Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-23, 17:03
  #1
Medlem
-spitzlix-s avatar
Halloj. Skulle backa upp bilen idag på en liten lutande backe på gårdsplan och låta den stå i solen åh låta isen på den smälta och märkte när jag backade så va den riktigt slö ville bara gå upp till ca 5000 varv när det stod still, dog ca 3gånger och backa ändå bara 4 meter fick nästan varva och släppa kopplingen hela tiden och poff så dog den, innan fick jag nästan köra halvt på kopplingen och gasa för att ta mig upp för backen. Den känns RIKTIGT jävla orkeslös, kan försöka backa upp åh ha i 4000varv sen släppa kopplingen och den drar iväg max 1meter sen dör typ. Vad kan felet vara? Spekulationer?
Förra ägaren trodde luftmassemätaren va pajj men har testat kopplat ur den men inte märkt någon skillnad. Tack på förhand!
Citera
2017-03-23, 17:18
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Halloj. Skulle backa upp bilen idag på en liten lutande backe på gårdsplan och låta den stå i solen åh låta isen på den smälta och märkte när jag backade så va den riktigt slö ville bara gå upp till ca 5000 varv när det stod still, dog ca 3gånger och backa ändå bara 4 meter fick nästan varva och släppa kopplingen hela tiden och poff så dog den, innan fick jag nästan köra halvt på kopplingen och gasa för att ta mig upp för backen. Den känns RIKTIGT jävla orkeslös, kan försöka backa upp åh ha i 4000varv sen släppa kopplingen och den drar iväg max 1meter sen dör typ. Vad kan felet vara? Spekulationer?
Förra ägaren trodde luftmassemätaren va pajj men har testat kopplat ur den men inte märkt någon skillnad. Tack på förhand!
Använder du bilen dagligen eller mer sällan?
Har den hackat något innan när du startat och kört iväg?
Vad händer om du först står på tomgång tills tempen är normal och sedan kör?
Citera
2017-03-23, 17:22
  #3
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Använder du bilen dagligen eller mer sällan?
Har den hackat något innan när du startat och kört iväg?
Vad händer om du först står på tomgång tills tempen är normal och sedan kör?
Mer sällan. Farsan diskutetade om att den inte gick på alla cylindrar, hur märker man det?
Nej, den hackar inte faktiskt utan drar iväg som den ska sist jag körde den efter vägen då behövdes det inte mixtras med koppling/gas utan gled iväg jäkligt fint.
Tomgång vet jag inte hur den blir, den låter lite knepigt i början tills den börjar bli varm men som sagt farsan tror att den inte går på alla cylindrar, bidragande till ljudet av motorn? Kan stå med mattan i plattan och ändå 5000 varv :/
Citera
2017-03-23, 17:51
  #4
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Mer sällan. Farsan diskutetade om att den inte gick på alla cylindrar, hur märker man det?
Nej, den hackar inte faktiskt utan drar iväg som den ska sist jag körde den efter vägen då behövdes det inte mixtras med koppling/gas utan gled iväg jäkligt fint.
Tomgång vet jag inte hur den blir, den låter lite knepigt i början tills den börjar bli varm men som sagt farsan tror att den inte går på alla cylindrar, bidragande till ljudet av motorn? Kan stå med mattan i plattan och ändå 5000 varv :/
Tänds motorlampan och har du möjlighet att läsa av felkoderna?
Låter den illa så bör du inte varva motorn!
Citera
2017-03-23, 18:54
  #5
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Tänds motorlampan och har du möjlighet att läsa av felkoderna?
Låter den illa så bör du inte varva motorn!
Motorlampan tänd och sevice blinkar en snabbis, kanske 1sek. Nope, ska köpa felkodsläsare när jag väl har pengar.
Citera
2017-03-23, 19:04
  #6
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Motorlampan tänd och sevice blinkar en snabbis, kanske 1sek. Nope, ska köpa felkodsläsare när jag väl har pengar.
Det underlättar felsökningen betydligt...
Citera
2017-03-23, 20:01
  #7
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det underlättar felsökningen betydligt...
Haha jo. Har kollat på ELM-sorterna som går på en billig slant tills jag har mer pengar. Något åh ha? Som man scannar med luren.
Citera
2017-03-23, 20:18
  #8
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Haha jo. Har kollat på ELM-sorterna som går på en billig slant tills jag har mer pengar. Något åh ha? Som man scannar med luren.
Ja dom funkar till basic felsökning köp en med wifi bara och ladda sedan ner någon app typ Torque Pro eller ODB Car Doctor

https://www.youtube.com/watch?v=8VVkRBo5j1E
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2017-03-23 kl. 20:29.
Citera
2017-03-23, 21:55
  #9
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja dom funkar till basic felsökning köp en med wifi bara och ladda sedan ner någon app typ Torque Pro eller ODB Car Doctor

https://www.youtube.com/watch?v=8VVkRBo5j1E
Ah tusen tack funkar Bluetooth med?
Citera
2017-03-23, 21:59
  #10
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -spitzlix-
Ah tusen tack funkar Bluetooth med?
wifi funkar bättre o är betydligt snabbare! har du en äldre iphone funkar inte bt
Citera
2017-03-24, 07:33
  #11
Medlem
-spitzlix-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
wifi funkar bättre o är betydligt snabbare! har du en äldre iphone funkar inte bt
Haha kör bara Android
Citera
2017-03-27, 19:13
  #12
Medlem
-spitzlix-s avatar
Va nyss ute igen och skulle flytta aset. Den står knappt på tomgång innan den dör, får stå på gasen lite över 1000 varv för går den under det så dör den. Märkte när jag skulle köra framåt så måste jag nästan varva sen släppa kopplingen och krypa fram för att sen komma iväg i rask takt. Spekulationer? Och hur faan får man bort tändhatt/ovanför tändstiften? Vet ej hur jag ska förklara då dom inte ser ut som tändhattar.. Mer som ett " räcke " ovanför dom.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback