2017-03-24, 23:11
Medlem
Jag måste fråga, använder du frågeställningen som ett fordon för en djupare frågeställning eller är det rakt av?
Citera
2017-03-24, 23:43
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Jag måste fråga, använder du frågeställningen som ett fordon för en djupare frågeställning eller är det rakt av?
Om du syftar på frågan i rubriken så är jag intresserad av frågeställningen rakt av, men det ligger väl något mer bakom också.

Den djupare frågeställningen handlar om att undersöka om våra åsikter faktiskt är logiska eller bara känns logiska. Att se till vilken gräns logiken är giltig för oss själva och vad vi bygger våra ställningstaganden på. Försöker vi alltid att rättfärdiga våra argument med logiska resonemang? Vad rättfärdigar vi logiken med? Känslor? Om vi rättfärdigar logiken med känslor kanske vi bygger in en motsägelse i logiken, så som vi uppfattar den, eftersom känslor kan vara motsägelsefulla. Som i mitt exempel med hur jag upplever eller känner djur- respektive människovärde. Jag har formulerat en lista som verkar brista lite i logiken när det inte längre blir svart-vitt. Är det på grund av att jag baserade min lista på en känsla av värde? Den här svart-vita logiken beskrev jag i trådstarten med allt-eller-inget-tänkande.
Det här allt-eller-inget-tänkandet [...] är precis vad jag vill diskutera.
Om det är så att vi alltid bygger våra argument på känslor, har vi några åsikter som inte är motsägelsefulla?

En annan anledning är att jag för min egen del vill testa att strukturera och organisera hur jag tänker i text och se hur långt det håller. Sedan dyker det såklart alltid upp nya frågor allteftersom folk skriver.
Citera
2017-03-24, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Om du syftar på frågan i rubriken så är jag intresserad av frågeställningen rakt av, men det ligger väl något mer bakom också.

Den djupare frågeställningen handlar om att undersöka om våra åsikter faktiskt är logiska eller bara känns logiska. Att se till vilken gräns logiken är giltig för oss själva och vad vi bygger våra ställningstaganden på. Försöker vi alltid att rättfärdiga våra argument med logiska resonemang? Vad rättfärdigar vi logiken med? Känslor? Om vi rättfärdigar logiken med känslor kanske vi bygger in en motsägelse i logiken, så som vi uppfattar den, eftersom känslor kan vara motsägelsefulla. Som i mitt exempel med hur jag upplever eller känner djur- respektive människovärde. Jag har formulerat en lista som verkar brista lite i logiken när det inte längre blir svart-vitt. Är det på grund av att jag baserade min lista på en känsla av värde? Den här svart-vita logiken beskrev jag i trådstarten med allt-eller-inget-tänkande.
Det här allt-eller-inget-tänkandet [...] är precis vad jag vill diskutera.
Om det är så att vi alltid bygger våra argument på känslor, har vi några åsikter som inte är motsägelsefulla?

En annan anledning är att jag för min egen del vill testa att strukturera och organisera hur jag tänker i text och se hur långt det håller. Sedan dyker det såklart alltid upp nya frågor allteftersom folk skriver.

Coolt, tack.
Citera
2017-03-25, 22:30
Medlem
Missplacedgunks avatar
Varför skulle det vara motsägelsefullt att värdera ett liv lägre men inte anse att det är okej att döda det?

Jag värderar inte andra djur som högre än mig själv eller andra medmänniskor. Men med detta sagt anser jag att frihet och liv är alla individers rättighet.
Citera
2017-03-25, 23:19
Medlem
Jag förstår inte motsägelsen? Du värnar om djurs känslor men du tycker ändå att det är ok att döda dom för att få föda - förutsatt att de inte plågas? Ett ganska vanligt resonemang hos många?
Citera
2017-03-29, 11:01
Medlem
Det är en helt befängd självmotsägelse. Du borde få prova på att springa för livet från en "människoskyddskommitté" av intelligenta schimpanser som kräver att du ska avlivas "apant" (som i "humant" fast en etik skapad av apor). Det kanske skulle lära dig att en empati värd namnet är att lyssna på andras faktiska önskemål och inte "bara är så"-värdera över huvudet på de du säger dig vilja "skydda".
Citera
2017-03-29, 12:31
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missplacedgunk
Varför skulle det vara motsägelsefullt att värdera ett liv lägre men inte anse att det är okej att döda det?

Jag värderar inte andra djur som högre än mig själv eller andra medmänniskor. Men med detta sagt anser jag att frihet och liv är alla individers rättighet.
Det som är lite konstigt är att jag fortfarande värderar det lägre stående livet men trots det kan döda det. Att värdera ett liv är väl att inte vilja döda det, snarare tvärtom, att värna det? Det är vägningen mellan människans värde och djurets värde på någon slags allt-eller-inget-skala som blir motsägelsefull. Om vi tänker oss en skala
Kod:
Hur värderar jag människor och djur?

|-------------------D------------------M-|
0                                             Maximalt värde

Hur villig är att döda eller låta människor och djur leva?*

|-D------------------------------------M-|
Döda                                           Låta leva

D = Djur, M = Människa

* givet att det finns ett syfte för att göra det
Om vi antar att det finns en direkt relation mellan hur jag värderar någonting och hur mycket jag vill låta det leva så överensstämmer skalorna inte. Sedan är det klart att jag inte vill döda djur för dödandets skull, utan att det fyller ett syfte. Det är den här glidande skalan som är motsägelsefull. Om situationen istället hade sett ut såhär:
Kod:
Hur värderar jag människor och djur?

|-------------------------------------DM-|
0                                             Maximalt värde

Hur känner jag inför att döda eller låta människor och djur leva?*

|-D------------------------------------M-|
Döda                                           Låta leva

D = Djur, M = Människa

* givet att det finns ett syfte för att göra det
Djur är fortfarande mindre värda än människor, men i princip lika mycket värda. Ändå är jag villig att döda djur, men inte alls människor.

