• 2
  • 3
2017-03-22, 20:35
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eddel8
Om jag nu skulle köra som jag skrev tidigare, alltså mitt senaste kostschema...Skulle det bli mycket sämre jämfört med detta eller bara marginellt? Känns som att då det är sånt kort race jag ska göra med just detta så kan det bli rätt stor skillnad.
Svara ärligt också, inge propaganda skit även fast det du säger kan vara rätt.

KAN jag köra som jag tänkt och fortfarande gå ner skapligt mycket i vikt utan alldeles för allvarliga komplikationer?

Bör kanske tilläggas att varje morgon äter jag berocca boost (vitaminbrus), magnesium tablett och omega-3 tablett.
Om du syftar på näringsintaget i det här inlägget, så vet jag inte riktigt vad det blir eftersom du var ganska otydlig med märken/mängden, men låt oss säga att det är 1500 kcal, då återstår följdfrågan: hur ser makronutrientfördelningen ut? Vad blir dagspriset? Med min diet kommer dagspriset landa på runt 45-50 kr om dagen, plus att du sparar massa tid på att laga maten, diska och liknande i-landsproblem. Bara en tonfiskburk kostar liksom 20-30 kr. Som bonus på köpet, är vegansk mat miljövänlig och även bra för din personliga hälsa, så det är win-win på alla fronter.

Jag är fullt medveten om att detta är svårt för er mainstreamtänkare att ta in, men lita på mig, ska du deffa så är mitt kostschema det bästa sättet att göra det på.

Citat:
Ursprungligen postat av SHH88
Nja, det betvivlar jag. Du kan säkert en del, men du har verkligen inte rätt i allt.
Rätta mig där jag har fel.

Citat:
Säger killen som själv drar sig själv som exempel.
Jag ger honom de bästa näringstipsen han kan få, utan löjlig individualismretorik. Jag hävdar, rent vetenskapligt, att min diet är överlägsen den skitkosten han tänkt köra med (och som du godkänner i din lycksaliga iGnorans). Att jag själv kör så här beror på att jag uteslutit underlägsen skräpmat som helt enkelt inte funkar lika bra.

Jag tror inte att du förstår vikten av holistiskt tänkande när man deffar (eller rent allmänt, även vid högre kaloriintag). Det finns så många faktorer att pricka in. Kostfiber, 38 g, protein, 0.8 g / kg kroppsvikt, kolhydrater, 130 g, osv osv. Sedan måste man ta hänsyn till hur mycket allt skall kosta per dag, hur näringen man köper påverkar både ens hälsa och miljön, och så vidare. Tar du hänsyn till precis alla faktorer, då kommer du helt enkelt att köra med en diet som är mycket snarlik min, eftersom great minds think alike, och vetenskap har inget utrymme för "men jag tycker inte så!" trams. Kunskap är kunskap; du kan liksom inte argumentera emot fakta. Problemet här är helt enkelt att du inte är upplyst och vill komma med "men han får väl äta så om han vill" trams. Klart han får det, men jag ger honom näringstips för den mest optimala dieten man kan köpa för pengar, till ett bra pris.

Citat:
Vad är egentligen 'ordentligt'? Jag deffar ordentligt. Du vet inte hur min energiförbrukning ser ut.
Du svarade inte på frågan: hur många kg går du ner i veckan på 2800 kcal kaloriintag?

Citat:
Detta måste vara ett av det mest dummaste jag hört av dig.
Vilket beror på att du antingen är en autist eller en iDiot.

Citat:
Du verkar ju faktiskt besitta kunskap - till viss del. Men som sagt, att påstå att 2800 kcal inte är att deffa har inte du en aning om.
Du kan gå upp i vikt på 2800 & du kan fullkomligt rasa i vikt av 2800.
Klart man kan deffa på 2800 kcal, men det är HALF-ASSED i de flesta fall. Om eddel8 har en kaloriförbrukning på 6000 kcal om dagen så kan han deffa rätt bra på 2800 kcal, men troligtvis har han en kaloriförbrukning på runt 3000-4000, vilket i bästa fall innebär att han kommer gå ner något kilo i veckan, eller något kilo i månaden, om han tänkt köra på 2800 kcal.
Citera
2017-03-22, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Jag ger honom de bästa näringstipsen han kan få, utan löjlig individualismretorik. Jag hävdar, rent vetenskapligt, att min diet är överlägsen den skitkosten han tänkt köra med (och som du godkänner i din lycksaliga iGnorans). Att jag själv kör så här beror på att jag uteslutit underlägsen skräpmat som helt enkelt inte funkar lika bra.

Alla andra är löjliga - jag kan bäst.

Jag godkänner en diet som personen i fråga känner att den kan klara av långsiktigt, så länge det är en proteinrik diet på underskott.

Citat:
Jag tror inte att du förstår vikten av holistiskt tänkande när man deffar (eller rent allmänt, även vid högre kaloriintag). Det finns så många faktorer att pricka in. Kostfiber, 38 g, protein, 0.8 g / kg kroppsvikt, kolhydrater, 130 g, osv osv. Sedan måste man ta hänsyn till hur mycket allt skall kosta per dag, hur näringen man köper påverkar både ens hälsa och miljön, och så vidare. Tar du hänsyn till precis alla faktorer, då kommer du helt enkelt att köra med en diet som är mycket snarlik min, eftersom great minds think alike, och vetenskap har inget utrymme för "men jag tycker inte så!" trams. Kunskap är kunskap; du kan liksom inte argumentera emot fakta. Problemet här är helt enkelt att du inte är upplyst och vill komma med "men han får väl äta så om han vill" trams. Klart han får det, men jag ger honom näringstips för den mest optimala dieten man kan köpa för pengar, till ett bra pris.

Haha, du tror ju verkligen på riktigt att du är smart.

Jag har inte argumenterat emot fakta. Jag tror även att det skett en missuppfattning, eller rättare sagt - det måste det ha gjort, då du svamlar.

Citat:
Du svarade inte på frågan: hur många kg går du ner i veckan på 2800 kcal kaloriintag?

Beror helt på energiförbrukning. Ofta får jag öka energiintaget något. Siktar på 1 kg. Lagom för mig. Ser du? Mig. Jag själv. Ingen annan.

Citat:
Vilket beror på att du antingen är en autist eller en iDiot.

Vuxet.

Citat:
Klart man kan deffa på 2800 kcal, men det är HALF-ASSED i de flesta fall. Om eddel8 har en kaloriförbrukning på 6000 kcal om dagen så kan han deffa rätt bra på 2800 kcal, men troligtvis har han en kaloriförbrukning på runt 3000-4000, vilket i bästa fall innebär att han kommer gå ner något kilo i veckan, eller något kilo i månaden, om han tänkt köra på 2800 kcal

Behöver inte ens säga något där.

Citat:
eller något kilo i månaden

Är du allvarlig?

Hur som helst; jag behöver egentligen inte bevisa någonting, speciellt inte för en kille som har blivit utskrattad av hela Kolozzeum.
Senast redigerad av SHH88 2017-03-22 kl. 21:26.
Citera
2017-03-22, 22:25
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
^^ Såldes förr på alla proteinbutiker på nätet, men har varit slut länge nu. Hur som helst, med det fiberpulvret eller något liknande fiberpulver, kan du köra följande näringskällor:

90-130 gram palatinos
110 gram protein från sojaproteinisolat (valfritt märke,bara det är 110 gram protein)
60-70 gram skalade hampafrön (makronutrienterna varierar beroende på märke/leverantör, men se till att det blir minst 17 gram omega-6 ALA, och runt 20 gram protein från hampa, så blir det bra).

Fiberintaget bör vara runt 38 gram fibrer om dagen.
Sojaprodukter är inte bra att äta stora mängder av under lång tid. Ny forskning visar på samband mellan sådana och ökad cancerrisk. Hampa är däremot riktigt fina grejer. Kan rekommendera hampaprotein som komplement till fröna. Kostar lite mer än vassle & co men hälsomässigt lätt värt det om du frågar mig.

Föredrar personligen inte att äta veganskt men håller med dig om att man bör vara sparsam med kött- och mjölkprodukter. Jag rekommenderar mindre mängder kött för att komplettera med de aminosyror som saknas i vegetabiliska proteinkällor (linser, bönor, quinoa, etc.) och för att kött ger en god smak till många grönsaksbaserade rätter. Keso & kvarg kan man äta ibland men om man kör dessa som dagliga proteinkällor i stor mängd höjer man risken för diverse sjukdomar, inte minst cancer.

Angående fibrer så finns det gott om dessa i rotfrukter. Morot, rotselleri, palsternacka, etc. Dessa mättar enormt bra sett till kcal-mängden. Bra deffmat. Överlag känns det som att TS äter alldeles för lite grönsaker men detta har ju redan diskuterats i tråden.
Citera
2017-03-23, 11:50
Medlem
mmmoookkks avatar
Citat:
Whey dricker jag endast för att kunna komma upp i mitt dagliga proteinbehov och för att få protein så snabbt som möjligt efter träningen.
Som sagt, tar gärna emot tips.

Ptja... du säger att du är hungrig... så vad sägs om att byta ut whey (som inte mättar överhuvudtaget) mot riktig mat som faktiskt mättar?

Och du behöver inte stressa med att få i dig protein så snabbt som möjligt efter träning så länge du har ätt innan.
Citera
2017-03-23, 18:06
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Alla andra är löjliga - jag kan bäst.
Jasså, där ser man vilken hybris du lider av. Du är alltså en intellektuell ubermenschen?

Citat:
Jag godkänner en diet som personen i fråga känner att den kan klara av långsiktigt, så länge det är en proteinrik diet på underskott.
eddel8 vill gå ner 30 kg till 10:e juli, tror du att han klarar det på 2800 kcal eller 1500 kcal?

Citat:
Haha, du tror ju verkligen på riktigt att du är smart.
Hur känns det att vara förståndshandikappad?

Citat:
Beror helt på energiförbrukning. Ofta får jag öka energiintaget något. Siktar på 1 kg. Lagom för mig. Ser du? Mig. Jag själv. Ingen annan.
Du svarar fortfarande inte på frågan: hur många kg går du ner i veckan, på 2800 kcal?

Citat:
Vuxet.
Barnsligt är att du som en skitunge vägrar svara på frågan hur mycket fett du bränner per vecka, på 2800 kcal.

Citat:
Behöver inte ens säga något där.
Precis som när du inte svarar på frågan om hur mycket fett du bränner i veckan på 2800 kcal.

Citat:
Är du allvarlig?
Ja, till skillnad från dig har jag ju koll på kalorier. Om nu TS har en kaloriförbrukning på 3000 kcal, och han äter en kost på 2800 kcal, hur många kg tror du att han kommer bränna i månaden? Ha i åtanke att ett kg kroppsfett är 7700 kcal. 200 kcal i underskott om dagen, blir 6000 kcal i månaden. Alltså inte ens ett kg på en hel månad, om eddel8 faktiskt förbrukar 3000 kcal och ligger på ett kaloriintag på 2800 kcal. Låt oss däremot säga att eddel8 äter 2800 kcal och faktiskt bränner 4000 kcal om dagen, det blir 36000 kcal i underskott i månaden, alltså ca 4.5 kg, kan han bränna på ett kaloriintag på 2800 kcal om dagen. Men detta förutsatt att han faktiskt förbrukar 4000 kcal om dagen.

Däremot om han förbrukar 4000 kcal och äter 1500 kcal, på det kommer han deffa 9.7 kg i månaden på, alltså kan han klara av 30 kg till 10:e juli, om han följer min diet, istället för ditt barnsliga individualisttrams.

Citat:
Hur som helst; jag behöver egentligen inte bevisa någonting, speciellt inte för en kille som har blivit utskrattad av hela Kolozzeum.
Självständigheten i ditt tänkande är mäkta imponerande. Mainstreamtänkare var ordet Håll dig till ditt grupptänk du, så sköter jag näringstipsen till någon som faktiskt vill deffa på riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Sojaprodukter är inte bra att äta stora mängder av under lång tid.
Soja är riktigt bra skit, särskilt i stora mängder (det är då man får bättre effekt av fytoöstrogenerna).

Citat:
Ny forskning visar på samband mellan sådana och ökad cancerrisk.
Källa? Det är precis tvärtom:

Soy 'stops cancer and baldness':
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/3607815.stm

Det är ju rätt standard desinformation från mejeri- och köttindustrin (de har ju av helt uppenbara skäl, ett ekonomiskt intresse i att sprida FUD kring soja), att soja skulle orsaka cancer, göra dig infertil/steril osv. Det mesta kan avfärdas som irrationell och pseudovetenskaplig skräckpropaganda. Enda problemet med soja är att det har bidragit till att regnskogarna har skördats, och att en del soja är GMO (men lyckligtvis är det bara komjölk- och nötkreaturskonsumenter som utsätts för GMO-sojan, eftersom det är främst kossor som matas med GMO-soja Vi som köper sojaproteinisolat, edamame osv, får ju alltid GMO-fri soja). Det är dock sannolikt att GMO-soja är karcinogen, men som sagt, det är köttätarnas problem det.

Citat:
Hampa är däremot riktigt fina grejer. Kan rekommendera hampaprotein som komplement till fröna. Kostar lite mer än vassle & co men hälsomässigt lätt värt det om du frågar mig.
Instämmer, hampa är bra skit Köpte faktiskt hampaprotein idag, denna:

https://www.kungmarkatta.se/produkte...er-75g-500428/

Skall bli intressant att testa den, inte direkt isolat, men koncentrat av skalade hampafrön, så det är ju framsteg.

Citat:
Föredrar personligen inte att äta veganskt men håller med dig om att man bör vara sparsam med kött- och mjölkprodukter. Jag rekommenderar mindre mängder kött för att komplettera med de aminosyror som saknas i vegetabiliska proteinkällor (linser, bönor, quinoa, etc.) och för att kött ger en god smak till många grönsaksbaserade rätter. Keso & kvarg kan man äta ibland men om man kör dessa som dagliga proteinkällor i stor mängd höjer man risken för diverse sjukdomar, inte minst cancer.
Kasein är mycket karcinogent, inget man bör äta överhuvudtaget, inte ens i små mängder.

Citat:
Angående fibrer så finns det gott om dessa i rotfrukter. Morot, rotselleri, palsternacka, etc. Dessa mättar enormt bra sett till kcal-mängden. Bra deffmat. Överlag känns det som att TS äter alldeles för lite grönsaker men detta har ju redan diskuterats i tråden.
Om eddel8 anpassar hans matschema till den jag rekommenderade honom, ifall han vill ha extra fibrer, kan han lägga till 10-20 gram chiafrön. Det blir runt 35 g fibrer då och det är helt klart godkänt för en dag.
Senast redigerad av EliasAlucard 2017-03-23 kl. 18:18.
Citera
2017-03-23, 18:17
Medlem
Citat:
Jasså, där ser man vilken hybris du lider av. Du är alltså en intellektuell ubermenschen?

Du vet mycket väl om att det är ditt tänk.

Citat:
eddel8 vill gå ner 30 kg till 10:e juli, tror du att han klarar det på 2800 kcal eller 1500 kcal?

Precis som han vill, givetvis. Gillar man att äta - då ökar man sin energiförbrukning.

Citat:
Hur känns det att vara förståndshandikappad?

Helt okej. Kan bli lite smådrygt emellanåt.

Citat:
Du svarar fortfarande inte på frågan: hur många kg går du ner i veckan, på 2800 kcal?

Barnsligt är att du som en skitunge vägrar svara på frågan hur mycket fett du bränner per vecka, på 2800 kcal.

Jag försöker fortfarande gå ner 1 kg. Det blir däromkring, då det är mitt mål.

Citat:
Ja, till skillnad från dig har jag ju koll på kalorier. Om nu TS har en kaloriförbrukning på 3000 kcal, och han äter en kost på 2800 kcal, hur många kg tror du att han kommer bränna i månaden? Ha i åtanke att ett kg kroppsfett är 7700 kcal. 200 kcal i underskott om dagen, blir 6000 kcal i månaden. Alltså inte ens ett kg på en hel månad, om eddel8 faktiskt förbrukar 3000 kcal och ligger på ett kaloriintag på 2800 kcal. Låt oss däremot säga att eddel8 äter 2800 kcal och faktiskt bränner 4000 kcal om dagen, det blir 36000 kcal i underskott i månaden, alltså ca 4.5 kg, kan han bränna på ett kaloriintag på 2800 kcal om dagen. Men detta förutsatt att han faktiskt förbrukar 4000 kcal om dagen.

OM han har en 3000 kcal i kaloriförbrukning. Helvete vad du slingrar dig.
Du pratar ofta självklarheter för att sedan måla upp dig själv som en guru.

Citat:
Däremot om han förbrukar 4000 kcal och äter 1500 kcal, på det kommer han deffa 9.7 kg i månaden på, alltså kan han klara av 30 kg till 10:e juli, om han följer min diet, istället för ditt barnsliga individualisttrams.

Nej, - 500 kalorier i veckan blir inte 0.5 kg i veckan. Möjligtvis första veckan. Det borde du veta, om du nu skulle haft kunskap dvs.

Citat:
Självständigheten i ditt tänkande är mäkta imponerande. Mainstreamtänkare var ordet Håll dig till ditt grupptänk du, så sköter jag näringstipsen till någon som faktiskt vill deffa på riktigt.

Vid närmare eftertanke så blir jag mer säker på att du är en amatör som enbart försöker öka dina inlägg på forumet i form att se häftig ut.
Citera
2017-03-23, 18:34
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Precis som han vill, givetvis. Gillar man att äta - då ökar man sin energiförbrukning.
Lägg ner din böghoriga individualism, okej? eddel8 vill gå ner 30 kg fram till 10:e juli, detta kommer han absolut inte att klara av på 2800 kcal, så sluta ljug för honom med ditt "gillar man att äta" och "precis som han vill" desinformation. Har du inga produktiva tips och råd att bidra med till tråden, så kan du lika gärna låta bli att posta.

Citat:
Helt okej. Kan bli lite smådrygt emellanåt.
Okej, fullt förståeligt. Kan ju inte vara lätt att vara förståndshandikappad.

Citat:
Jag försöker fortfarande gå ner 1 kg. Det blir däromkring, då det är mitt mål.
Okej, du har alltså inte ens lyckats deffa 1 kg under hur många månader?

Citat:
OM han har en 3000 kcal i kaloriförbrukning. Helvete vad du slingrar dig.
Du pratar ofta självklarheter för att sedan måla upp dig själv som en guru.
Jag slingrar inte alls. 3000 kcal är en helt normal kaloriförbrukning, även för folk som väger 106 kg. Visst kan man ha en högre kaloriförbrukning än så, men för att ha det måste man promenera en hel del, styrketräna en hel del och rent allmänt vara aktiv.

Jag använde både 3000 kcal och 4000 kcal, för att poängtera hur ineffektiv din 2800 kcal diet är, om man vill deffa 30 kg på cirka 3 månader.

Citat:
Nej, - 500 kalorier i veckan blir inte 0.5 kg i veckan. Möjligtvis första veckan. Det borde du veta, om du nu skulle haft kunskap dvs.
Du förstår nog inte ens själv vad det är du skriver här. Var skrev jag att 500 kalorier i veckan blir 0.5 kg i veckan? Det här är ju en halmgubbe som du helt tagit ur luften och hittat på från ingenstans.

Hur som helst, ditt tramsande åt sidan, en kaloriförbrukning på 4000 kcal om dagen och ett kaloriintag på 1500 kcal om dagen, blir man 9.7 kg lättare på under en månad. Gör matten själv: 2500 i kaloriunderskott om dagen, 30 dagar, och 1 kg kroppsfett är 7700 kcal.

Citat:
Vid närmare eftertanke så blir jag mer säker på att du är en amatör som enbart försöker öka dina inlägg på forumet i form att se häftig ut.
Du är dum i huvudet på riktigt.
Citera
2017-03-23, 18:41
Medlem
Citat:
Lägg ner din böghoriga individualism, okej? eddel8 vill gå ner 30 kg fram till 10:e juli, detta kommer han absolut inte att klara av på 2800 kcal, så sluta ljug för honom med ditt "gillar man att äta" och "precis som han vill" desinformation. Har du inga produktiva tips och råd att bidra med till tråden, så kan du lika gärna låta bli att posta.

Du har inte bara för lite kunskap - du har dåligt ordförråd med.

Han gör precis som han vill. Har man tid & ork - då kan man träna mer & äta mer för att hamna på en lika stort kaloriunderskott.

Citat:
Okej, fullt förståeligt. Kan ju inte vara lätt att vara förståndshandikappad.

Det är verkligen inte enkelt. Medicinen funkar inget vidare heller.

Citat:
Okej, du har alltså inte ens lyckats deffa 1 kg under hur många månader?

Jag går fortfarande ner ungefär 1 kg/vecka. Behöver du höra det muntligt för att förstå?

Citat:
Du förstår nog inte ens själv vad det är du skriver här. Var skrev jag att 500 kalorier i veckan blir 0.5 kg i veckan? Det här är ju en halmgubbe som du helt tagit ur luften och hittat på från ingenstans.

Hur som helst, ditt tramsande åt sidan, en kaloriförbrukning på 4000 kcal om dagen och ett kaloriintag på 1500 kcal om dagen, blir man 9.7 kg lättare på under en månad. Gör matten själv: 2500 i kaloriunderskott om dagen, 30 dagar, och 1 kg kroppsfett är 7700 kcal.

Rent teoretiskt skulle de bli så, ja. Kroppen funkar dock inte riktigt på det viset. Visste du inte ens det? Visste du inte det..heller?

Citat:
Du är dum i huvudet på riktigt.

Trodde jag var det på skoj.
Citera
2017-03-23, 20:28
Medlem
Germanofils avatar
Citat:

Källa? Det är precis tvärtom:

Soy 'stops cancer and baldness':
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/3607815.stm

Det är ju rätt standard desinformation från mejeri- och köttindustrin (de har ju av helt uppenbara skäl, ett ekonomiskt intresse i att sprida FUD kring soja), att soja skulle orsaka cancer, göra dig infertil/steril osv. Det mesta kan avfärdas som irrationell och pseudovetenskaplig skräckpropaganda. Enda problemet med soja är att det har bidragit till att regnskogarna har skördats, och att en del soja är GMO (men lyckligtvis är det bara komjölk- och nötkreaturskonsumenter som utsätts för GMO-sojan, eftersom det är främst kossor som matas med GMO-soja Vi som köper sojaproteinisolat, edamame osv, får ju alltid GMO-fri soja). Det är dock sannolikt att GMO-soja är karcinogen, men som sagt, det är köttätarnas problem det.
Efter att ha läst runt på nätet så får jag ge dig rätt. Soja minskar, snarare än ökar, risken för vissa cancerformer. Kvinnor som har (haft) bröstcancer eller med anlag för bröstcancer ska dock begränsa sitt intag av sojaprodukter (med andra ord inte använda soja som främsta proteinkälla). En moderat konsumtion är inga problem.
Citera
2017-04-27, 14:20
Medlem
Bumpar lite.

Hur går det för dig? Det är ju en ganska stor viktresa du ska göra.

Citat:
Hej Alla flashbackare!
Jag ska nu, efter att gått ner ca 20kg, börja deffa stenhårt på riktigt och därmed börja räkna strikta kalorier och blandat med det köra stenhårda pass på gymmet inför sommaren och USA.
Det enda jag har lite problem med är såklart kosten där jag har tänkt ligga på ca 500-700 kalorier
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in