloperativ var ju dömt från första början. Varenda människa fattar att Ubuntu inte kan konkurrera med Android och iOS.

Äntligen säger jag bara! Fan att det ska ta så lång tid att fatta att Unity inte är något folk vill ha.

Men gnome då? Vad är det för jävla skräp?

Jag menar som det ser ut idag alltså. kanske kan ubuntu fixa till det så att det är drägligt?
__________________
Senast redigerad av tomtoddler 2017-04-06 kl. 18:02.
Citera
2017-04-06, 19:28
  #8
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtoddler
Men gnome då? Vad är det för jävla skräp?

Jag menar som det ser ut idag alltså. kanske kan ubuntu fixa till det så att det är drägligt?
Ingen har sagt att Gnome är perfekt, men Unity känns idag som en B-version av Mac OS. Riktigt jävla fult och menyn längst upp till vänster visar ju för fan inte ens Arkiv/Inställningar/Osv som standard utan att man hovrar med pekaren över den.
Citera
2017-04-13, 22:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Jag antar att nuvarande UbuntuGnome som officiell Ubuntu-dist kommer att gå upp som deras primära dist nu för att släppa två versioner av exakt samma dist verkar dumt.
Så blir det. Läste på Phoronix* att gänget bakom Ubuntu Gnome skulle samarbeta med Canonical istället för att köra vidare med sitt egna race.

* http://phoronix.com/scan.php?page=ne...E-Merging-Back
Citera
2017-04-14, 00:05
  #10
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanningensTriumf
Så blir det. Läste på Phoronix* att gänget bakom Ubuntu Gnome skulle samarbeta med Canonical istället för att köra vidare med sitt egna race.

* http://phoronix.com/scan.php?page=ne...E-Merging-Back

Suveränt, det kommer nog bli riktigt bra. Som sagt, Gnome shell är lovande men behöver piffas till lite.
Citera
2017-04-14, 14:18
  #11
Medlem
_ZoutHs avatar
Föga förvånande. Unity är ett enda stort fulhack som använder det gamla skräpet Compiz som man hållit vid liv på övertid men som borde självdött för flera år sedan. Det enda positiva i Unity var HUD för att söka i menyerna.

Gnome Shell är snyggare och mer modernt men tyvärr helt oanvändbart i standardutförande om man är van med klassiska fönsterlister och minimering/maximering/stäng-knappar sedan tidigare. Dessutom är det betydligt mer prestandakrävande än KDE numera. Har jag mer än 4-5 fönster uppe i Gnome på min laptop så börjar animationerna att lagga medans KDE flyter på som smör i en stekpanna.

Glädjande däremot är att Mir-projektet dör i.o.m. detta så förhoppningsvis ökar utvecklingstakten på Wayland. I varje fall så får vi mindre fragmentering.
Citera
2017-04-14, 14:21
  #12
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Suveränt, det kommer nog bli riktigt bra. Som sagt, Gnome shell är lovande men behöver piffas till lite.


F*n vet hur det blir med att "piffas till lite".

"Ubuntu 18.04 LTS will ship GNOME (including GNOME Shell) with ‘minimal Ubuntu customization’, rendering the community suggestions for refreshed designs, theming, and extension bundling are potentially moot."



“I think we should respect the GNOME design leadership by delivering GNOME the way GNOME wants it delivered.”


http://www.omgubuntu.co.uk/2017/04/ubuntu-gnome
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback