2009-02-11, 11:03
Medlem
Finns ju inte en chans att Abba ens skulle vara i närheten av Beatles betydelse i musikhistorien och inflytande. Beatles är ju än i dag en stor influens för många seriösa band, medan Abba har influerat....A-teens? No offence mot Abba och jag har all respekt i världen för vad de gjort, men vår bild av Abbas inflytande är nog lite överdriven med tanke på att de är från Sverige.

Skivförsäljning i sig säger inte så mycket egentligen vad gäller ett bands betydelse och inflytande i musikhistorien och dess utveckling. Jag menar, Hits for kids är ju en riktig storsäljare.
Senast redigerad av TacoBill 2009-02-11 kl. 11:06.
Citera
2009-02-11, 11:19
Medlem
Barytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TacoBill
Finns ju inte en chans att Abba ens skulle vara i närheten av Beatles betydelse i musikhistorien och inflytande. Beatles är ju än i dag en stor influens för många seriösa band, medan Abba har influerat....A-teens? No offence mot Abba och jag har all respekt i världen för vad de gjort, men vår bild av Abbas inflytande är nog lite överdriven med tanke på att de är från Sverige.

Skivförsäljning i sig säger inte så mycket egentligen vad gäller ett bands betydelse och inflytande i musikhistorien och dess utveckling. Jag menar, Hits for kids är ju en riktig storsäljare.

Jag talade inte om musikhistorisk betydelse eller deras påverkan på dagens musikskapare. Jag menar att ABBA spelas mycket mer i radion runt om i världen och att "folk på gatan" känner igen låtarna i Kina, Brasilien, Ryssland o.s.v. Och det beror inte bara på att filmen Mamma Mia gick på biograferna 2008. Så har det varit länge.

Beatles är självfallet större i musikerkretsar och möjligen 40-talistgenerationen i Väst.
Citera
2009-02-11, 11:54
Medlem
Okej, sorry.
Citera
2009-02-11, 13:34
Medlem
Aida7s avatar
Känns litegrann som att jämföra äpplen med päron. ABBA och the Beatles är inte vidare lika varandra rent musikaliskt.

Utan tvekan var Beatles större när det begav sig. Visst var det hysteri kring ABBA, men inte ens i samma skala som det var kring Beatles. Men ärligt talat känns det som om Beatles lever mycker på forna dagars glans, och för övrigt kan man fråga sig hur stor del av hysterin som berodde på musiken och hur stor del berodde på samma sak som ger Westlife horder av skrikande fans. Beatles har gjort en hel del riktigt bra låtar, men inte unikt många bra låtar.

Själv föredrar jag att lyssna på ABBA. Min personliga åsikt är att deras arrangemang är bättre, och framför allt håller sången så mycket bättre klass. Säga vad man vill om Lennon och McCartney, men klockrena sångare var de aldrig. Vad som även gör att jag dras mer till ABBA är att deras musik känns mer tidlös. Lyssnar man på en Beatleslåt hörs det verkligen att det är 60-tal, medan ABBA är svårare att tidsbestämma.

Är ABBA större än Beatles? Nej. Är ABBA i samma liga? Ja det tycker jag.
Citera
2009-02-11, 14:03
Bannlyst
Inflytelsemässigt kommer inget band någonsin att komma upp i Beatles' nivå.
Inte heller när det handlar om att ständigt förnya sig och göra nyskapande musik. Beatles musikaliska bredd och uppfinningsrikedom är förstås inte heller ABBA i närheten av.

Låtskrivarmässigt tycker jag absolut att Andersson-Ulvaeus är i samma liga som Lennon-McCartney! Båda parens låtar har redan stått sig i decennier och lär överleva i all framtid.
Citera
2009-02-11, 16:33
Medlem
samtron12s avatar
Självklart är Beatles mycket större än ABBA.

För det första så har Beatles en mycket bredare publik än vad ABBA har. På Beatles lyssnar både killar och tjejer i alla åldrar, medans ABBA känns som det är mest tjejer. Jag menar, tror ni en kille på 17 år skulle lyssna på ABBA?

Sen så var ju alla i The Beatles mycket bra låtskrivare(till och med Ringo), i ABBA var det ju bara Björn och Benny.

Slutligen är det ju bara att kolla på vilka som sålt mest plattor. Och där har Beatles tillsammans med Elvis världen mest sålda plattor.

edit: Sen kan ni ju testa att googla på bandens namn. Beatles får drygt 56 miljoner träffar medans ABBA får drygt 28 miljoner träffar
Senast redigerad av samtron12 2009-02-11 kl. 16:37.
Citera
2009-02-11, 17:10
Medlem
BrainDisorders avatar
För att göra en nummerlista, så.

The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band.
32 miljoner sålda album.
The Beatles - 1
30 miljoner sålda album.
The Beatles - Abbey Road
30 miljoner sålda album.

ABBA - ABBA Gold: Greatest Hits
26 miljoner sålda album.

Det är dom som finns med på topplistan över mest sålda album, etc.
Men då ska vi inte snacka om Michael Jackson som har en sålt över 100 miljoner kopior utav Thriller, vilket är mer än topp 3 Beatles-albumen tillsammans, och han har dessutom tre album till med på topp-listan som tillsammans sålt över 82 miljoner kopior.
Citera
2009-02-11, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
För att göra en nummerlista, så.

The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band.
32 miljoner sålda album.
The Beatles - 1
30 miljoner sålda album.
The Beatles - Abbey Road
30 miljoner sålda album.

ABBA - ABBA Gold: Greatest Hits
26 miljoner sålda album.

Det är dom som finns med på topplistan över mest sålda album, etc.
Men då ska vi inte snacka om Michael Jackson som har en sålt över 100 miljoner kopior utav Thriller, vilket är mer än topp 3 Beatles-albumen tillsammans, och han har dessutom tre album till med på topp-listan som tillsammans sålt över 82 miljoner kopior.

Får vi ju inte glömma att Abba Gold kom väl ut runt 93-94 medans Beatels 25 år tidigare. Vänta 25 år så har nog Abba gått om. Greatest hits skivor borde man iofs inte räkna med.
Citera
2009-02-11, 19:42
Medlem
Jag håller nog på Beatles även om jag är rätt subjektiv. Kan ju Beatles utan och innan medans jag enbart hört ABBA när de spelar på radion. Men som någon skrev på förut så är de (Beatles) större i musikkretsar och bland nördar. Jag minns när jag var med i en musikfrågesport på min hemort och arrangören skojade till det genom att ha ABBA-tema. Och ALDRIG har jag på de tävlingarna hört det stånkas och stönas så mycket kring borden (vilket ju arrangören var helt medveten om). Det var ändå enkla frågor som "vilken platta var låten X med på". När det gällde Beatles hade jag till och med kunnat pricka in singlarnas b-sidor och så men här var både jag och andra helt borta. Ganska talande på något vis.

Sen hade väl Beatles, enligt min åsikt, mer spännande utveckling. Och sen ska vi inte glömma en annan sak, utöver det rent musikaliska (viktigt för en musiknörd som mig). På något vis så är Beatles (och en hel drös av de där andra brittiska grupperna) från den tiden så jäkla mycket INTRESSANTARE. Det finns inte så mycket att säga om ABBA:s historia, liksom. De gjorde en skiva, en turne, en skiva... bla, bla. För några år sen skulle någon journalist publicera en "skandalbok" om ABBA. Det ALLRA VÄRSTA han lyckades gräva fram var att tjejerna vid något tillfälle rykt ihop. De var det värsta han hittade.

Kort och gott tror jag faktiskt att just ABBA:s "svennighet" gjort att de är så otacksamma för musiknördar. Inga roliga anekdoter, inte ens något sånt där om hur Björn och Benny satt vid något bord och plötsligt kom på hiten den och den som Lennon/McCartney gjorde. Man vet verkligen inte mycket om dem på så vis. Och det gör väl att de framstår som lite tråkiga.

Men visst, sen hörs det ju att Beatles är 60-tal. Men däremot kan även ABBA lida av att de ibland försöka låta lite "state of the art" på vissa låtar (som många gjorde på 80-talet med dessa ljudeffekter som lät urmossiga bara fem år senare) och då har det ibland åldrats illa. Och någon enstaka låt (I do, t.ex.) lät rent dansband med den där smetiga saxen. Fast tidiga Beatles var också rätt överklämmiga ibland men det "löste sig" när de började ta LSD.
Senast redigerad av baudelaire01 2009-02-11 kl. 19:47.
Citera
2009-02-11, 21:46
Medlem
WSEs avatar
Beatles musik är mer tidlös. Rubber Soul känns fortfarande coolare än något jag såg på årets grammy awards
Citera
2009-02-11, 22:21
Medlem
Visst Beatles är nog mer känd som grupp, man känner till namnen på alla medlemmarna och vad de flesta albumen heter men jag tror att ABBA ändå kanske har mer kända låtar. Deras melodier och sound verkar ha en förmåga att attrahera även yngre generationer kolla bara succén med Mama Mia, helt otroligt.

Har faktiskt inte hört så mycket Beatles i relation till hur stora de är. ABBAs låtar hör man väldigt ofta i olika sammanhang känns det som och det har alltid varit så. OK man bor ju i Sverige men deras låtar är ju lika kända i t ex Europa överlag och Australien.

Om ABBA är i samma liga som The Beatles? Njae de är så olika, men enligt frågeställningen så är de det (antar att det finns några grupper till på den nivån). Lyssnar personligen aldrig på pop frivilligt men trots det rycks man med i ABBA:s musik när man hör den.
Citera
2009-02-11, 22:37
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carcass
Bara för att få en liten hänvisning om hur respektive bands popularitet ser ut så kan man ta sig en titt på statistiken bland last.fms användare:

ABBA
9,952,713 plays (555,542 listeners)

THE BEATLES
147,315,569 plays (1,626,870 listeners)

Google:
Abba - 15.800.000 träffar
+"The Beatles" - 30.000.000 träffar

Beatles har tre skivor som sålt mer än någon Abba-skiva, deras mest sålda platta är en greates hits skiva. Lennon/McCartney är nog ett par snäpp större som symboler än B&B också...

Kollar man Spotify kan man ju spana in hur populära låtar är. Abbas mest populära låt faktiskt är en pinne mer populär än den populäraste beatleslåten, med den lilla skillnaden att Beatles inte har någon officiell musik på Spotify. "Here comes the sun" covern av Abbey Road är ett snäpp mindre populär än Abbas tophit!

Även om det brutala övertaget på t.ex last.fm kan förklaras till viss del av att det mest är folk med ett aktivt musikintresse som använder tjänsten - kan man ändå säga att det är rätt få siffror som talar för Abba.
Senast redigerad av Dr.Jekyll 2009-02-11 kl. 22:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in