Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-03-27, 10:04
  #25
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propo
Det är alltså två stycken som skall flytta, har hon då sambo? har inte han någon nära släkting som kan vara borgensman eller att båda då är det solidariskt för att åtminstone minska risken lite. Hur fungerar det om du ställer upp som borgensman och de separerar och hennes sambo blir den som bor kvar och missköter sig och du blir betalningsansvarig för någon du inte har något med att göra.

Bara 2 saker att också fudnera över.

/P
Mycket bra poäng!

Om de är två personer tycker jag att du ska kräva att det enbart är din syster som står på hyreskontraktet. Du vill INTE gå i borgen för din syster och få med hennes sambo på köpet.

Som många redan skrivit, och som min kloke ekonomilärare i gymnasiet var tydlig med, gå aldrig i borgen för någon som inte är ditt kött och blod. Helst ska man inte göra det då heller men i vissa fall kan det vara den enda lösningen.
Citera
2017-04-15, 21:33
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Klart att jag googlat redan som fan, men vill ändå ha era superekonomers vetande här på F.B!
Det man får när man googlar på min fråga, är en masa lånelöften, typ.

Grejen är att att jag funderar på att gå i borgen för en väldigt nära anhörig, som har jobb, men inte fast. Timmis heter det väl. Fast den anställningsformen inte finns?

De vill flytta till en annan stad, och får många löften på hyreskontrakt, men kan inte få det pga. av att ingen av dem har fast jobb. (Tillsvidare anställning.)

Nå, men det vad krävs då av mig om jag vill bli borgenär? Kan ni inte bara skriva ner de viktigaste punkterna? Försäkring är viktigt, eller kan jag kanske redan ha en försäkring som inkluderar det ansvaret?

Jag har hemförsäkring genom facket. Drulle (Allrisk) Är fastanställd i kommun sedan många år.

Vet att det handlar om kreditvärdighet, och jag har inga krediter eller skulder för tillfället. Länka gärna till det som kan vara behövligt. 1000 tack!

Vill ju bara hjälpa den lilla stackaren.??? Avstå?
Korta svaret avstå.
Långa svaret det beror på hur mycket du litar på personerna om de slutar betala hyran och slår sönder sin lägenhet så kommer antagligen hyresbolaget att gå på dig för att för att få in kostnaden då det är enklare att driva in den från dig.....
Citera
2017-04-20, 13:07
  #27
Medlem
Som kanske andra redan har sagt så om du skriver på borgen, så blir du borgensman. Borgenär är den som lånar ut pengar, tex en bank.

Vad som än händer så är du betalningsskyldig om låntagaren inte betalar. Är det ett hyreskontrakt så får du väl betala upp till 3 mån hyror, om hyresvärden sagt upp kontraktet och dessutom har meddelat dig att de inte betalar.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback