• 1
  • 2
2017-03-25, 21:43
Medlem
elastikmandens avatar
Klart att jag googlat redan som fan, men vill ändå ha era superekonomers vetande här på F.B!
Det man får när man googlar på min fråga, är en masa lånelöften, typ.

Grejen är att att jag funderar på att gå i borgen för en väldigt nära anhörig, som har jobb, men inte fast. Timmis heter det väl. Fast den anställningsformen inte finns?

De vill flytta till en annan stad, och får många löften på hyreskontrakt, men kan inte få det pga. av att ingen av dem har fast jobb. (Tillsvidare anställning.)

Nå, men det vad krävs då av mig om jag vill bli borgenär? Kan ni inte bara skriva ner de viktigaste punkterna? Försäkring är viktigt, eller kan jag kanske redan ha en försäkring som inkluderar det ansvaret?

Jag har hemförsäkring genom facket. Drulle (Allrisk) Är fastanställd i kommun sedan många år.

Vet att det handlar om kreditvärdighet, och jag har inga krediter eller skulder för tillfället. Länka gärna till det som kan vara behövligt. 1000 tack!

Vill ju bara hjälpa den lilla stackaren.??? Avstå?
Senast redigerad av elastikmanden 2017-03-25 kl. 21:46.
Citera
2017-03-25, 22:02
Medlem
Det finns inga försäkringar som täcker detta. Om personen inte betalar så åker du på att göra det istället. Som jag tolkar det så handlar det om hyra i detta fall. Skulle säga att du bara riskerar att förlora maximalt 50 000 om din släkting inte betalar sin hyra så kommer han att bli vräkt inom ett par månader så du borde inte kunna förlora så mycket. Värre är det vid bostadslån (villa, bostadsrätt).

Hur nära släkting är det? Föräldrar, barn och syskon känns som att man kan gå i borgen för men övriga släktingar känns mer tveksamt. Men det beror ju helt på hur relationerna ser ut och hur sin ekonomiska situation är.

Ställ dig frågan om du skulle våga låna ut 50 000 till personen?
Citera
2017-03-25, 22:11
Medlem
elastikmandens avatar
Att jag blir den ansvariga att betala hyran om den den inte blir betalat i tid, fattar jag väl, men, har jag inga rättigheter rent juridiskt? Om inte hyran kommer in, kan jag överklaga det det då, och i så fall till vilken myndighet? Fan, ville inte hamna i denna sits, men man är ju född snäll. Litar på dem trots allt.

Kom nu med era underbara kommentarer, för eller emot?
Citera
2017-03-25, 22:15
Medlem
Om inte din släkting betalar hyran så tvingas du att göra det istället. Du kan därefter gå till Kronofogden och försöka få tillbaka pengarna från din släkting. Hur stor chans det är att du får tillbaka pengarna är svårt för oss att avgöra. Det vet du bäst själv.
Citera
2017-03-25, 22:24
Moderator
tobess avatar
Som borgensman har du regressrätt, d.v.s. du kan kräva gäldenären på pengarna du själv lagt ut. Värt att tänka på är förstås att om t.ex. personen du gått i borgen för är helt medellös så är preskriptionstiden för regressrätten normalt 10 år. Med andra ord; om den du gått i borgen för t.ex. går och blir långtidsarbetslös, sjukskriven eller något annat finns det en risk för att du aldrig ser pengarna igen.

Med det sagt, så är det ju inte lika farligt när det gäller att gå i borgen för ett hyresavtal. Om någon inte betalar blir dom ju vräkta så småningom så det handlar i värsta fall om några månadshyror.

Det du själv förstås bör tänka på är att det påverkar din egen kreditvärdighet, om du t.ex. går i tankarna att du själv skulle vilja låna till något inom några år så kan det alltså vara en dålig idé att gå i borgen för någon.

Personligen skulle jag aldrig gå i borgen för någon annan än familjemedlemmar.
Citera
2017-03-25, 22:25
Medlem
Du måste vara beredd att betala och bli av med pengarna helt enkelt, eftersom det är du som är försäkringen.

PS. Det du menar är borgensman. Borgenär är långivare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Borgensman
Citera
2017-03-25, 22:26
Medlem
Det är du som är försäkringen gentemot hyresvärden och skulle det finnas en annan försäkring så behövdes det ju inga borgenärer.
Då skulle din släkting kunna ta en sådan försäkring.
Citera
2017-03-25, 22:28
Medlem
heffaheffas avatar
Saken är det det är DU som borgenär som ÄR försäkringen!!!
Citera
2017-03-25, 22:29
Medlem
Det är du som är försäkringen gentemot hyresvärden och skulle det finnas en annan försäkring så behövdes det ju inga borgenärer.
Då skulle din släkting kunna ta en sådan försäkring.

Hoppsan för hann några andra redogöra för dina åtaganden.
Ser ni inte på TV den här tiden på dygnet?
Citera
2017-03-25, 22:29
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Klart att jag googlat redan som fan, men vill ändå ha era superekonomers vetande här på F.B!
Det man får när man googlar på min fråga, är en masa lånelöften, typ.

Grejen är att att jag funderar på att gå i borgen för en väldigt nära anhörig, som har jobb, men inte fast. Timmis heter det väl. Fast den anställningsformen inte finns?

De vill flytta till en annan stad, och får många löften på hyreskontrakt, men kan inte få det pga. av att ingen av dem har fast jobb. (Tillsvidare anställning.)

Nå, men det vad krävs då av mig om jag vill bli borgenär? Kan ni inte bara skriva ner de viktigaste punkterna? Försäkring är viktigt, eller kan jag kanske redan ha en försäkring som inkluderar det ansvaret?

Jag har hemförsäkring genom facket. Drulle (Allrisk) Är fastanställd i kommun sedan många år.

Vet att det handlar om kreditvärdighet, och jag har inga krediter eller skulder för tillfället. Länka gärna till det som kan vara behövligt. 1000 tack!

Vill ju bara hjälpa den lilla stackaren.??? Avstå?
Så här är läget. Det är DU som är försäkringen. Du kan inte som borgensman friskriva dej från betalningskrav genom nån sorts försäkring... Om inte din nära anhörige betalar för sej är det du som gör det. Om du inte kan ta förlusten av lånebeloppet utan större problem avråder jag starkt från att gå in som borgensman för den lilla stackaren.
Citera
2017-03-25, 22:40
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det finns inga försäkringar som täcker detta. Om personen inte betalar så åker du på att göra det istället. Som jag tolkar det så handlar det om hyra i detta fall. Skulle säga att du bara riskerar att förlora maximalt 50 000 om din släkting inte betalar sin hyra så kommer han att bli vräkt inom ett par månader så du borde inte kunna förlora så mycket. Värre är det vid bostadslån (villa, bostadsrätt).

Hur nära släkting är det? Föräldrar, barn och syskon känns som att man kan gå i borgen för men övriga släktingar känns mer tveksamt. Men det beror ju helt på hur relationerna ser ut och hur sin ekonomiska situation är.

Ställ dig frågan om du skulle våga låna ut 50 000 till personen?

Ja, det är min lilla syster. Hon har fått jobb nu som barnskötare i sin kommun, och blir inringt hela tiden, men hon är utbildat och vill bara flytta till en annan stad. Hon hade tidigare ingen inkomst alls, men de vill bara flytta från en håla till en stad. Men får inget hyreskontrakt i allmännyttan, det är det det handlar om i detta fall. Men jag fattar nu. Jag kommer att stå för hyran. Om det det skiter sig en månad, då kommer jag att få räkningen i stället?

Ja, så jävla mycket pengar har jag ju inte på mitt sparkonto, men är du säker på att det inte kan finnas en försäkring som kan täcka upp sådant ansvarstagande Jag litar på henne, för hon tar varje pass som rings in. Men jag vet det är ett stort ansvar, avstå? Fan mår dåligt nu...
Citera
2017-03-25, 22:46
Medlem
Om det är din syster så skulle jag definitivt göra det. Förklara noga för henne hur din situation ser ut och att du förväntar dig att hon gör allt för att dra in pengar och betalar hyran. Att hon är timanställd kan innebära 2 timmar i veckan eller 40 timmar. Det är därför viktigt att du förstår hur mycket som hon arbetar och att hon verkligen drar in de pengar som behövs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in