Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-05, 11:50
  #13
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tyvärr...det tar uppmärksamhet även med handsfree, att det inte förbjudits i sverige där politikerna är så djävla kåta på att förbjuda...


Inte olagligt men jag kallar det högst olämpligt, uppmärksamheten försämras även med handsfree och högtalare.


Handsfree kan jag köpa, det blir väl någon sorts "bubbla-effekt" när man talar i sådant, men högtalare?
Det torde vara minimal skillnad mot att prata med vanliga medpassagerare i bilen? Eller att lyssna på radion som råkar spela en låt man tycker om?

När jag övningskörde sade min handledare någonting man bör tolka med en stor nypa salt, men som jag i efterhand tyckte hade en poäng: Visst ska vem som helst inte tala i telefon och köra bil, men klarar man inte av att samtala i telefon samtidigt som man kör ska man inte heller köra.

Ungefär "Att tala i telefon är ingen nämnvärd skillnad på den multitasking du ändå bör vara kapabel till för att uppmärksamma det som behövs och fatta de beslut som krävs för att köra på ett säkert vis".
Citera
2017-04-05, 21:06
  #14
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Värre är alla de som sitter och petar på sin smartfån-skärm när de kör.

Man ser ofta bilar som vinglar och kör ryckigt. Slår aldrig fel att när man kör om dem så lyser deras ansikte av ljuset från en skärm. Totalt livsfarligt och olagligt redan idag. Men eftersom våra poliser inte längre syns på vägarna så är risken att åka fast nära noll.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback