Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-02, 16:41
  #1
Medlem
Hej,

Jag försöker klura ut en uppgift men börjar känna mig besegrad.
Jag hoppas att jag lyckas förklara vad jag menar på ett sätt så att ni kan tolka.
Antag att en observatör O' i S' med hastigheten v=0.5c ska färdas sträckan L=1 ljusår i S. Vad står klockan på för O' när han passerat 1 l.y i S?
Min första tanke är att beräkna längden L' för O' för att sedan ta L'/v för att få ut tiden.
Detta gör jag på följande sätt L'=L*sqrt(1-(0.5c)^2/c^2)=1*sqrt(1-0.5^2)=L' l.y
Nästa steg borde vara att förändra L' från l.y till meter för att sedan dela med v. Men jag hamnar helt fel. Tänker jag fel som beräknar längdkontraktion? Borde jag i stället räkna på tidsdilationen?
Alla svar uppskattas, känner mig helt lost
Citera
2017-04-02, 17:59
  #2
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Man Krill
Hej,

Jag försöker klura ut en uppgift men börjar känna mig besegrad.
Jag hoppas att jag lyckas förklara vad jag menar på ett sätt så att ni kan tolka.
Antag att en observatör O' i S' med hastigheten v=0.5c ska färdas sträckan L=1 ljusår i S. Vad står klockan på för O' när han passerat 1 l.y i S?
Min första tanke är att beräkna längden L' för O' för att sedan ta L'/v för att få ut tiden.
Detta gör jag på följande sätt L'=L*sqrt(1-(0.5c)^2/c^2)=1*sqrt(1-0.5^2)=L' l.y
Nästa steg borde vara att förändra L' från l.y till meter för att sedan dela med v. Men jag hamnar helt fel. Tänker jag fel som beräknar längdkontraktion? Borde jag i stället räkna på tidsdilationen?
Alla svar uppskattas, känner mig helt lost

Ja, det blir troligen lättare att räkna på tidsdilationen. Hastighet är ju gemensam för referenssystemen, så att beräkna t = s/v görs lämpligast i det referenssystem där du känner till både sträckan och hastigheten. Använder du sedan tidsdilation så kan du beräkna vilken tid det motsvarar i det andra referenssystemet.
Citera
2017-04-02, 18:56
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Ja, det blir troligen lättare att räkna på tidsdilationen. Hastighet är ju gemensam för referenssystemen, så att beräkna t = s/v görs lämpligast i det referenssystem där du känner till både sträckan och hastigheten. Använder du sedan tidsdilation så kan du beräkna vilken tid det motsvarar i det andra referenssystemet.
Tack! Nu gick det bra mycket lättare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback