Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-25, 15:36
  #73
Medlem
Ordpistolens avatar
Hur blir det med leasade bilar? Billigare eller dyrare?

Även om förlaget går igenom, så finns det nog sätt att komma runt detta. Bilfirmor kan köra splitternya bilar i några få kilometer och sälja dom som begagnade. Dock till ett litet rabatterat pris.

Fy fan vad trött jag blir på dessa jävla miljömuppar. Dom tänker inte på folk som måste pendla till jobbet, på grund utav långa sträckor samt en opålitlig och undermålig kollektivtrafik.
Citera
2017-03-25, 15:42
  #74
Avstängd
Med tanke på hur många som har råd att köpa bil men sedan inte har råd att
betala parkering och liknande så verkar det tveksamt med ytterligare kostnader.
Halmstrået som knäckte kamelens rygg och allt det där.
Citera
2017-03-25, 15:48
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen

Fy fan vad trött jag blir på dessa jävla miljömuppar. Dom tänker inte på folk som måste pendla till jobbet, på grund utav långa sträckor samt en opålitlig och undermålig kollektivtrafik.
Nej och kvinnorna som de lärde hur de skulle föda i bilen tänker de inte heller på blir ju rätt knöligt att föda i mopedbil eller i en smart, naturligtvis så lärdes det ju ut i en v70 och med tanke på att v90 lär bli iskall att köpa pga skatten så tja återstår väl att börja lära ut hur man föder i snödrivor.
Citera
2017-03-25, 15:54
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det jobbiga blir ju när det kliver upp ett rådjur, grävling, älg eller något annat vilt på vägen två meter framför din bil.
Fast du kanske har en billig skitbil... Då spelar det ju ingen större roll.

Än värre om du av händelse råkar bli inblandad i en trafikolycka... Då blir det inte "billigare".

Men jag förstår resonemanget och jag har för övrigt tänkt precis likadant som du.

Men i slutänden gör jag nog förmodligen som merparten av bilägarna, jag knyter näven i fickan och betalar snällt min skatt.

Och det är väl det hon har räknat med det där klappträt Magdalena Andersson...

Det värsta torde väl vara när ett barn springer ut i vägen det blir tillräckligt spännande och nervöst då även om man har försäkring.

Håller med dig de räknar kallt med att bilisterna gör som du säger knyter handen i fickan och låter sig mjölkas än en gång.
Vi borde göra ett uppror se till att så många som möjligt åker till STHLM gärna vid något EU besök, ställer Gps,en på Rosenbad och riksdagen och sedan proppar vi igen hela stan därifrån med bilar som rör sig i max 5 km/h ett stort kaos är vad dessa idioter behöver.
Citera
2017-03-25, 16:08
  #77
Medlem
Talldwarfs avatar
Politikerna säger att de vill införa det av miljöhänsyn men lita aldrig på politiker...

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ut...hockhojd-skatt

Citat:
Exakt hur mycket klimatutsläppen kommer att minskas med de nya straffskatterna är oklart eftersom det inte tagits fram av utredaren, men staten drar in mer än vad man betalar ut i premier. De två första åren gör staten ett plus på cirka 600 miljoner kronor.
Citera
2017-03-25, 16:12
  #78
Medlem
IMBILDENs avatar
Staten behöver få in mer pengar för att finansiera systemet, då det är på väg att krascha fullständigt. Någon som är förvånad? Någon som är förvånad över att 9 av 10 förlorar på det hela?
Någon som är förvånad över att systemet riktar sig mot medelklassen och största skattebasen? Någon som är förvånad över att man anför miljöargument?

Jag är mest förvånad över hur länge medelsvensson accepterar det här och bara knyter handen i byxfickan.
Citera
2017-03-25, 16:22
  #79
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Nej och kvinnorna som de lärde hur de skulle föda i bilen tänker de inte heller på blir ju rätt knöligt att föda i mopedbil eller i en smart, naturligtvis så lärdes det ju ut i en v70 och med tanke på att v90 lär bli iskall att köpa pga skatten så tja återstår väl att börja lära ut hur man föder i snödrivor.

Ja det också.
Citera
2017-03-25, 16:56
  #80
Medlem
fistings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Detta gäller inte befintliga bilar i trafik eller begagnade bilar.
Det ska endast gälla nya bilar som registreras efter 1 juni 2018.

Dessutom är det bara fåtal större bilar med höga utsläppsvärden som kommer få en kraftigt höjd fordonsskatt, de allra flesta vanliga bilar kommer få skatten höjd med några hundralappar.
Ekonomiskt kommer det alltså i praktiken inte att påverka direkt, det gäller inte bilar som redan är i trafik eller begagnade bilar , och den som köper en fabriksny bil har nog råd med en femhundring eller tusenlapp extra i skatt per år.
Många bilar med snåla motorer kommer heller inte att få någon höjd skatt alls, som exempel kan vi ta en VW Polo 1,2 , den kommer inte bli dyrare att skatta.
Sen har vi de som kanske får en höjd skatt på ett par hundralappar, det är bilar som tex en Mercedes C 200d, eller BMW 318d.
Sen finns det ett antal stora, tunga och motorstarka bilmodeller som kommer få ett rejält skatte påslag, men det är redan dyra bilar så som tex en Volvo XC90 T5:a och andra stora tunga bilar samt vissa sportbilar, de blir några tusenlappar dyrare i skatt.


