• 2
  • 3
2017-03-29, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Hm får kika på det imorgon.
Fick en kod innan som försvann vid sista scanen " P0102 Mass eller volym luftflöde "A" krets låg " :s
Ska nollställa imorgon när jag lärt mig använda denna apparat

Tycker du ska lämna in kärran på verkstad. Det jag kunnat läsa mig till lite snabbt om dessa motorer så är det förbannat trångt och svårt att byta lambdasonder själv pga utrymmesbrist. Sedan verkar det som att det inte nödvändigtvis behöver vara en sensor som har pajat utan det kan vara själva katalysatorn som är trasig. Hur som haver så tror jag (tyvärr) att du står inför ett dyrare rep. Be dom byta luftmassemätaren samtidigt och kolla tändspolarna eftersom du har felkoder som även indikerar på det.
Citera
2017-03-29, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Haha, så cylinderfelet samt sensorfelet är båda på höger sida om man står framför motorn?

Yes en V6 motor ser ut som ett V framifrån där du har 3 cylindrar på varje sida. Bank 2 är den högra sidan så du kan iaf trösta dig med att det bara är "halva" motorn som är trasig.

Har du tur är det bara nån lambdasensor till den högra banken och katalysatorn som är trasig och genererar en massa följdfel. Har du otur åker du på att byta hela katalysatorn och det är dyrt.

Sen bör du även kolla upp luftmassemätaren om du har felkoder som indikerar på den.
Citera
2017-03-29, 21:54
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Tycker du ska lämna in kärran på verkstad. Det jag kunnat läsa mig till lite snabbt om dessa motorer så är det förbannat trångt och svårt att byta lambdasonder själv pga utrymmesbrist. Sedan verkar det som att det inte nödvändigtvis behöver vara en sensor som har pajat utan det kan vara själva katalysatorn som är trasig. Hur som haver så tror jag (tyvärr) att du står inför ett dyrare rep. Be dom byta luftmassemätaren samtidigt och kolla tändspolarna eftersom du har felkoder som även indikerar på det.
Hade gjort det om jag haft råd, studerar än tyvärr. :/
Nja trångt tycker jag det inte de är idag när jag pilla och kolla överallt i motorytrymmet, fick gott om plats faktiskt.
Tändspolarna kollade jag idag, och enligt en del på andra forum är symptom att den blir varm om den är paj men kan ju vara dolt fel. Tändstiften såg ju jävligt slitna ut med, så dom sjunger nog på sista versen ( Vilket dom redan gjort).
Citera
2017-03-29, 21:57
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Yes en V6 motor ser ut som ett V framifrån där du har 3 cylindrar på varje sida. Bank 2 är den högra sidan så du kan iaf trösta dig med att det bara är "halva" motorn som är trasig.

Har du tur är det bara nån lambdasensor till den högra banken och katalysatorn som är trasig och genererar en massa följdfel. Har du otur åker du på att byta hela katalysatorn och det är dyrt.

Sen bör du även kolla upp luftmassemätaren om du har felkoder som indikerar på den.
Haha där ser man. Så jäkla van med äldre motorer, mindre el och lättskruvat

Jo, ska kika på Bank 2 imorgon. Får hoppas den bara sitter smått lös eller något..
Citera
2017-03-29, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Börja med att byta tändstift och tändkablar kanske, kolla sedan felkoderna igen.

Tändkablar i en Audi från 2002? Kör dom med fördelardosa och brytarspetsar också?
I så fall vill jag påstå att deras slogan "Vorsprung durch technic" är falsk marknadsföring.
Citera
2017-03-29, 23:31
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Tändkablar i en Audi från 2002? Kör dom med fördelardosa och brytarspetsar också?
I så fall vill jag påstå att deras slogan "Vorsprung durch technic" är falsk marknadsföring.
Haha om man hade den turen och lika lättmekat som te.x en LH.2.2 B230F motor men icke
Ska kika imorgon på Bank2 och se om kontakten åh allt sitter som det ska annars blir det extrajobba åh köpa delar från Tyskland i sommar samt passa på yttre rostlagning sen kränga iväg bilen för som den är nu får jag väl ingenting för den.
Citera
2017-03-30, 13:31
Medlem
-spitzlix-s avatar
Läste av bilen idag med och fick en felkod mindre: http://imgur.com/I8Ta1hm

Tror även det är hål i avgasröret för pyser vid förarsidan direkt under sätet typ sen vid mitten av avgasröret såg jag att det droppa kondens/vatten. Kan hålet ge felkoden ang. bank2?
Får bli till att svetsa avgasröret och inspektera i sommar när båten är borta ur garaget.
Citera
2017-03-30, 20:25
Medlem
Hade typ samma problem med min a4 med likadan motor, den var riktigt orkeslös och blev värre med tiden.
Saker jag kommer ihåg som byttes är följande
Rensning / kontroll av spridare
Byte av alla spolar och tändstift
Alla lambda sensorer
Och det som hjälpte var att byta katalysator, den gick bra efteråt, var inga problem vid besiktningen men motorlampan tändes ändå med jämna mellanrum, men lyckades inte förstå varför.
Den motorn du har är smått ökänd för att fallera, framförallt kattarna.

Sen var det en massa andra fel på skrället, riktig förlustaffär, köpte skiten för 69k, la säkert 40k på reservdelar och reparation. Sålde skiten ett år senare för 14k...
Jag bytte även diffklumpen bak, samt växellådsolja och fästen, den smällde inte så värst i bakvagnen efter det, men det var något konstigt med fördelarlådan.
Gör dig själv en tjänst, köp en BMW och slipp allt skit med Audi ☺
Citera
2017-03-30, 20:38
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoegRoev
Hade typ samma problem med min a4 med likadan motor, den var riktigt orkeslös och blev värre med tiden.
Saker jag kommer ihåg som byttes är följande
Rensning / kontroll av spridare
Byte av alla spolar och tändstift
Alla lambda sensorer
Och det som hjälpte var att byta katalysator, den gick bra efteråt, var inga problem vid besiktningen men motorlampan tändes ändå med jämna mellanrum, men lyckades inte förstå varför.
Den motorn du har är smått ökänd för att fallera, framförallt kattarna.

Sen var det en massa andra fel på skrället, riktig förlustaffär, köpte skiten för 69k, la säkert 40k på reservdelar och reparation. Sålde skiten ett år senare för 14k...
Jag bytte även diffklumpen bak, samt växellådsolja och fästen, den smällde inte så värst i bakvagnen efter det, men det var något konstigt med fördelarlådan.
Gör dig själv en tjänst, köp en BMW och slipp allt skit med Audi ☺
Jo, ska byta tändstiften då dom har gjort sitt till stor del, fosiler typ.
Lyckades fixa ena felet med sensorn då kontakten hade åkt ur typ hann inte kolla andra tyvärr.
Avgasystemet är det 1-2hål i med så ska demontera det till sommaren och fixa.
Haha ja, kikat på en del hederliga BMW E30s
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in