• 1
  • 2
2017-03-31, 22:32
Medlem
briefings avatar
Tittar ofta på medtrafikanter och ser ofta att de har blicken på mobilen när de kör. Många pratar också i mobilen.

Jag tycker det är horribelt. Hade jag varit polis hade jag hela dagarna jagat dessa personer. Finns det nån som åkt på böter eller liknande för dessa förseelser ?

Finns det statistik på olyckor kopplade till mobilprat ?

Borde inte polisen kunna skanna ens telefon för att kolla typ mobiltrafiken ?
Citera
2017-03-31, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av briefing

Borde inte polisen kunna skanna ens telefon för att kolla typ mobiltrafiken ?

Vad menar du? Det är i Sverige fullt lagligt att prata i mobiltelefon och köra bil samtidigt så länge det inte påverkar körningen, vilket är svårt att bevisa.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/fa...d-bakom-ratten
Citera
2017-03-31, 23:53
Medlem
Kalle81s avatar
det är lagligt att pratat i telefon i sverige som i ett av de få länderna i europa.

det beror ju på att ericsson haft stor makt i sverige. Nu är de väl av mindre betydelse så vi kan hoppas på ändring snart, ja numera kan man bli dömd för mobilprat om det är vårdslöst.
Citera
2017-04-01, 00:15
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
det är lagligt att pratat i telefon i sverige som i ett av de få länderna i europa.

det beror ju på att ericsson haft stor makt i sverige. Nu är de väl av mindre betydelse så vi kan hoppas på ändring snart, ja numera kan man bli dömd för mobilprat om det är vårdslöst.

Du skojar?! Vad har Ericsson för intresse av att folk ska prata i telefon bakom ratten? Jag tror knappast att folk slutar använda sina mobiler bara för att den inte kan SMS:a medan de kör.
Citera
2017-04-01, 00:17
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Du skojar?! Vad har Ericsson för intresse av att folk ska prata i telefon bakom ratten? Jag tror knappast att folk slutar använda sina mobiler bara för att den inte kan SMS:a medan de kör.

jo så var det. Norge har haft förbud länge. men i sverige vill man inte riskera att stöta sig en millimeter med den viktiga telekomindustrin.

På samma sätt som att man i norge och danmark har 100 000 kr i skatt på varje bil man köper, men 0 kr i sverige, eftersom vi bryr oss om vår bilindustri.

Sen håller jag med dig om hur det skulle påverka ericsson att man inte smsar när man kör....men som sagt man vill nog inte stöta sig en millimeter.
Citera
2017-04-01, 03:44
Medlem
00sjus avatar
Såg en video på youtube där man såg när folk krasha när dom pratade i telefon, efter det svarar jag väldigt sällan i telefon. Är det olagligt och prata i telefon via högtalare i bilen?
Citera
2017-04-01, 04:19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Tyvärr...det tar uppmärksamhet även med handsfree, att det inte förbjudits i sverige där politikerna är så djävla kåta på att förbjuda...

Citat:
Ursprungligen postat av 00sju
Är det olagligt och prata i telefon via högtalare i bilen?
Inte olagligt men jag kallar det högst olämpligt, uppmärksamheten försämras även med handsfree och högtalare.
Citera
2017-04-01, 10:36
Medlem
zepofans avatar
Citat:
jo så var det. Norge har haft förbud länge. men i sverige vill man inte riskera att stöta sig en millimeter med den viktiga telekomindustrin.

På samma sätt som att man i norge och danmark har 100 000 kr i skatt på varje bil man köper, men 0 kr i sverige, eftersom vi bryr oss om vår bilindustri.

Sen håller jag med dig om hur det skulle påverka ericsson att man inte smsar när man kör....men som sagt man vill nog inte stöta sig en millimeter.
Det där är du nog ganska ensam om att tro på.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tyvärr...det tar uppmärksamhet även med handsfree, att det inte förbjudits i sverige där politikerna är så djävla kåta på att förbjuda...

Inte olagligt men jag kallar det högst olämpligt, uppmärksamheten försämras även med handsfree och högtalare.
Handsfree tar väl inte större uppmärksamhet från föraren än vad en eller flera passagerare gör? Jämför att prata i telefon via handsfree med att ha tre "upprymda" kamrater som passagerare.
Citera
2017-04-01, 15:32
Medlem
Neksnors avatar
Ett telefonsamtal behöver inte vara farligare än ett samtal med passagerarna, bortsett från att en hand kanske håller i luren eller justerar ljudet ibland. Det som är farligt är antagligen samtalets innehåll. Att sitta och handleda hjärnkirurgi samtidigt som man kör är ju inte direkt samma sak som att ringa hem och fråga om ska köpa mjölk på vägen.
Men det värsta är nog datoranvändningen i trafiken. Att titta på telefonen istället för vägen och samtidigt peta på knappar i form av en skärm med noll taktil feedback.
Volvo hade för övrigt någon funktion som verkade vettig på den inbyggda telefonen som fanns i ungefär första S60. Föraren uppmärksammades inte på inkommande samtal i vissa situationer.
Citera
2017-04-01, 21:03
Medlem
briefings avatar
Jag har för mig att Sverige är 1 av få länder där det är tillåtet att prata mobil. Jag tycker att det är fel. Än mer fel är det när folk sitter och surfar då de kör bil. Då har man ju blicken på mobilen. Att prata är en sak.

Tycker i alla fall att polisen borde bötfälla fler. För att om jag inte har fel för mig så får polisen bötfälla om det har påverkat bilkörningen. Kör du på motorvägen är det sin sak men kör du i stadstrafik en annan.

Har för mig att politikerna skulle avvakta "ny utveckling" inom området ??

Men som sagt. Svårt att bevisa om det påverkat bilkörningen.
Citera
2017-04-02, 22:43
Medlem
8bitrages avatar
Citat:

0% skatt på bilar? Skämtar du...

Köper du en bil för 500000kr i Sverige så är 100000kr moms vilket är en skatt.
Skulle nya bilar vara skattebefriade hade du betalat 400k för samma bil alltså.
Citera
2017-04-02, 23:25
Medlem
Elementarts avatar
Jag undviker att prata i mobiltelefonen när jag kör bil. De allra flesta samtal kan nog vänta tills att man har stannat. Men det borde bli förbjudet o prata i mobiltelefon när man kör bil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in