Det spelar ingen roll var på värdeskalan mellan ytterligheterna vi placerar djur, så länge de är mindre värda än människor, eftersom vi ändå kan tänka oss att döda dem. Då kan man sluta sig till att värdet och döda/leva-skalan inte är kopplad, men det i sig är väldigt ointuitivt. Det är väl precis värdet det handlar om när vi väljer att döda eller låta någonting vara? Är syftet varför vi gör någonting överordnat värdet av det vi gör någonting med?

Till sist måste jag kommentera skalorna ovan, det här är båda påhittade fall, men båda överensstämmer egentligen med trådstarten. Jag angav aldrig precis hur mycket djur var värda på en absolut skala, bara att de var mindre värda än människor. Sedan är det väldigt generaliserat som ni förstår, det finns mycket annat att ta hänsyn till, exempelvis vilket djur det gäller, etc.
Citera
2017-03-29, 12:33
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Jag förstår inte motsägelsen? Du värnar om djurs känslor men du tycker ändå att det är ok att döda dom för att få föda - förutsatt att de inte plågas? Ett ganska vanligt resonemang hos många?
Bara för att många tycker någonting betyder det inte att det är rätt. Exempel: Att majoriteten av världens befolkning tycker att jorden är platt, innebär inte att jorden faktiskt är platt.

Läs förra inlägget jag precis postade, jag tror att det kan klarna lite då.
Citera
2017-03-29, 12:35
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uppgraderadapa
Det är en helt befängd självmotsägelse. Du borde få prova på att springa för livet från en "människoskyddskommitté" av intelligenta schimpanser som kräver att du ska avlivas "apant" (som i "humant" fast en etik skapad av apor). Det kanske skulle lära dig att en empati värd namnet är att lyssna på andras faktiska önskemål och inte "bara är så"-värdera över huvudet på de du säger dig vilja "skydda".
Kan du förtydliga vad du menar här? Vad är det för önskemål du menar att man ska lyssna på? Vems önskemål?
Citera
2017-03-29, 12:48
Medlem
Citat:
Kan du förtydliga vad du menar här? Vad är det för önskemål du menar att man ska lyssna på? Vems önskemål?
Det handlar om felbarhet. Du kan till exempel inte veta om ett djur lider mer av rädslan för din så kallade "humana" avlivning än det lider av de orsaker till lidande som du erkänner.
Citera
2017-03-29, 14:51
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missplacedgunk

Jag tycker att livet är helt värdelöst, men vad gäller människor ska ändå ingen annan än personen själv besluta om sin förtidiga död. Det är en paradox men ingen verklig motsägelse. Ingen har heller rätt att hindra ett självmord. Att tvångsinta någon enligt LPT är en skändlighet.
Citera
2017-03-29, 15:01
Medlem
Citat:
Jag har funderat över- och försökt förtydliga för mig själv vad jag tycker och varför. Det här är en lista med några saker som jag tycker kring etiken mellan människa och övriga djur:

[1] Människor är mer värda än andra djur.
[2] Det är rätt att döda djur för människans egen vinning.
[3] Jag är emot djurplågeri.
[4] Jag tycker att det är viktigt med djurskydd.
[5] Jag tycker inte att det är viktigt med djurrätt.

Jag är helt okej med att döda djur [2] men jag vill inte att de medvetet ska plågas eller skadas [3]. Det är rätt att döda djur [2] för att människor är mer värda än djur [1]. Jag är emot djurplågeri [3] för att jag tycker att det är viktigt med djurskydd [4], dock inte till den grad att djuren tillskrivs mänskliga rättigheter [5] för att människor är mer värda än andra djur [1].

Den praktiska motsägelsen
Om vi tittar närmare på relationen mellan [1] och [4]. Människor är mer värda än andra djur [1] men det är viktigt med djurskydd [4]. Till synes finns det ingen motsägelse mellan dessa, men när det väl kommer till det praktiska utövandet av [1] så blir det knepigare. Det är rätt att döda djur [2](som rättfärdigas med [1]) men samtidigt är det viktigt att värna djurens levnadsvillkor medan de är i livet [4].

Håller ni med om att det i praktiken är motsägelsefullt att tycka [4] om jag tycker [1]?

Diskussionsfrågor
De här graderna i våra ställningstaganden, vad fyller de för funktion om vi samtidigt kan sträcka oss till ytterligheterna? Borde jag bara... inte tycka [4] om jag tycker [1] eller [2] helt enkelt?

Det här allt-eller-inget-tänkandet, i mitt fall olika ställningstaganden för levande och döda djur, är någonting som jag är övertygad om att jag inte är ensam om och det är precis vad jag vill diskutera. Om- och på vilka sätt har du motsägelsefulla åsikter och hur rättfärdigar du dem?
I fråga om djur kanske jag tycker min personliga åsikt speglas bättre i följande tre påståenden.
[1] Människor har rätt att sätta sig till doms över djur.
[2] Djur ska inte behöva lida i onödan.
[3] Det ska finnas ett syfte med att döda djur.

Nu till frågeställningen. Du säger att människan är mer värd än ett djur. Att sätta värde på saker och ting leder alltid till ett snårigt tillstånd. Notera hur jag i mitt första påstående undviker detta genom att indirekt säga att vi har de fakulteter som krävs för att sitta till doms. Du säger att det är viktigt med djurskydd. Denna problematik fångar jag upp i och med att jag inte vill att djur skall lida i onödan. Som slutsats kan jag säga att jag tycker du formulerat dina åsikter om djur lite väl snabbt och oöverlagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in