Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-25, 10:54
  #61
Medlem
pinger99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Ingen är väl så dum att man skriver en ny bil på en målvakt? Är bilen värd med än 20-50k så plockas den direkt med de nya reglerna.

Färsk artikel på ämnet från Malmö

Citat:
—Det är verkligen ett hinder i deras arbete. Med skuldsaldo i handdatorer hade vi kanske kunnat bogsera in 5 000 bilar, säger Eva Svenning.

Vad händer med bilmålvakterna efter lagändringen?
— Problemen finns kvar. Det har kommit en ny generation.

Det är nog lite kontroversiellt att göra något åt det här.
Man kan inte vara miljömedveten och rasist samtidigt. (svensk PK-logik...)

10% av Malmös bilar hade kunnat tas ur trafik direkt med kraftfulla åtgärder, men det hade ställt till det för många i vardagen.
Citera
2017-03-25, 11:01
  #62
Medlem
Hybridsmurfens avatar
Hu då! Blev en smula rädd där en stund! Tur att det bara gäller nya bilar. Frågan är hur länge bara...

Exempel: Har en sommarbil som släpper ut 255g.
255g-95g=160g skattegrund. 160*77kr= 12320:- plus grundavgifter!

Det hade varit styggt!
Citera
2017-03-25, 11:37
  #63
Medlem
Har en känsla av att detta kommer resultera i mindre köp av nya bilar = mindre skatt till staten.
Citera
2017-03-25, 11:44
  #64
Medlem
Talldwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hybridsmurfen
Hu då! Blev en smula rädd där en stund! Tur att det bara gäller nya bilar. Frågan är hur länge bara...

Exempel: Har en sommarbil som släpper ut 255g.
255g-95g=160g skattegrund. 160*77kr= 12320:- plus grundavgifter!

Det hade varit styggt!

Så lätt kommer du inte undan staten. Även äldre bilar drabbas med 22 kr/g över 95 g-gränsen.

Källa svt text.

http://www.svt.se/svttext/web/pages/161.html
__________________
Senast redigerad av Talldwarf 2017-03-25 kl. 11:45. Anledning: Länk
Citera
2017-03-25, 13:32
  #65
Moderator
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
Missar ni det faktum att de betalar upp till 45000 om folk istället köper nollsummebilar? Om kostnaden i snitt blir 2000 extra för de som köper nybil med relativt höga co2 utsläpp så räcker det med att endast 1 av 20 av dessa istället köper en elbil för att staten faktiskt förlorar pengar på detta förslag.
Har du missat det faktum att skatten på ALLA bilar höjs.

Citat:
Men visst, konspirationsanhängare och klimatförnekare går ofta hand i hand.
Blir lite nyfiken på vad en klimatförnekare är för något. Är det någon som alltså förnekar att det finns klimat?

Ont: En i raden av skattehöjningar vi kan förvänta oss. Har inte det minsta med miljö att göra utan är bara till för att plocka ännu mer pengar från oss som behöver bilen för vår försörjning.
Citera
2017-03-25, 13:44
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goodaftersson
Detta med "miljöbilar" då?
Påstår fortfarande att det inte finns något vetenskapligt underlag att kalla vissa bilar miljöbilar bara på grund av att de släpper mindre CO2. Det vore lämpligt med en vetenskaplig studie med en jämförelse mellan el/bensin/diesel bilar och deras miljöpåverkan, helst innan man inför straffskatter respektive miljöpremie på bilar.
Vi har i dag ingen som helst aning om bilar med batteridrift är bättre än bilar med förbränningsmotorer sett ur ett miljöperspektiv.

Jag kommer ställa av min bil och köra Den oskattad och oförsäkrad. Tar hellre en bot isåfall då och då. Blir billigare. Minimalrisk att torska ändå, då polisen har små resurser.
Citera
2017-03-25, 13:50
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyK
Jag kommer ställa av min bil och köra Den oskattad och oförsäkrad. Tar hellre en bot isåfall då och då. Blir billigare. Minimalrisk att torska ändå, då polisen har små resurser.


Skulle också bli förvånad om det här förslaget gick igenom.
Citera
2017-03-25, 14:23
  #68
Medlem
Om de inför detta så kommer priserna på begagnade bilar att skjuta i höjden och det får motsatt effekt ändå. Folk kommer reparera bilar och hålla dom igång långt efter vad som borde vara normalt.
Så det betyder att de kommer införa det på alla bilar ändå. Just wait and see.
Citera
2017-03-25, 14:50
  #69
Medlem
FSGLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenjör
Om de inför detta så kommer priserna på begagnade bilar att skjuta i höjden och det får motsatt effekt ändå. Folk kommer reparera bilar och hålla dom igång långt efter vad som borde vara normalt.
Så det betyder att de kommer införa det på alla bilar ändå. Just wait and see.

Ur miljösynpunkt är det klart bättre reparera gamla bilar än att köpa nya. En bil förbrukar mer energi (=utsläpp) vid tillverkningen än vad man kör upp. Dessutom så finns det i regel begagnade reservdelar till äldre bilar.

Men våra inkonsekventa politiker uppmuntrar till nybilsköp då tjänstebilsystemet straffar köp och underhållande av begagnade bilar.
__________________
Senast redigerad av FSGL 2017-03-25 kl. 14:52.
Citera
2017-03-25, 15:01
  #70
Medlem
Hybridsmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talldwarf
Så lätt kommer du inte undan staten. Även äldre bilar drabbas med 22 kr/g över 95 g-gränsen.

Källa svt text.

http://www.svt.se/svttext/web/pages/161.html

Perkele!
Men tur att vår gamla Alfa V6 såldes i februari. Den släppte ut 310g...
Märkligt. Nu ska man alltså vara tvungen och se till så man inte köper en bil som släpper ut för mycket. Förvisso bra för miljön men undrar hur mycket dessa lagar påverkar jorden globalt om lilla sverige börjar räkna utsläpp på personbilar. Skeptiskt.

Föräldrar beställde en ny Skoda Kodiaq med bensinmotor just för osäkerheten med skatten... Tji fick de. Ska bli intressant att se vad co2 ligger på den bilen.
Citera
2017-03-25, 15:20
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyK
Jag kommer ställa av min bil och köra Den oskattad och oförsäkrad. Tar hellre en bot isåfall då och då. Blir billigare. Minimalrisk att torska ändå, då polisen har små resurser.
Fast den dagen du blir inblandad i en olycka så kan det bli rätt dyrt om du är oförsäkrad.

Ett annat tips om man vill fuska är att man går ihop med en polare/släkting som bor en bit bort från en själv, man köper exakt likadana bilar samma färg etc, sedan beställer man en uppsättning skyltar till den ena bilen och sätter på dessa på den andra och vips har man halverat kostnaden för båda då man givetvis delar på skatt o försäkring, som ren bonus slipper den ena att åka in på fjollbesiktning.
Mycket säkrare när det gäller poliskontroller etc för när såg ni en polis kolla chassie nummer senast.
Det uppstår dock problem om man krockar även där + att det kan se konstigt ut om polaren/släktingen hälsar på och det står två bilar med samma reg nummer på uppfarten.
Citera
2017-03-25, 15:30
  #72
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyK
Jag kommer ställa av min bil och köra Den oskattad och oförsäkrad. Tar hellre en bot isåfall då och då. Blir billigare. Minimalrisk att torska ändå, då polisen har små resurser.

Det jobbiga blir ju när det kliver upp ett rådjur, grävling, älg eller något annat vilt på vägen två meter framför din bil.
Fast du kanske har en billig skitbil... Då spelar det ju ingen större roll.

Än värre om du av händelse råkar bli inblandad i en trafikolycka... Då blir det inte "billigare".

Men jag förstår resonemanget och jag har för övrigt tänkt precis likadant som du.

Men i slutänden gör jag nog förmodligen som merparten av bilägarna, jag knyter näven i fickan och betalar snällt min skatt.

Och det är väl det hon har räknat med det där klappträt Magdalena Andersson...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback