2017-03-25, 22:47
Medlem
Jr.Sopranos avatar
För det första du kommer att bli en borgensman, hyresvärden är borgenären. Vilken typ av borgen är det du kommer att gå i? Det kan skilja mellan olika former av borgen nämligen.
Den idag vanligaste formen är proprieborgen. Det innebär att du du går i borgen så som för egen skuld. Det innebär att hyresvärden kan välja att plocka pengarna ifrån dig. Om du tvingas att betala hyran har du regressrätt gentemot gäldenären d.v.s. dina kompisar. Regressrätt betyder att du kan återkräva pengarna som du har lagt ut. Går det så långt brukar vänskapen vara död och det är svårt att få tillbaka pengarna.
Det finns ett gammalt talesätt som lyder att gå borgen är att gå i sorgen. Det stämmer då det saknas någon uppsida för borgensmannen. Borgensmann tar en risk men får ingen utdelning. Så länge gäldenären betalar i tid så flyter allt på, men gör de det inte så kommer det att bli jobbigt för dig. Tänk på att de jobbar på timmar och saknar anställningstrygghet, imorgon kanske de saknar inkomst och då betalar du. Mitt råd är att inte göra det.
Citera
2017-03-25, 22:48
Medlem
Hur mogen är hon? Drar på semester med polarna och löser det med SMSlån eller har hon ett ekonomiskt sinne?
Citera
2017-03-25, 23:11
Medlem
zorroxs avatar
Att gå i borgen är att gå i sorgen!
Citera
2017-03-25, 23:12
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Som borgensman har du regressrätt, d.v.s. du kan kräva gäldenären på pengarna du själv lagt ut. Värt att tänka på är förstås att om t.ex. personen du gått i borgen för är helt medellös så är preskriptionstiden för regressrätten normalt 10 år. Med andra ord; om den du gått i borgen för t.ex. går och blir långtidsarbetslös, sjukskriven eller något annat finns det en risk för att du aldrig ser pengarna igen.

Med det sagt, så är det ju inte lika farligt när det gäller att gå i borgen för ett hyresavtal. Om någon inte betalar blir dom ju vräkta så småningom så det handlar i värsta fall om några månadshyror.

Det du själv förstås bör tänka på är att det påverkar din egen kreditvärdighet, om du t.ex. går i tankarna att du själv skulle vilja låna till något inom några år så kan det alltså vara en dålig idé att gå i borgen för någon.

Personligen skulle jag aldrig gå i borgen för någon annan än familjemedlemmar.
Nej, som sagt sgt en väldigt nära släkting, lillasyster.

Tack för alla kloka svar! tror jag vet vad et innebär nu att bli "borgenär". Vill bara hjälpa henne, och hon har innan frågat "brorsan" om ett lån på 5k, men det fick jag in 2 månader efter. Hoppas bara att min ynka lön, berättigar mig till att bli borgenär då?

Jag har inga skulder och inga krediter. Bara en sjukt dålig inkomst. är knegare,

citt: "Personligen skulle jag aldrig gå i borgen för någon annan än familjemedlemmar", tack för de orden. Fan, man vill ju bara hjälpa till om man kan.
Citera
2017-03-25, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Ja, det är min lilla syster. Hon har fått jobb nu som barnskötare i sin kommun, och blir inringt hela tiden, men hon är utbildat och vill bara flytta till en annan stad. Hon hade tidigare ingen inkomst alls, men de vill bara flytta från en håla till en stad. Men får inget hyreskontrakt i allmännyttan, det är det det handlar om i detta fall. Men jag fattar nu. Jag kommer att stå för hyran. Om det det skiter sig en månad, då kommer jag att få räkningen i stället?

Ja, så jävla mycket pengar har jag ju inte på mitt sparkonto, men är du säker på att det inte kan finnas en försäkring som kan täcka upp sådant ansvarstagande Jag litar på henne, för hon tar varje pass som rings in. Men jag vet det är ett stort ansvar, avstå? Fan mår dåligt nu...

Det låter som att din lilla syster har lägenhet idag och finansierar det genom timjobb i sin kommun? Varför kan hon inte vänta tills hon har fast anställning om hon vill flytta till ny stad? Borde inte ta så lång tid.
Du borde ha koll på om din syster är skötsam.

I de fall det krävs en borgenär så brukar det även förväntas att du har en viss inkomst. När jag hade borgenär så krävde min hyresvärd att borgenären hade 9 gånger hyran i inkomst. Dvs rejäl marginal för att kunna betala båda avgifterna.
Citera
2017-03-25, 23:25
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso
Det låter som att din lilla syster har lägenhet idag och finansierar det genom timjobb i sin kommun? Varför kan hon inte vänta tills hon har fast anställning om hon vill flytta till ny stad? Borde inte ta så lång tid.
Du borde ha koll på om din syster är skötsam.

I de fall det krävs en borgenär så brukar det även förväntas att du har en viss inkomst. När jag hade borgenär så krävde min hyresvärd att borgenären hade 9 gånger hyran i inkomst. Dvs rejäl marginal för att kunna betala båda avgifterna.

9 x hyran? Alltså en årshyra? Det vet jag inte om jag har då, båda avgifterna för vad då?

Att få fast anställning är inte så lätt nu för tiden. Varje lilla enhet kör på timmis, så de kan förhala det där med att bli fastanställd inom en viss kommun. Det är väl något glapp där. Man får ett nytt nytt anställningsbevis, för varje pass eller så. Så säger hon, Även om hon har rätt att jobba in timmar innan man blir lasat, kommunerna har tydligen hittat en "utväg"? Nå men, min inkomst är inte så stor. 260k/ år. då kan jag inte komma ifråga som borgenär då?
Citera
2017-03-25, 23:54
Medlem
SvartaBjorns avatar
Först och främst (som redan påpekats):

Borgenär = den som förväntar sig att få pengar dvs hyresvärden i ditt fall.
Borgensman = den som lovar borgenären att denne ska få sina pengar dvs du.

Enligt min åsikt är det i tre lägen man ens ska tänka tanken att bli borgensman och det är för sina barn, sina föräldrar och syskon (i den ordningen). Glöm alla andra fall!

Om du litar på din syster så KAN det alltså vara OK.

Vad jag däremot starkt föreslår är ett begränsat åtagande i tid.
Vad jag menar är att du under säg ett år förbinder dig att se till att hyran blir betald, sedan ska ditt borgensåtagande upphöra. Detta är inget som en blivande hyresvärd kommer att upplysa dig om är möjligt utan det får du själv se till att driva och få inskrivet i kontraktet.

Lycka till!
Citera
2017-03-26, 12:00
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
9 x hyran? Alltså en årshyra? Det vet jag inte om jag har då, båda avgifterna för vad då?

Att få fast anställning är inte så lätt nu för tiden. Varje lilla enhet kör på timmis, så de kan förhala det där med att bli fastanställd inom en viss kommun. Det är väl något glapp där. Man får ett nytt nytt anställningsbevis, för varje pass eller så. Så säger hon, Även om hon har rätt att jobba in timmar innan man blir lasat, kommunerna har tydligen hittat en "utväg"? Nå men, min inkomst är inte så stor. 260k/ år. då kan jag inte komma ifråga som borgenär då?

Inte för att jag fattar varför hon inte kan vänta. Men lätt sagt är det du som får skiten om hon inte kan hosta upp pengar.

Som en person så klokt sa: att gå i borgen är att gå i sorgen.

Jag skulle personligen aldrig gå i borgen för någon. Jag har redan sett för goda exempel på personer som inte vill betala och hur det gått för dom. Du gör hur du vill ts. Men tänk noga innan. Om än din syster är mogen så får du ju fundera hur du ska göra om hon inte får in pengar p g a sjukdom, arbetsbrist eller andra saker som kan ske. Och fråga henne det också.
Citera
2017-03-26, 13:05
Moderator
tobess avatar
Citat:
Nej, som sagt sgt en väldigt nära släkting, lillasyster.

Vad är anledningen till att hon frågar dig och inte era föräldrar?

Citat:
Tack för alla kloka svar! tror jag vet vad et innebär nu att bli "borgenär". Vill bara hjälpa henne, och hon har innan frågat "brorsan" om ett lån på 5k, men det fick jag in 2 månader efter. Hoppas bara att min ynka lön, berättigar mig till att bli borgenär då?

Jag har inga skulder och inga krediter. Bara en sjukt dålig inkomst. är knegare,

citt: "Personligen skulle jag aldrig gå i borgen för någon annan än familjemedlemmar", tack för de orden. Fan, man vill ju bara hjälpa till om man kan.

Som sagt, det är borgensman du blir, inte borgenär. Kan vara värt att du håller koll på begreppen om det är så att du ska skriva under några avtal.

Enkelt förklarat så

Borgenär: Den som man står i skuld till
Gäldenär: Den skuldsatte
Borgensman : Den som betalar gäldenärens skuld till borgenären ifall gäldenären inte klarar av att betala.

Om du går i borgen för det så skulle jag rekommendera att göra som någon annan redan föreslog och sätta ditt borgensåtagande till en tidsbunden period, t.ex. 1 år. Läs också genom nog exakt vad det innebär, nu är ju din syster förhoppningsvis skötsam men se ändå till att det bara är hyran som du går i borgen för och inget annat. Du vill inte t.ex. bli betalningsskyldig om de förstör något i lägenheten och inte klarar av att betala.

Får nog ändå återgå lite till min första fråga. I min värld är det först och främst föräldrarna som bör gå i borgen för sina barn, inte ens syskon, polare eller någon annan.
Citera
2017-03-26, 14:47
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorrox
Att gå i borgen är att gå i sorgen!
Lika gammalt som sant. Har man inte råd att ge personen motsvarande summa pengar så avböjer man.
Citera
2017-03-26, 17:57
Medlem
Citat:
De vill flytta till en annan stad, och får många löften på hyreskontrakt, men kan inte få det pga. av att ingen av dem har fast jobb.

Det är alltså två stycken som skall flytta, har hon då sambo? har inte han någon nära släkting som kan vara borgensman eller att båda då är det solidariskt för att åtminstone minska risken lite. Hur fungerar det om du ställer upp som borgensman och de separerar och hennes sambo blir den som bor kvar och missköter sig och du blir betalningsansvarig för någon du inte har något med att göra.

Bara 2 saker att också fudnera över.

/P
Citera
2017-03-26, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propo
Det är alltså två stycken som skall flytta, har hon då sambo? har inte han någon nära släkting som kan vara borgensman eller att båda då är det solidariskt för att åtminstone minska risken lite. Hur fungerar det om du ställer upp som borgensman och de separerar och hennes sambo blir den som bor kvar och missköter sig och du blir betalningsansvarig för någon du inte har något med att göra.

Bara 2 saker att också fudnera över.

/P
Solidariskt i detta fall låter bättre än vad det är. Hyresvärden kan välja vem de vill ska betala. Om hyresvärden vill så kan de tvinga TS att betala 100%. TS får då gå till Kronofogden och begära att den andra borgensmannen ska betala hälften. Solidariskt är nästan lika illa som att själv stå för hela risken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in