Citat:
Ursprungligen postat av
Anywhan
Du har rätt i mycket men hämnd är bra på ett sätt för att få ett avslut och för att gå vidare. Vi män är ibland väldigt primitiva, I en situation som denna hade jag agerat väldigt primitivt en otrohet hade jag kunnat klara men att bli bedragen på detta sättet sätter alla regler och gränser ur spel
Jag tror inte att du är ensam om att tänka så, alla känner nog detsamma men inte alla agerar på det. Jag tänker att hämnd och knytnävar mer är en form av känsloyttringar helt utan självbehärskning (detsamma som otrohet om man hårddrar det...) än ett avslut och att självbehärskning verkligen gynnar både en själv och hela situationen. Man befinner sig ju i den situationen bara för att andra människor agerat på sina känslor på ett primitivt sätt - det leder sällan till något positivt i längden.
Som qazwsxedc också nämnde så blir det för många en bitter eftersmak på att hämnas. Kommer man att vara stolt över det om 1 år, 5 eller 10 år? Eller skulle man känna större självrespekt och stolthet om man valde att ignorera alla negativa känslor och stänga dörren till det förhållandet?
Ett avslut är ju faktiskt inte bara slutet på något om man väljer "rätt" väg. Det kan bli början på något bra och positivt istället och det är därför jag menar att man bör stanna upp och tänka efter innan man agerar. För dom som kan...