Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-30, 15:26
  #1
Medlem
Hej!

Jag är 26 år och har en motorcykel som är skriven och försäkrad på min pappa eftersom det blir billigare så. Det är Suzukis märkesförsäkring via länsförsäkringar.

Jag bor i en annan stad och har motorcykeln ståendes hos mig.
Jag undrar hur det funkar om jag skulle t.ex. ramla, MC:n blir stulen eller liknande? Försäkringsbolaget kan ju enkelt förstå att det är min motorcykel. Den har tidigare varit skriven på mig, det finns dessutom bilder på min facebook på den osv. Funkar det ändå...?

Tack!
Citera
2017-03-30, 15:28
  #2
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chokladbollen1
Hej!

Jag är 26 år och har en motorcykel som är skriven och försäkrad på min pappa eftersom det blir billigare så. Det är Suzukis märkesförsäkring via länsförsäkringar.

Jag bor i en annan stad och har motorcykeln ståendes hos mig.
Jag undrar hur det funkar om jag skulle t.ex. ramla, MC:n blir stulen eller liknande? Försäkringsbolaget kan ju enkelt förstå att det är min motorcykel. Den har tidigare varit skriven på mig, det finns dessutom bilder på min facebook på den osv. Funkar det ändå...?

Tack!

Glöm det direkt. Är du huvudsakliga brukaren ska den försäkras på dig.
Citera
2017-03-30, 15:32
  #3
Medlem
FetLeffes avatar
Var säker på att bli granskad om det mot förmodan skulle inträffa något.
Fick tillbaks min mc, som tur var. (stulen)
Den hade dessutom en turbo monterad vilket polisen noterade, var bara att sälja då den inte gick att försäkra efter stölden.

Utredaren på försäkringsbolaget gick hårt åt både mig och min far.
Försäkringsbedrägeri...bla...bla...bla.

De vet.

Lycka till!
Citera
2017-03-30, 15:35
  #4
Medlem
Briasccas avatar
Det kan också rent rättsligt bli bedrägligt uppsåt om ni gjort den här försäkringskonstruktionen för att förbigå försäkringsvillkoren. Försäkringsbolaget kan också vägra att betala ut ersättning för en skada om ni två gjort en osann konstruktion för att minska premiebetalningen. Om din far gått med på skriva sig som ägare fast han inte är det så kan det vara bedrägligt beteende gentemot försäkringsbolaget.
Citera
2017-03-30, 15:41
  #5
Medlem
knullklassons avatar
Nej.

Citat:
Aktsamhetskrav
• På hemortsadressen ska motorcykeln nattetid förvaras i låst utrymme, som garage, förråd eller källare. Om aktsamhetskravet inte följs kan ersättning vid skada minskas eller utebli enligt 84
Citera
2017-03-30, 16:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Nej.

Hur vet försäkringsbolaget vart den blev stulen?
Bara banka hål i garaget på hemortsadressen och säga att den blev stulen därifrån
Citera
2017-03-30, 16:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrunk
Hur vet försäkringsbolaget vart den blev stulen?
Bara banka hål i garaget på hemortsadressen och säga att den blev stulen därifrån

Om man funderar på varför polisen klarar upp så få brott nu för tiden, så beror det delvis på att dom duktiga gamla rävarna till utredare jobbar på olika försäkringsbolag nuförtiden och ägnar dagarna åt att jaga såna som trådskaparen bl.a. genom att ringa runt till grannar jobbet och liknande och fråga lite om den där hojen eller bilen som Kalle kör omkring på/i...
Det går jättebra att försäkra på en släkting och betala premien några år, men sen är olyckan framme och då kommer man att märka att dom här gamla rävarna finns och fortfarande vet hur man snokar.. Nu tar dom ju inte alla som skenförsäkrar, men det är nog ganska stor risk att torska.
Citera
2017-03-30, 19:36
  #8
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chokladbollen1
Hej!

Jag är 26 år och har en motorcykel som är skriven och försäkrad på min pappa eftersom det blir billigare så. Det är Suzukis märkesförsäkring via länsförsäkringar.

Jag bor i en annan stad och har motorcykeln ståendes hos mig.
Jag undrar hur det funkar om jag skulle t.ex. ramla, MC:n blir stulen eller liknande? Försäkringsbolaget kan ju enkelt förstå att det är min motorcykel. Den har tidigare varit skriven på mig, det finns dessutom bilder på min facebook på den osv. Funkar det ändå...?

Tack!
Visst kan man göra så, med risken att försäkringsbolaget krånglar vid en eventuell skada. Om du ramlar med hojen är det ju uppenbart att du kört den. Men försäkringsbolaget kan ju inte veta att det egentligen är din hoj, det vet ju bara du och din pappa. Uppge bara att du lånat hojen av din far, inget konstigt med det. Finns det ingen klausul om att bara ägaren får köra hojen är det i det närmaste riskfritt.
Vi har ett liknande arrangemang: jag står som ägare till min dotters bil, eftersom det blir mycket billigare så.
Citera
2017-03-31, 14:43
  #9
Medlem
Okej... hm verkar vara lite osäkert detta...
Är det någon som har varit med om det själv? Alltså någon gång då det faktiskt har hänt något och försäkringen har nekat / gått igenom?
Man vill ju inte åka dit för något bedrägeri . Men spontant tänker jag att man kan säga till försäkringsbolaget att "det var min motorcykel förut men pappa tog över den fast jag lånar den ibland", om något händer. Är det inte en godkänd story?

Funderar på om det är bättre att ha halvförsäkring på mig själv ändå än helförsäkring på min pappa, kostar ungefär lika mycket.
Citera
2017-03-31, 14:46
  #10
Medlem
Willy-45s avatar
motorcykel som är skriven och försäkrad på min pappa eftersom det blir billigare så Funkar det?

Ja det gör det, tills det händer något.
Försäkringen skall vara utställd på huvudsaklige brukaren..
Alla mina hojar har te x villkoret att ingen under 25 skall framföra dem. Men så blir försäkringen billig också...
Citera
2017-04-01, 20:09
  #11
Medlem
Fast ibland är det lite tvetydigt.
För många år sen köpte jag en motorcykel till min flickvän, men jag stog som ägare på den (ifall vi gjorde slut så vore det lite surt om hon fick behålla hojen som jag betalt)

Förklarade situationen för försäkringsbolaget och frågade hur vi skulle göra, och då var de tydliga med att det är ägaren som ska stå för försäkringen, dvs jag, även om det var hon som körde.

Men det är ju möjligt att de sen hade nekat ersättning om det hänt något.

Nu var det väl iof ingen större skillnad i premie på om hon eller jag stog på den.

När vi pratar om en 20-åring boende i stan jämfört med 50-åring på landet kan det skilja åtskilligt i premie, och är lite mer uppenbart att det handlar om bedrägeri för att få ner priset.

Dock gäller alltid trafikförsäkringsdelen, oavsett vem som kör.
Citera
2017-04-01, 22:01
  #12
Medlem
Drevokocours avatar
Nu kanske det ska tolkas som att så är fallet i det du beskriver, men en vital fråga i detta är också, har din far som står som ägare på hojen, körkort för motorcykeln? Om inte, så kommer det troligen vid en granskning uppdagas och då blir det mer eller mindre definitivt att ni gått runt villkoren och kan alltså blinutan ersättning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback