Citat:
Ursprungligen postat av
Missplacedgunk
Varför skulle det vara motsägelsefullt att värdera ett liv lägre men inte anse att det är okej att döda det?
Jag värderar inte andra djur som högre än mig själv eller andra medmänniskor. Men med detta sagt anser jag att frihet och liv är alla individers rättighet.
Det som är lite konstigt är att jag fortfarande värderar det lägre stående livet men trots det kan döda det. Att värdera ett liv är väl att inte vilja döda det, snarare tvärtom, att värna det? Det är vägningen mellan människans värde och djurets värde på någon slags allt-eller-inget-skala som blir motsägelsefull. Om vi tänker oss en skala
Kod:
Hur värderar jag människor och djur?
|-------------------D------------------M-|
0 Maximalt värde
Hur villig är att döda eller låta människor och djur leva?*
|-D------------------------------------M-|
Döda Låta leva
D = Djur, M = Människa
* givet att det finns ett syfte för att göra det
Om vi antar att det finns en direkt relation mellan hur jag värderar någonting och hur mycket jag vill låta det leva så överensstämmer skalorna inte. Sedan är det klart att jag inte vill döda djur
för dödandets skull, utan att det fyller ett syfte. Det är den här glidande skalan som är motsägelsefull. Om situationen istället hade sett ut såhär:
Kod:
Hur värderar jag människor och djur?
|-------------------------------------DM-|
0 Maximalt värde
Hur känner jag inför att döda eller låta människor och djur leva?*
|-D------------------------------------M-|
Döda Låta leva
D = Djur, M = Människa
* givet att det finns ett syfte för att göra det
Djur är fortfarande mindre värda än människor, men i princip lika mycket värda. Ändå är jag villig att döda djur, men inte alls människor.
Det spelar ingen roll var på värdeskalan mellan ytterligheterna vi placerar djur, så länge de är mindre värda än människor, eftersom vi ändå kan tänka oss att döda dem. Då kan man sluta sig till att värdet och döda/leva-skalan
inte är kopplad, men det i sig är väldigt ointuitivt. Det är väl precis värdet det handlar om när vi väljer att döda eller låta någonting vara? Är syftet
varför vi gör någonting överordnat värdet av det vi gör någonting med?
Till sist måste jag kommentera skalorna ovan, det här är båda påhittade fall, men båda överensstämmer egentligen med trådstarten. Jag angav aldrig precis hur mycket djur var värda på en absolut skala, bara att de var mindre värda än människor. Sedan är det väldigt generaliserat som ni förstår, det finns mycket annat att ta hänsyn till, exempelvis vilket djur det gäller, etc.