Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-16, 07:53
  #769
Medlem
Nu har jag läst domen och media har som vanligt överdrivet.

Det utbyte som media skrivit om som nämns i domen har inget med sexuellt utbyte att göra. Man konstaterar bara att man hade ett utbyte vid sidan av de sexuella aktiviteterna. Offren hade alltså inget utbyte av det som skedde sexuellt.

Medias reportrar läser domar som fan läser bibeln.

Däremot kan man ifrågasätta skälen till varför HR sänkte straffen, men det förklarar det bra också. Bl.a. genom att ta bort en del försvårande omständigheter som inte är försvårande och att man dömde efter de lagar som fanns då brottet begicks.


Killarna är svin och de ska sitta inne länge men för den sakens skull ska inte media piska upp en hatstämning mot HR.
Citera
2018-03-16, 09:32
  #770
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
Nu har jag läst domen och media har som vanligt överdrivet.

Det utbyte som media skrivit om som nämns i domen har inget med sexuellt utbyte att göra. Man konstaterar bara att man hade ett utbyte vid sidan av de sexuella aktiviteterna. Offren hade alltså inget utbyte av det som skedde sexuellt.

Medias reportrar läser domar som fan läser bibeln.

Däremot kan man ifrågasätta skälen till varför HR sänkte straffen, men det förklarar det bra också. Bl.a. genom att ta bort en del försvårande omständigheter som inte är försvårande och att man dömde efter de lagar som fanns då brottet begicks.


Killarna är svin och de ska sitta inne länge men för den sakens skull ska inte media piska upp en hatstämning mot HR.

Jag har inte sett någon som tolkat domen som att offrens skulle ha haft sexuellt utbyte av övergreppen men däremot sett en utbredd ilska att det skulle sänka straffvärdet på övergreppen att offren haft utbyte av umgänget med männen i övrigt. Detta "utbyte" skulle jag istället kalla manipulation där männen utnyttjade utsatta barn genom att erbjuda dem diverse aktiviteter och sedan bygga en relation med vars hjälp de sedan utnyttjade dem sexuellt. Eller menar du att det är rimligt att det skulle sänka straffvärdet om brottslingen är skicklig på grooming? HR förtjänar absolut grov kritik i mina ögon. Bröderna förtjänar kanske inte maxstraff men definitivt inte en stor sänkning som HR gav dem.

Kan man hoppas att HD kan ta upp målet utifrån osäkerheten kring hur många övergrepp som ska ligga till grund för påföljden?
Citera
2018-03-16, 12:05
  #771
Medlem
henki420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag har inte sett någon som tolkat domen som att offrens skulle ha haft sexuellt utbyte av övergreppen men däremot sett en utbredd ilska att det skulle sänka straffvärdet på övergreppen att offren haft utbyte av umgänget med männen i övrigt. Detta "utbyte" skulle jag istället kalla manipulation där männen utnyttjade utsatta barn genom att erbjuda dem diverse aktiviteter och sedan bygga en relation med vars hjälp de sedan utnyttjade dem sexuellt. Eller menar du att det är rimligt att det skulle sänka straffvärdet om brottslingen är skicklig på grooming? HR förtjänar absolut grov kritik i mina ögon. Bröderna förtjänar kanske inte maxstraff men definitivt inte en stor sänkning som HR gav dem.

Kan man hoppas att HD kan ta upp målet utifrån osäkerheten kring hur många övergrepp som ska ligga till grund för påföljden?

Precis så. Det handlar om barn och grooming. Finns inget som helst förmildrande utbyte om det så handlar om pengar. Det var det väl förresten någon som fick? 99,9% av alla domar tycker jag att HD dömer rätt, men här är det bakläxa. Lås in dem så länge det går, för de är inte färdiga med sin brottslighet.
Citera
2018-03-16, 12:23
  #772
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Precis så. Det handlar om barn och grooming. Finns inget som helst förmildrande utbyte om det så handlar om pengar. Det var det väl förresten någon som fick? 99,9% av alla domar tycker jag att HD dömer rätt, men här är det bakläxa. Lås in dem så länge det går, för de är inte färdiga med sin brottslighet.

Det är många som noterat utlåtandet från hovrätten, men märkligt nog har jag MSN inte hittat den indignation du visar.

Vad jag förstår så inriktade sig Teddy&Björn på barn som hade det svårt socialt. Utnyttjade detta och skaffade någon sort sammanhang med med exempelvis dataspel. Jag kan inte se det som något annat än cyniskt utnyttjande av sårbara barn.

Låt säga att Teddy&Björn i stället lockat flickor med smink och barbiedockor. Skulle hovrätten vara lika överseende, och tycka att flickorna fick utbyte av "umgänget"?
Citera
2018-03-16, 12:47
  #773
Medlem
greta-forvetens avatar
Fängelse utan förkortat straff. Det finns inga förmildrande omständigheter. Terapi med psykiatrier så de inser hur illa de gör omvärlden.

Kemisk kastrering och övervakare efter fängelsestraff så det inte händer igen.

Inte en enda unge ska behöva utstå sexuell förnedring eller sexuellt övergrepp än mindre sexuell misshandel.

Ingen unge ska heller utsättas för förnedring övergrepp eller misshandel utan sexuella inslag.

Att våldta ett barn borde liknas vid mordförsök. Barnets kropp får fysiska skador infektioner blödningar hudskador . Sprids infektionen via urinvägarna till njurarna så drabbas barnen av njurbottens infektion njurbesvär som kan leda till livslånga medicinska skador. Barnen kan få blödningar och förblöda vid övergrepp.

Förövare vet att de skadar barnen.

Förövare vet att det är olagligt att ha sex med barn.


Det är fruktansvärt att svenska lagen ser så milt på den form av fysisk och psykisk misshandel som sexuella övergrepp är.

Många gånger tar offret sitt liv för att det inte går att leva ett normalt liv. Närhet till andra människor blir en plåga. Andras händer på kroppen bränns som eld eller så stänger offret av och känner inget alls med svåra psykiska trauman som följd. Svårt för offren att berätta då det är skamfyllt.

Bränt barn skyr elden.

Att släcka en människas låga så grovt som dessa män har gjort är fruktansvärt. Att de har släckt flera människors låga är ännu värre. Att de gjort det om och om igen är djävulskt grymt. Dessa män har varit utstuderade planerande och njutit sexuellt av att skada barnen. Hur kan det någonsin vara förmildrande?

Jag skäms över att vara en del av Sverige. Jag känner sorg för människor som blivit utsatta människor som blir utsätta och människor som kommer att bli utsatta.

Det är dags att lagen ställer sig på barnens sida.
__________________
Senast redigerad av greta-forveten 2018-03-16 kl. 13:19. Anledning: Stavfel
Citera
2018-03-16, 19:29
  #774
Avstängd
hur mycket behöver bröderna betala ut i skadestånd?
bör vi ha särskilda lagar mot etniska svenskar som våldtar barn, eller räcker nuvarande lagstiftning mot pedofili?
Citera
2018-03-16, 21:20
  #775
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag har inte sett någon som tolkat domen som att offrens skulle ha haft sexuellt utbyte av övergreppen men däremot sett en utbredd ilska att det skulle sänka straffvärdet på övergreppen att offren haft utbyte av umgänget med männen i övrigt. Detta "utbyte" skulle jag istället kalla manipulation där männen utnyttjade utsatta barn genom att erbjuda dem diverse aktiviteter och sedan bygga en relation med vars hjälp de sedan utnyttjade dem sexuellt. Eller menar du att det är rimligt att det skulle sänka straffvärdet om brottslingen är skicklig på grooming? HR förtjänar absolut grov kritik i mina ögon. Bröderna förtjänar kanske inte maxstraff men definitivt inte en stor sänkning som HR gav dem.

Kan man hoppas att HD kan ta upp målet utifrån osäkerheten kring hur många övergrepp som ska ligga till grund för påföljden?

Det är just den bild SvT spred; att det sexuella var del av utbytet.

Har du läst domen? Sänkningen beror framförallt på att TR dömt utifrån dagens lagar men man ska döma enligt de lagar som gällde då brotten begicks, vilket är ett måste för rättssäkerhet.

Man har inte heller sänkt pga "groomingen". Det finns inga förmildrande omständigheter i HR dom.

Man säger t.ex. om att bröderna betalat för att få sexuella tjänster utförda att det inte ska tolkas som en försvårande omständighet utan att det är ett beteende som oftast förekommer i liknande fall och därmed finns inberäknade i de straffskalor som finns.

Inte heller säger man att det är en förmildrande omständighet att många av brotten skedde länge sedan (vilket expressen hade i sin text att HR sagt). Jag säger inte att det är rätt eller fel att de får sänkt straff. Det enda jag säger är att medias tolkning av domen är i många fall bristfällig.

Jag tror inte HD kommer att ta upp fallet. Det finns redan flera fall där tolkning av lagar och straffskalor för brott som utförts före och efter lagtextändringar för att det ska vara praxis att man ska utdöma straff på det sättet
Citera
2018-03-16, 21:21
  #776
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Precis så. Det handlar om barn och grooming. Finns inget som helst förmildrande utbyte om det så handlar om pengar. Det var det väl förresten någon som fick? 99,9% av alla domar tycker jag att HD dömer rätt, men här är det bakläxa. Lås in dem så länge det går, för de är inte färdiga med sin brottslighet.


Att barnen mutades tas inte upp som förmildrande omständighet utan man nämner det som en ickeförsvårande omständighet, eftersom TR skrev att det var en sådan. HR säger ju att Brotten är så grova att det inte finns något förmildrande
Citera
2018-03-16, 21:25
  #777
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Det är många som noterat utlåtandet från hovrätten, men märkligt nog har jag MSN inte hittat den indignation du visar.

Vad jag förstår så inriktade sig Teddy&Björn på barn som hade det svårt socialt. Utnyttjade detta och skaffade någon sort sammanhang med med exempelvis dataspel. Jag kan inte se det som något annat än cyniskt utnyttjande av sårbara barn.

Låt säga att Teddy&Björn i stället lockat flickor med smink och barbiedockor. Skulle hovrätten vara lika överseende, och tycka att flickorna fick utbyte av "umgänget"?


men nu är det inte så att HR ändrar straffen pga eventuellt icke-sexuellt utbyte utan använder det "utbytet" just så som du skriver att det var. Bröderna använde "utbytet" för att få offren att tro att handlingarna var helt normala, skriver HR. Med andra ord skriver man just det att bröderna groomat barnen genom att locka, hota och normalisera.
Citera
2018-03-16, 21:27
  #778
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Åklagaren begär prövning i HD.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...n-mot-broderna

Ett bra beslut av åklagaren att begära prövning till HD, hoppas bara att de tar upp det också.
Citera
2018-03-16, 21:36
  #779
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
men nu är det inte så att HR ändrar straffen pga eventuellt icke-sexuellt utbyte utan använder det "utbytet" just så som du skriver att det var. Bröderna använde "utbytet" för att få offren att tro att handlingarna var helt normala, skriver HR. Med andra ord skriver man just det att bröderna groomat barnen genom att locka, hota och normalisera.

Vad som ska vara lämpligt straff för olika saker, har jag nästan aldrig någon uppfattning om. Om det här ska vara åtta eller tretton år får någon annan tycka till om.

Däremot läser jag inget annat än att hovrätten tyckt att det var förmildrande då barnen fick utbyte av detta. Inte att, som du påpekar, var för att normalisera handlingarna.
Citera
2018-03-16, 21:39
  #780
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Ett bra beslut av åklagaren att begära prövning till HD, hoppas bara att de tar upp det också.

De kommer nog inte att ta upp det. Är det här inte bara vanlig bevisvärdering? Jag har svårt att se vilket vad man skulle använda en HD-dom till för prejudikat? Eller har jag helt fel här?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback