Citat:
Ursprungligen postat av
elastikmanden
Nej, som sagt sgt en väldigt nära släkting, lillasyster.
Vad är anledningen till att hon frågar dig och inte era föräldrar?
Citat:
Ursprungligen postat av
elastikmanden
Tack för alla kloka svar! tror jag vet vad et innebär nu att bli "borgenär". Vill bara hjälpa henne, och hon har innan frågat "brorsan" om ett lån på 5k, men det fick jag in 2 månader efter. Hoppas bara att min ynka lön, berättigar mig till att bli borgenär då?
Jag har inga skulder och inga krediter. Bara en sjukt dålig inkomst. är knegare,
citt: "Personligen skulle jag aldrig gå i borgen för någon annan än familjemedlemmar", tack för de orden. Fan, man vill ju bara hjälpa till om man kan.

Som sagt, det är borgensman du blir, inte borgenär. Kan vara värt att du håller koll på begreppen om det är så att du ska skriva under några avtal.
Enkelt förklarat så
Borgenär: Den som man står i skuld till
Gäldenär: Den skuldsatte
Borgensman : Den som betalar gäldenärens skuld till borgenären ifall gäldenären inte klarar av att betala.
Om du går i borgen för det så skulle jag rekommendera att göra som någon annan redan föreslog och sätta ditt borgensåtagande till en tidsbunden period, t.ex. 1 år. Läs också genom nog exakt vad det innebär, nu är ju din syster förhoppningsvis skötsam men se ändå till att det bara är hyran som du går i borgen för och inget annat. Du vill inte t.ex. bli betalningsskyldig om de förstör något i lägenheten och inte klarar av att betala.
Får nog ändå återgå lite till min första fråga. I min värld är det först och främst föräldrarna som bör gå i borgen för sina barn, inte ens syskon, polare eller någon annan.