Citat:
Ursprungligen postat av
starke_adolf
Jag tänkte liksom du i banorna att
[1] Människor har rätt att sätta sig till doms över djur.
men det jag sedan gjorde var att fråga mig
varför jag tycker detta. Det jag kom fram till var precis det att jag värderar människovärdet högre än djurs värde. På denna punkt tycker jag tvärtom att det är du som inte överlagt tillräckligt. I övrigt håller jag med om [2] och [3] och det är kanske någonting jag skulle lägga till eller ändra i efterhand.
Jag håller med dig att man rent intuitivt kan känna att vi människor är mer värda än djur. Men tänker man efter lite så kan man fråga sig vilka egenskaper är det som skulle medföra just detta ställningstagande. Vi har en egenskap som jag tror skiljer oss från djuren och det är vår förmåga att värdera allting i förhållande till oss själva. Detta gör det möjligt för oss att besluta vilka djur som skall få leva respektive dö, men innebär denna egenskap indirekt att vi är mer värda än djur? För mig råkar inte detta vara en självklarhet. Att vi har kapaciteten att sitta till doms, ja. Att detta per automatik skulle göra oss mer värdefulla, nej.
Jag skulle vilja säga att vår förmåga att sitta till doms över andra gör att att vi har ett större ansvar. Inte ett större värde.
En chef i Sverige har förmåga att sitta till doms över sina underställda vilket innebär att hen har ett större ansvar. Inte ett större värde. I Sverige har vi mer eller mindre beslutat att värdet skall vara ett intrinsikalt värde inte extrinsikalt, varför vi anser att alla människor har samma värde. Detta resonemang är också applicerbart på djur. Förstår du nu vad jag menar att diskussioner om värde leder rakt ner i ett träsk?