Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-03-29, 19:32
  #25
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
I fråga om djur kanske jag tycker min personliga åsikt speglas bättre i följande tre påståenden.
[1] Människor har rätt att sätta sig till doms över djur.
[2] Djur ska inte behöva lida i onödan.
[3] Det ska finnas ett syfte med att döda djur.

Nu till frågeställningen. Du säger att människan är mer värd än ett djur. Att sätta värde på saker och ting leder alltid till ett snårigt tillstånd. Notera hur jag i mitt första påstående undviker detta genom att indirekt säga att vi har de fakulteter som krävs för att sitta till doms. Du säger att det är viktigt med djurskydd. Denna problematik fångar jag upp i och med att jag inte vill att djur skall lida i onödan. Som slutsats kan jag säga att jag tycker du formulerat dina åsikter om djur lite väl snabbt och oöverlagt.
Jag tänkte liksom du i banorna att
[1] Människor har rätt att sätta sig till doms över djur.
men det jag sedan gjorde var att fråga mig varför jag tycker detta. Det jag kom fram till var precis det att jag värderar människovärdet högre än djurs värde. På denna punkt tycker jag tvärtom att det är du som inte överlagt tillräckligt. I övrigt håller jag med om [2] och [3] och det är kanske någonting jag skulle lägga till eller ändra i efterhand.
Citera
2017-03-29, 19:45
  #26
Medlem
Åsikterna blir motsägelsefulla genom att man klumpar ihop i övergripande kategorier och inte tar ställning till fler variabler. Djur kan t.ex. vara en gammal älg som avlat klart sig och börjat bli less på att härja runt i de kalla skogarna. Djur kan också vara en en stackars gris som blivit traumatiserad under hela livet och som vid slutet misshandlas till döds i en belgisk avrättningsmaskin.

Ju mer man tittar på varje påstående i slutledningskedjan så hittar man ofta en mängd oklarheter och otydligt definierade/specificerade grejer. Då kan det ofta också bli mindre motsägelsefullt. Att säga att någon eller några är motsägelsefulla kan vara ett maktmedel för att vinna ett argument, men som egentligen bottnar i tids- och energibrist, eller att man är fast i ett paradigm där slutsatser snabbt skall kommas till.

Att hålla sig stringent, väldigt specifik, avgränsad och till saken, gör ofta diskussioner enklare. Typ.

5 cent, från funderande.
Citera
2017-03-29, 20:09
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingOfTrash
Människan kan hysa förakt och vara elak mot sin egen avkomma vilket djur inte kan vara. Bröder kan göra sig illa riktigt hårt p.g.a förakt mot varandra medan katter o valpar tills de blir vuxna alltid brottas så länge dem har fötts och/eller uppfostrats i samma hushåll en längre tid och med brottas så slåss de utan att testosteron pumpas och de klöser sönder varandra. Hundar t.ex. har aldrig i historien blivit borderlinesjuka. och etc

Djur frossar inte heller likt en människa där djur faktiskt kan äta mer än vad deras ego kräver men vi människor konsumerar så mycket mer än djuren än vad vi behöver och vi jamar mer än honkatter.
Intressant svar, som jag är lite osäker på om jag förstår fullt ut. Men jag tolkar det som: Ja, det finns många variationer, utöver att mänskan har överlägset störst variation när det gäller (osunt) ego genom att ta för sig mycket mer än vad hon behöver.

Men, det finns väl djur som dödar sin egen avkomma? Och t.ex. primater som dödar sina föräldrar? T.ex. gorillor. Psykiatriska diagnoser, som borderline, har ofta komplexa orsaker.
Citera
2017-03-29, 20:31
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingOfTrash
Gorillor och schimpanser är väldigt våldsamma i sin egen flock eftersom de har vetskapen av att det är testosteronet och adrenalinet som pumpas in i dem som gör att de kan överleva i en djungel men hittar de ej föda så offras inte den svagaste utan dem går helt demokratiskt in i en stor klump tills en av de i flocken visar tecken på svaghet och den slits ihjäl av flocken. Orangutanger är också ett perfekt exempel på ett patriarkat med den största och bäste får knulla alla honor och resten i flocken måste underordna sig denne.

Men en rik överklass sportstjärna som OJ Simpson som hade allt vad hans behov krävde plus det extra mer mördade två pers i sitt hushåll även fast det inte gynnade honom förutom att han kände ett behov av att mörda den han älskade samt en betjänt som lagade hans mat. Människans natur är mer motsägelsefull p.g.a alla fucked up cases some OJ än schimpansflocken imo.
Ja, det är nog sant, och rätt sorgligt att mänskor är sådana. En fråga, som kanske utan relevans dök upp i mitt huvud, är om det verkligen är så enkelt att man kan säga, att ensam är svag? Att tendera förenkla och göra till principer, kan inte det vara något svagt i sig? Typ. Jag skulle hellre välja ordet komplext än motsägelsefullt. Ser man hela kedjan och alla variabler tror jag det är ett mer passande ord iaf.
Citera
2017-03-30, 04:57
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Jag tänkte liksom du i banorna att
[1] Människor har rätt att sätta sig till doms över djur.
men det jag sedan gjorde var att fråga mig varför jag tycker detta. Det jag kom fram till var precis det att jag värderar människovärdet högre än djurs värde. På denna punkt tycker jag tvärtom att det är du som inte överlagt tillräckligt. I övrigt håller jag med om [2] och [3] och det är kanske någonting jag skulle lägga till eller ändra i efterhand.
Jag håller med dig att man rent intuitivt kan känna att vi människor är mer värda än djur. Men tänker man efter lite så kan man fråga sig vilka egenskaper är det som skulle medföra just detta ställningstagande. Vi har en egenskap som jag tror skiljer oss från djuren och det är vår förmåga att värdera allting i förhållande till oss själva. Detta gör det möjligt för oss att besluta vilka djur som skall få leva respektive dö, men innebär denna egenskap indirekt att vi är mer värda än djur? För mig råkar inte detta vara en självklarhet. Att vi har kapaciteten att sitta till doms, ja. Att detta per automatik skulle göra oss mer värdefulla, nej.

Jag skulle vilja säga att vår förmåga att sitta till doms över andra gör att att vi har ett större ansvar. Inte ett större värde.

En chef i Sverige har förmåga att sitta till doms över sina underställda vilket innebär att hen har ett större ansvar. Inte ett större värde. I Sverige har vi mer eller mindre beslutat att värdet skall vara ett intrinsikalt värde inte extrinsikalt, varför vi anser att alla människor har samma värde. Detta resonemang är också applicerbart på djur. Förstår du nu vad jag menar att diskussioner om värde leder rakt ner i ett träsk?
Citera
2017-03-30, 18:40
  #30
Medlem
Missplacedgunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag tycker att livet är helt värdelöst, men vad gäller människor ska ändå ingen annan än personen själv besluta om sin förtidiga död. Det är en paradox men ingen verklig motsägelse. Ingen har heller rätt att hindra ett självmord. Att tvångsinta någon enligt LPT är en skändlighet.

Att livet är värdelöst kan man tycka. Men varför gäller makten och friheten om sitt eget liv endast människan? Hur motiverar du det?

Jag tycker inte heller att någon har rätten att stoppa någon från att ta sitt liv. Som jag sa, frihet och liv är något jag värderar högt. Vad du väljer att göra med ditt egna liv är upp till dig.
__________________
Senast redigerad av Missplacedgunk 2017-03-30 kl. 19:04.
Citera
2017-03-30, 18:42
  #31
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missplacedgunk
Att livet är värdelöst kan man tycka. Men varför gäller makten och friheten om sitt egna liv endast människan? Hur motiverar du det?

Jag tycker inte heller att någon har rätten att stoppa någon från att ta sitt liv. Som jag sa, frihet och liv är något jag värderar högt. Vad du väljer att göra med ditt egna liv är upp till dig.

För min del kan man faktiskt släppa alla djur fria. Det skulle inte störa mig.
Citera
2017-07-06, 11:45
  #32
Medlem
nerdnerds avatar
Ang rubrik och trådens övergripande tema: JA, jag har motsägelsefulla åsikter. Därför att jag är människa och inte ett matematiskt teorem. Vi får så många intryck från så många olika håll, och det finns så oerhört mycket att ta små och stora beslut om, att det helt enkelt inte finns någon praktisk möjlighet att först innefatta ALLT i en allomfattande teori som unikt bestämmer hur vi ska tänka och handla i varenda tänkbar situation.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback