Citat:
Ursprungligen postat av Rasch
Hej hej.. Det är snart nyår och då vankas det förstås Oxfilé. Hade det även förra året men då stod en polare för det mesta av tillagningen, i år får jag nog göra det mesta själv misstänker jag. Frågan är, har ni några bra recept att dela med er av? Tänkte inte göra det så avancerat, steka lite yta först, sedan in i ugnen tills man fått lämplig färg. Själv tänker jag äta den blodig, men det är väl inte alla i gänget som vill det direkt..
Så det jag efterfrågar är tex goda kryddor samt rekommendationer på tillagning osv, alla tips mottages tacksamt!

Rekommenderar också att du helsteker den för att få den så saftig som möjligt. Dessutom enklare när man gör till många personer. Stek den i panna först så att du täpper till porerna ordentligt. Vad gäller kryddning etc så salta och peppra den bara och gör t.ex. en klassisk provencale, dvs vitlök. När köttet är klart så skivar du upp filén, lägger upp den snyggt på ett fat (en schyst grönsaksbädd under kanske?) och på med vitlökssmör som smälter över köttet. Kanske potatisgratäng till det?
Ett annat tips är och späcka den med t.ex. vitlök, paprika och fetaost. Bara stick små hål i den och fyll den med godsakerna, sedan helstek som vanligt, skiva upp och servera. Kanske en god ädelostsås till det? Glöm inte en klick gelé i såsen, det gifter sig.
Lycka till och Gott Nytt!