Jag skulle gärna vilja tro på det du säger..men i flera medior har skribenter höjt ett varningens finger angående att skatten absolut omfattar redan befintlig bilpark och att det är något som politiker vill mörka dessutom.
Citera
2017-03-25, 17:57
  #81
Medlem
slagghackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyK
Jag kommer ställa av min bil och köra Den oskattad och oförsäkrad. Tar hellre en bot isåfall då och då. Blir billigare. Minimalrisk att torska ändå, då polisen har små resurser.
Vänligen håll dig borta från vägarna. Har man inte vett i skallen nog att betala erforderliga skatter samt teckna de försäkringar som krävs för att vägen ska vara säker för alla människor så har man inget i en bil att göra. Skaffa dig ett busskort.


Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Fy fan vad trött jag blir på dessa jävla miljömuppar. Dom tänker inte på folk som måste pendla till jobbet, på grund utav långa sträckor samt en opålitlig och undermålig kollektivtrafik.
Ja fyfan vad jobbigt det är med alla dessa jävla muppar som bara ska "rädda den svenska naturen". Jävla svenska skitnatur! De nordiska skogarna kan dra åt helvete. Fattar inte dessa jävla miljötöntar att det är min förbannade rättighet att spy ut hur mycket gift och avgaser jag vill, jag måste ju till JOBBET!!
Obs, IRONI!

Ett tips, flytta närmre jobbet, alternativ jobba närmre där du bor så behöver du inte förstöra miljön och betala dyra skatter och transportkostnader. Eller se till att res miljövänligare!
Citera
2017-03-25, 18:42
  #82
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisting
Jag skulle gärna vilja tro på det du säger..men i flera medior har skribenter höjt ett varningens finger angående att skatten absolut omfattar redan befintlig bilpark och att det är något som politiker vill mörka dessutom.

Teknikens värld har samanfattat det bra här:http://teknikensvarld.se/chockhojd-s...a07a66503aebe2

Dock skulle inte jag se det så drastiskt som många verkar göra, i praktiken innebär det inga större höjningar av skatten och för vissa bilar blir det ingen höjning alls.

Först och främst, det du undrade över angående begagnat, - nej bilar som registeras före 1 juni 2018 ska inte omfattas av någon höjning, - höjningen avser de tre första åren, när bilen sen är över tre år gammal då minskar skatten till betydligt lägre nivå, skattehöjningen blir då enligt förslaget 22 kronor per gram för de bilar som släpper ut mer än 95 gram co2.

Alltså, åter igen, - inga av dagens bilar påverkas.

Sen finns det också vissa bilmodeller som inte kommer få någon skattehöjning, och det är bilar som släpper ut mindre än 95 gram, exempelvis gäller det: VW Polo bluemotion, VW Golf Bluemotion, Mercedes A 180d, BMW 116d och ett flertal andra små och mellanstora bilar med snåla moderna motorer.
Sen ska det naturligtvis också tilläggas att för varje år som går så kommer det ut fler och fler bränslesnåla bilar med mindre utsläpp, så utbudet på "95 grammare" lär ju vara större om ett par år än vad det är idag.

Däremot är det ju fortfarande så att stora tunga bilar som stadsjeepar typ Volvo XC90, har svårare att komma ner till de här siffrorna, det kan avhjälpas till viss del med hybridteknik, men då talar vi naturligtvis om en bil med väldigt hög prislapp.
Citera
2017-03-25, 19:47
  #83
Medlem
volvo 240s avatar
Ja du har helt rätt. Det smutsar ju ner miljön som fan att bygga en ny bil, inte minst de här hybriderna och elbilarna då det är mycket giftiga metaller osv i dom.

Ska de höja skatten så kan det väl vara på bilar som saknar katalysator.

Den här koldioxidnojjan börjar gå väl långt.
Citera
2017-03-25, 20:57
  #84
Medlem
MADs avatar
Idén är inte helt usel
Men det borde räckt med att sätta förhöjd skatt på alla bilar som släpper ut mer än 120 gram koldioxid (CO2) per kilometer och gjort det permanent istället för under tre år.
På så sätt drabbas inte familjerna på landsbygden som inte klarar sig på en småbil.
Annars ju det stora problemet att skatten som vanligt drabbar endast de som har sämre ekonomi.
Övriga har ju oavsett råd och då blir det enbart skattepengar till staten då de biltyperna kommer köras ändå trots ökad kostnad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback