2009-02-10, 16:21
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Shakermaker
Jo, men tro det eller ej, det finns Beatlesmusikal med, kan du tänka dig?
Det har jag inte förnekat utan jag ville bara peka på att du ju sa emot dig själv.

Om det är "Across the Universe" du avser så får du gärna bolla lite siffor precis hur stor och vida spridd, i relation till Mamma Mia, den blev.

Jag själv håller Beatles för sjukt stora men de som påpekar att ABBA ändå är "hetare" i nutid tycker jag har en tydlig poäng och detta mest då det, speciellt i Sverige, inte är "förbjudet" att gilla dem längre. Pretto-journalisterna har ju vänt och det är ju lite av en "revival".

Så mitt svar är JA, jag tycker de lirar i samma liga i alla fall men siffrorna som Helter lägger fram ovan talar ju sitt tydliga språk, det ska erkännas.
Senast redigerad av Marmoth 2009-02-10 kl. 16:30.
Citera
2009-02-10, 16:40
Medlem
_Shakermakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Det har jag inte förnekat utan jag ville bara peka på att du ju sa emot dig själv.

På vilket vis menar du att jag sa emot mig själv?

För att det finns en musikal som innehaver låtar från ett band, innebär väl inte det att man är större än Beatles?

Klart att ABBA är stora, men det är ju knappast det vi diskuterar. Pippi långstrump har också en musikal, säger jag emot mig själv om jag menar att The Beatles är större än henne?
Citera
2009-02-10, 16:54
Medlem
mr.pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agitopop
Haha, är ni helt jävla dumma i huvudet hela högen? Att Beatles har sålt mer än ABBA beror på att de släppte mer än dubbelt så mycket material; arton plattor mot ABBAS åtta - inget annat. Att Beatles å andra sidan är creddigare och populärare bland unga män och indiekretsar är ingen nyhet, men det rör väl inte topic ett jävla dugg? Idag är ABBA markant större än Beatles och deras musik spelas oftare och drar in mer pengar än Beatles dito.

Skit ner dig!

Det ligger någit i det där.
Jag tror beatles är mer älskade och har mer hardcore fans, men ABBA kan mycket väl ha en bredare publik.
Citera
2009-02-10, 17:09
Medlem
IKAROZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter007
Vad tycker ni? Här i sverige så verka många tycka att ABBA var ett lika stort band som The Beatles..

Kan vara kul vad ni anser?

heeelt klart.
musikaliska som fan.......höll från start till finish....de hann aldrig bli patetiska.
texterna halv om inte helfjantiga en del, men desto snyggare körarrangemang och musik man fastnade direkt i...genier

http://www.youtube.com/watch?v=XcEY25pBvO8
abba med rätt okänd låt, som bygger på tonsäkert arrangemang och vokalistmässigt elitklass står sig helt klart att jämföras med..

beatles med en klassiker, med en rätt vag vokaliststämma men desto mer snyggt arrangemang i refrängen man aldrig glömmer
http://www.youtube.com/watch?v=bdCjaiXmUb0
Citera
2009-02-11, 00:24
Medlem
Vic64s avatar
gjorde bara ett ex dårar!!

Nej The beatles är de största bandet alla katogrier punkt slut!!

ABBA är bra de med, men dom spelar inte i samma divition! Punkt slut!!
Citera
2009-02-11, 06:13
Medlem
DrLivingstons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vic64
gjorde bara ett ex dårar!!

Nej The beatles är de största bandet alla katogrier punkt slut!!

ABBA är bra de med, men dom spelar inte i samma divition! Punkt slut!!

du får medhåll av självaste abba. här ger abba sin syn på dom kontra beatles;

ABBA RARE INTERVIEW AUSTRALIA 77

http://www.youtube.com/watch?v=_6ARX5hgz7o

case slosed?
Citera
2009-02-11, 06:20
Medlem
Fittfittas avatar
ABBA går inte att jämföra med Beatles. De är så mycket bättre.
Citera
2009-02-11, 06:47
Medlem
DrLivingstons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lostwitness
Abba är ju så in i helvete bra. Jag tycker åtminstone att de är i samma klass som Beatles, kanske inte i samma musikklass, men likväl en föregångare till dansmusiken av idag.

absolut.det är bara att kolla hysterin och folkmängden i australien...

http://www.youtube.com/watch?v=lX6GQHaFLzo
Citera
2009-02-11, 09:17
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
På vilket vis menar du att jag sa emot mig själv?

För att det finns en musikal som innehaver låtar från ett band, innebär väl inte det att man är större än Beatles?

Klart att ABBA är stora, men det är ju knappast det vi diskuterar. Pippi långstrump har också en musikal, säger jag emot mig själv om jag menar att The Beatles är större än henne?
OK, om du känner dig så hemskt förorättad så...

Jag tyckte att du använde Mamma Mia som ett negativt argument, d v s att personen var så påverkad av den att det var därför han/hon i dina ögon var fel ute.

Det motsägelsefulla, i mina ögon, är ju då att just Mamma Mias storhet just nu är ett tecken på att ABBA är stora.

Är du med på hur jag menar? DET var paradoxen och just det hade inte med Beatles att göra.

I sakfrågan så tycker jag att jag "gav mig" efter Helters "fakta" men det kanske du missade och det viktiga var att jag kränkte dig, eller?

Så, kan vi droppa ämnet nu?
Citera
2009-02-11, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter007
Vad tycker ni? Här i sverige så verka många tycka att ABBA var ett lika stort band som The Beatles..

Kan vara kul vad ni anser?

Nej, Beatles var på ett annat sätt, mer av en kultur än ABBA, och de verkade på den legendariska eran på 60-talet, tog del av hindi flummet som pågick på den tiden, experimenterade med droger, och gjorde väldigt genomtänkta album.

ABBA skapade musik folk gillade "MYCKET" och inget mer, personerna i sig var rätt så släta. ABBA var heller inget liveband.

Säger vi att ABBA är större än Beatles du utövar vi Alban mentalitet:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=844694
Senast redigerad av TheRealFace 2009-02-11 kl. 09:33.
Citera
2009-02-11, 10:46
Medlem
Citat:
Det här visar att du förmodligen är homosexuell (om du inte är av de kvinnliga könet, fast du kan väl vara homosexuell för de), Att man som under 20 seriöst lyssnar på ABBA ser jag som inte annat än pinsamt.

Och med ditt inlägg visar det tydligt att du inte har fattat poängen.

Förvånar mig vilken skev verklighetsbild folk har, stäng av Mamma Mia-DVD'n och öppna fönstret och få en dos av verkligheten. Lycka till!

Ohja, de är verkligen storartat vilken träffsäkerhet och satirisk talang du har i skrivandet. Seriöst, Du skriver lika illa som gubben på din visningsbild är ful. Och angående dina misstankar om mig som gay. Misstankar återfaller till den som tänker dom

Jag levererar fakta. Fakta som man kan ta på. Abba säljer fler skivor än beatels just nu och så har det varit i flera år. . Abba har toppat listor under 2008, inte bara med mamma mia utan med deras egna orginal-skivor. Det har inte beatles. Det är det jag har sagt och inget annat.

Sedan struntar jag helt o hållet i den musikalika debatten om vilka som är bäst. Beatels funkar säkert fortfarande i en inrökt indie-klubb men inte många Beatels-låtar skulle va hits idag. Abbas musik är tidlös. Det är därför de är världens just nu bäst-säljande icke aktiva band.
Citera
2009-02-11, 10:59
Medlem
Barytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffel
Sedan struntar jag helt o hållet i den musikalika debatten om vilka som är bäst. Beatels funkar säkert fortfarande i en inrökt indie-klubb men inte många Beatels-låtar skulle va hits idag. Abbas musik är tidlös. Det är därför de är världens just nu bäst-säljande icke aktiva band.

Håller med...Jag tycker absolut att de spelar i samma liga. 2009 skulle jag t.o.m gissa att ABBA ses som större globalt.
Beatles senare låtproduktion må ha varit mer experimentell och varierad (och därför finare/bättre?) men jag tror faktiskt att Beatles är mer knutna till en specifik generation än vad ABBA är. Framtiden får utvisa...

Personligen har jag aldrig varit någon större fan av någondera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in