2017-03-22, 18:07
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eddel8
Men du kan väl inte vara ärlig när du säger att du kan gå ner i vikt samtidigt som du bygger muskler på 130g protein? Kanske om du väger 60kg är det en bra siffra, men jag som väger ca 107kg behöver ju minst 200g om man tar 2g per kroppskg.
Jag är helt ärlig.

Det där är trams, att man bara måste inta 2 g protein per kg kroppsvikt för att bygga muskler. Anledningen till att det är rekommenderat med 2 g protein per kg när man deffar, beror på att tanken är att proteinet skall vara en energikälla när man drar ner på fettet och kolhydraterna. Men har du mycket kroppsfett att ta energi ifrån, kan du lugnt dra ner proteinet till 130 g. Det är liksom inte 130 gram protein som går åt för att bygga muskler; deff eller inte deff så är det aldrig exakt allt protein som går åt för att bygga muskler.

Väger du 107 kg väldeffad? I så fall, varför deffa överhuvudtaget? Och även om du vore väldeffad så räcker det gott och väl med 130 gram protein för att bygga muskler (minimumintaget av protein är typ 0.8 g protein per kg kroppsvikt). Det är väl självklart att du kan bygga bättre muskler på att få i dig 200 g protein, men det är inte lika optimalt för deffen, eftersom det innebär extra kalorier.

130 g protein är bra för att bygga muskler och tillräckligt lågt proteinintag för att vara deffvänligt.

Citat:
Kolhydraterna och fettet kan jag inte säga mycket om då jag är totalfärsk på det området.
Anledningen till att jag rekommenderar skalade hampafrön som fettkälla beror på att fettet i hampafrön består mellan 70-80% av de två enda essentiella fettsyrorna, omega-6 LA och omega-3 ALA, i en optimal balans. Hampa är med andra ord den enda fettkällan du behöver; optimal minimalism är viktigt när man deffar.

Palatinos = långsamma kolhydrater, bra för att deffa på, 90-130 gram palatinos om dagen blir bra.

Kvar återstår kostfibrer, du skulle ju kunna totalt strunta i det, men det är inte rekommenderat eftersom fibrer är bra för magen och håller diverse tarmcancer och annan skit borta. Vill du ha rena fibrer, så är det loppfröskal som gäller, annars kan du köra med typ 100 gram chiafrön, men det innebär extra kalorier från fett och protein. Förr fanns det ett bra fiberpulver, men av någon anledning har den inte sålts på ett år nu (oklart varför), kanske börjar de sälja den igen snart:

https://www.mmsports.se/Livsmedel-Ha...ess-Fiber.html

^^ Såldes förr på alla proteinbutiker på nätet, men har varit slut länge nu. Hur som helst, med det fiberpulvret eller något liknande fiberpulver, kan du köra följande näringskällor:

90-130 gram palatinos
110 gram protein från sojaproteinisolat (valfritt märke,bara det är 110 gram protein)
60-70 gram skalade hampafrön (makronutrienterna varierar beroende på märke/leverantör, men se till att det blir minst 17 gram omega-6 ALA, och runt 20 gram protein från hampa, så blir det bra).

Fiberintaget bör vara runt 38 gram fibrer om dagen.

Citat:
Så du säger alltså, att du la dig på ett nästan 1200 kaloriunderskott, åt 130g protein och fortfarande lyckades gå ner ca 30kg och samtidig behöll muskler?
Enligt mina beräkningar, baserat på mitt kaloriintag och hur mycket jag gick ner i vikt, hade jag en daglig förbrukning på 4082 kcal om dagen, och jag hade ett kaloriintag på runt 1500 kcal. Med andra ord var kaloriunderskottet 2582 kcal om dagen, och på detta ökade jag i styrka och muskelmassa. Det är klart att det fanns en del fett att ta ifrån, så det här är liksom inget jag rekommenderar om du är Bruce Lee deffad, men hur mycket har du tänkt deffa egentligen, 2-3 kg? I så fall kan du köra med din 2800 kcal diet (fast bättre om du byter ut proteinkällorna till något mindre giftigt; jag skiter i om du vill förgifta din hälsa, men att du bidrar till miljöförstöring osv bara för att du har en vidskeplig tro på "överlägsenheten" i animaliskt protein, detta är ett allvarligt samhällsproblem).

Citat:
Låter tyvärr i mina öron ohälsosamt och osannolikt...
Hardcore som sagt Att bygga muskler på ett kaloriunderskott går alldeles utmärkt bara man vet vad man gör. Klart det är lättare att bygga muskler på 3000 kcal än 1500 kcal, det säger ju sig självt, men om du ska deffa på riktigt, då gäller det att gå hela vägen och det redan från början. Sannolikt är att du helt enkelt inte kommer orka hålla på och deffa i flera månader eller till och med ett år, vilket är vad du skulle få göra om du hade tänkt inta 2800 kcal (jag själv märker inte av någon som helst viktminskning på 2800 kcal). Däremot på 1500 kcal kommer det gå betydligt fortare och du blir klar på någon månad eller så.

Citat:
någon annan som kan styrka detta?
BUILD MUSCLE AND LOSE FAT SIMULTANEOUSLY - YES, IT IS POSSIBLE!
https://www.bodybuilding.com/fun/fat...gain_trick.htm
Senast redigerad av EliasAlucard 2017-03-22 kl. 18:14.
Citera
2017-03-22, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Tips 1: Kolla hur mycket fett din kropp kan frigöra per dag och justera underskottet efter de. Som han ovan skrev tar det en evighet att deffa på minus 500 kcal. Lägg till att du räknar fel med 200kcal därtill (ibland fuskar medvetet, ibland omedvetet). Sånt som lätt kan hända.

Tips 2: är du kvar? Laga goda maträtter på det du skrev ovan och servera minst 30 till 50 % av tallriken med grönsaker. Fixar hungern. Välj själv mängd. Men ville ge ett bra riktmärke. Testa dig fram

Så det är alltså helt möjligt för mig att deffa och inte tappa alltför mycket muskler på ett kaloriintag på 1500 om dagen? Då borde ju detta rent teoretiskt sätt funka.

Frukost - 1dl havregrynsgröt och 1 skopa whey-100 eller sojaproteinisolat)

Mellanmål - 120g kvarg med lite kanel.

Lunch - Tonfisksallad med 120g tonfisk, 50g kidneybönor och massa sallad.

Mellanmål - 120g kvarg innan träningen.

Efter träningen - 2 skopor whey-100 eller sojaproteinisolat.

Middag (brukar bli efter träningen) 150g kycklingfilé, 50g kidneybönor + sallad.

hampafrön kan man ju strö ut lite varsom, men tänkt ta ca 60g hampafrön om dagen.
Sammanställning; 70g kolhydrater, 224g protein, 45g fett och cirka 1500 kalorier.

Jag flyttar till USA den 10e juli så att tappa 30kg innan det skulle ju vara drömmen, känner dock en viss tveksamhet till detta.
Vad tror ni?
Citera
2017-03-22, 19:06
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Så det är alltså helt möjligt för mig att deffa och inte tappa alltför mycket muskler på ett kaloriintag på 1500 om dagen? Då borde ju detta rent teoretiskt sätt funka.

Middag (brukar bli efter träningen) 150g kycklingfilé, 50g kidneybönor + sallad.

hampafrön kan man ju strö ut lite varsom, men tänkt ta ca 60g hampafrön om dagen.
Sammanställning; 70g kolhydrater, 224g protein, 45g fett och cirka 1500 kalorier.

Jag flyttar till USA den 10e juli så att tappa 30kg innan det skulle ju vara drömmen, känner dock en viss tveksamhet till detta.
Vad tror ni?

Jadå, det funkar säkert. Ett högt proteinintag och styrketräning är ett bra sätt att behålla sin muskelmassa vid diet, så det mesta av viktnedgången består utav fett, vilket är önskvärt.
Citera
2017-03-22, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Jadå, det funkar säkert. Ett högt proteinintag och styrketräning är ett bra sätt att behålla sin muskelmassa vid diet, så det mesta av viktnedgången består utav fett, vilket är önskvärt.

Såg nu att du redigerade ditt inlägg...Visste inte om jag skulle tolka det första seriöst eller "ja, det blir nog fint ( )"! Men skönt, blir nog att testa på detta ett tag iallafall, kan ju alltid öka intaget i värsta fall
Citera
2017-03-22, 19:20
Medlem
Att säga att '2800 kcal per dag nästan är ett överskott' är helt korkat. Ingen - förutom du själv, vet om det är ett under/överskott. 6000 kcal kan vara ett underskott, precis som 2500 kan vara ett överskott. Allt handlar ju förstås i slutändan om energiförbrukningen, vilket vissa här inne tydligen inte förstår.
Ligger själv på 2800 kcal under deff. På 183 cm & 78 kg.

Tycker inte det är några större fel på din kost. Personligen skulle jag nog ökat lite på kolhydraterna. Sen väljer jag alltid bort mjölk.
Kör på det du trivs med & som du kan/orkar följa en tid.
Citera
2017-03-22, 19:20
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Såg nu att du redigerade ditt inlägg...Visste inte om jag skulle tolka det första seriöst eller "ja, det blir nog fint ( )"! Men skönt, blir nog att testa på detta ett tag iallafall, kan ju alltid öka intaget i värsta fall

Jag redigerade inte mitt inlägg. Men som sagt, testa och utvärdera efter ett tag.
Citera
2017-03-22, 19:56
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:

Vad tror ni?
Du kommer inte tappa muskler så länge du styrketränar. Det är liksom hela poängen med att styrketräna när man deffar: att behålla muskelmassan. Om du hade deffat på 1500 kcal och kört långdistanslöpning eller något, ja, då hade du tappat muskelmassa på det.

Om du går ner i vikt men även tappar muskelmassa/styrka, då gör du något fel. Bränner du fett och behåller muskler/styrka, då är du på rätt spår. Bränner du en jävla massa fett och ökar bra på muskelmassa och styrka, då gör du allt perfekt. Med mina kostråd kommer du göra allt nema problema.

Hur som helst, skippa helt vassleprotein; det är inget du behöver, och det är till och med bättre att köra med sojaproteinisolat och hampa, särskilt när man deffar, eftersom soja har dubbelt så mycket arginin som vassle har, och hampa, dubbelt så mycket arginin som soja har.

Arginin = stimulerar produktionen av tillväxthormon. Och det är ju en bra hormon att ha mer av när man deffar. Arginin är även bra för immunförsvaret, och det är ju immunförsvaret som sköter återhämtningen när man styrketränar, så det är helt enkelt bra att ha ett rikligt intag av arginin när man gymmar och deffar (vassle är helt värdelöst sett till arginin).

30 kg är absolut möjligt till 10:e juli, se till bara att du utöver att sköta kosten precis varje dag (även på helgerna), försöka promenera 5 km till en mil om dagen. Kan vara lite svårt i början, men ju mer du går ner i vikt desto lättare kommer det bli att promenera.

Hur som helst, angående näringen... SKIPPA mainstreamkosten. Inget animaliskt trams, det är bara underlägset.

Det här är det enda du kommer behöva:

1) Weider Oat Flour (browniesmak, 200 g)
2) Star Nutrition Soy-Pro (chokladsmak, 105 g)
3) Risenta Skalade Hampafrön (65 g
4) Core Female Vitamins (bästa multivitaminen som säljs i Sverige just nu, kör 2 om dagen, tillsammans med hampafröna)
5) Havssalt (valfritt märke, se till att du får i dig runt 3 gram; sojaproteinet innehåller redan 2.9 gram salt per 100 g pulver)
6) Fairing Kalium (6 om dagen)
7) Kalciumtabletter från antingen apoteket (VitaKalk) eller ICA:s egna märke (3 om dagen, tillsammans med hampafröna)
8) Valfri 2 litersjug från Gymgrossisten (som du blandar i sojan och havren).
9) PillMaster (för vitamintabletterna)

Digital köksvåg också, men du skrev att du redan har en. Väg allt, till och med vätskeintaget (som bör ligga på 3.7 liter vätska om dagen). Havren och sojan blandar du i en sån där fruktmixer, och när det är klart, häller du i havren/sojan i juggen, sedan häller du i rent vatten och rör om i fruktmixern så att du får med all kvarvarande näring i den (inget får gå till spillo!), och sedan häller du i resten av vätskan i juggen (så att det blir runt 1.8 liter vätska + havre/soja/havssalt). Om du vill kan du även blanda hampafröna tillsammans med havren/sojan, om du inte orkar bära på dem separat (enklare att ha allt i juggen).

Med andra ord: först 1 liter vatten för havre/soja, när du har hällt i den biten i juggen, fyller du på med runt 0.7 liter vatten i fruktmixern, rör om lite, och häller i resten i juggen. När du har druckit klart näringen i juggen, se till att du fyller på med en halvliter vatten 2 gånger och rör om lite så att du får med resten också (så att det inte fastnar/torkar tills du kommer hem; pain in the ass att rengöra en sån här jugg annars).

Allt detta blir hur som helst:

1493 kcal
131.3 g kolhydrater
131 g protein
48.3 g fett
- 6.4 g omega-3
- 23.7 g omega-6
26.9 g kostfiber
5.8 g salt

Gymma så tidigt som möjligt på morgonen, före frukosten, och stoppa i dig allt (havre, hampa, soja, multivitaminer etc.) direkt efter träningspasset. Under resten av dagen kan du stoppa i dig runt 2 liter vätska för att dämpa eventuell hunger, men också för att vätskeintaget bör vara 3.7 liter om dagen. Detta innebär bra återhämtning när du sover, eftersom du inte har en massa mat i magsäcken när du sover, så att organen kan återhämta sig bra under natten. Vilket med andra ord kommer få dig att må bättre när du vaknar. Se även till att införskaffa en Sony SmartBand 2, och kör den på active heart mode dygnet runt, så att du håller koll på inte bara pulsen, utan även dina stressnivåer.

Citat:
Ursprungligen postat av SHH88
Att säga att '2800 kcal per dag nästan är ett överskott' är helt korkat. Ingen - förutom du själv, vet om det är ett under/överskott. 6000 kcal kan vara ett underskott, precis som 2500 kan vara ett överskott. Allt handlar ju förstås i slutändan om energiförbrukningen, vilket vissa här inne tydligen inte förstår.
Jag förstår 10 gånger mer än vad du gör. Snubben är en helt vanlig svennebanan, inte någon Gunde Svan, så 2800 kcal kan mycket väl vara ett underskott för honom, men knappast något rejält underskott.

Citat:
Ligger själv på 2800 kcal under deff. På 183 cm & 78 kg.
Hur många kg i veckan går du ner på det? mm, just det.

Citat:
Tycker inte det är några större fel på din kost. Personligen skulle jag nog ökat lite på kolhydraterna. Sen väljer jag alltid bort mjölk.
Kör på det du trivs med & som du kan/orkar följa en tid.
eddel8 vill gå ner 30 kg cirka 3 månader, så han bör följa det jag säger, inte dina n00b-tips.

Hela poängen med att deffa seriöst är att man kör med strikt minimalism från de absolut bästa näringskällorna. Finns ingen tid eller utrymme för lagomtramsande när man verkligen deffar hårt och ordentligt.
Citera
2017-03-22, 20:02
Medlem
Citat:

Vad tror ni?

Vet inte om du förstår vad jag menar. Jag menade att du ska uppskatta/mäta hur många kilo fett du har och så tar du det värdet gånger X. I skrivandes stund minns jag inte hur många kcal det är per kilo tyvärr. På så sätt kan du veta om du kan ligga på 1500 kcal utan att förlora muskler eller inte.
Skit samma i om du förlorar 30kg eller inte. Satsa! Det blir ju vad det blir liksom.
Citera
2017-03-22, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard

Jag förstår 10 gånger mer än vad du gör. Snubben är en helt vanlig svennebanan, inte någon Gunde Svan, så 2800 kcal kan mycket väl vara ett underskott för honom, men knappast något rejält underskott.

Du kan fortsätta din 'jag kan mer än vad du kan taktik' - som du alltid har gjort.

Citat:
Hur många kg i veckan går du ner på det? mm, just det.

Jag går ner i den takten jag vill gå ner, så som jag anser funkar för mig. & det går faktiskt väldigt fort.

Citat:
eddel8 vill gå ner 30 kg cirka 3 månader, så han bör följa det jag säger, inte dina n00b-tips.

Om han vill gå ner i vikt så snabbt så är det givetvis enklare att skära ner stort på energiintaget. Men om man inte trivs med det så är det bara att öka sin energiförbrukning. Båda funkar kanon.

Din attityd & brist på att argumentera är helt åt helvete.

'Mm just det!' ''Jag går ner 9 kg i timmen!!!' 'Ingen har så mycket kunskap som jag!!!'
Citera
2017-03-22, 20:11
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Du kan fortsätta din 'jag kan mer än vad du kan taktik' - som du alltid har gjort.
Fast jag kan ju verkligen mer än vad du kan, så jag kommer fortsätta med det

Citat:
Jag går ner i den takten jag vill gå ner, så som jag anser funkar för mig. & det går faktiskt väldigt fort.
Vi skiter fullständigt i din individualism och vad du anser funkar för dig, eddel8 vill som sagt gå ner 30 kg till början av juli, då bör han lyssna på mig och göra exakt som jag säger om han vill ha seriösa resultat, inte din löjliga pro-individualism retorik.

Citat:
Om han vill gå ner i vikt så snabbt så är det givetvis enklare att skära ner stort på energiintaget. Men om man inte trivs med det så är det bara att öka sin energiförbrukning. Båda funkar kanon.
Som sagt, din individualism är irrelevant här. Ska man deffa då gör man det ordentligt och manligt, inte små inkrementala baby steps.

Citat:
Din attityd & brist på att argumentera är helt åt helvete.

'Mm just det!' ''Jag går ner 9 kg i timmen!!!' 'Ingen har så mycket kunskap som jag!!!'
Min attityd, eller snarare mitt motto är, you either go all the way, or you don't walk at all. 2800 kcal är inte att deffa, än mindre gå hela vägen, det är snarare ett helt lagom energiintag. När man deffar kan man inte vara mellanmjölkslagom, det är då man ska vara extrem och hardcore liksom.
Citera
2017-03-22, 20:12
Medlem
Hur som helst, skippa helt vassleprotein; det är inget du behöver, och det är till och med bättre att köra med sojaproteinisolat och hampa, särskilt när man deffar, eftersom soja har dubbelt så mycket arginin som vassle har, och hampa, dubbelt så mycket arginin som soja har.

Arginin = stimulerar produktionen av tillväxthormon. Och det är ju en bra hormon att ha mer av när man deffar. Arginin är även bra för immunförsvaret, och det är ju immunförsvaret som sköter återhämtningen när man styrketränar, så det är helt enkelt bra att ha ett rikligt intag av arginin när man gymmar och deffar (vassle är helt värdelöst sett till arginin).

Hur som helst, angående näringen... SKIPPA mainstreamkosten. Inget animaliskt trams, det är bara underlägset.

Digital köksvåg också, men du skrev att du redan har en. Väg allt, till och med vätskeintaget (som bör ligga på 3.7 liter vätska om dagen). Havren och sojan blandar du i en sån där fruktmixer, och när det är klart, häller du i havren/sojan i juggen, sedan häller du i rent vatten och rör om i fruktmixern så att du får med all kvarvarande näring i den (inget får gå till spillo!), och sedan häller du i resten av vätskan i juggen (så att det blir runt 1.8 liter vätska + havre/soja/havssalt). Om du vill kan du även blanda hampafröna tillsammans med havren/sojan, om du inte orkar bära på dem separat (enklare att ha allt i juggen).

Med andra ord: först 1 liter vatten för havre/soja, när du har hällt i den biten i juggen, fyller du på med runt 0.7 liter vatten i fruktmixern, rör om lite, och häller i resten i juggen. När du har druckit klart näringen i juggen, se till att du fyller på med en halvliter vatten 2 gånger och rör om lite så att du får med resten också (så att det inte fastnar/torkar tills du kommer hem; pain in the ass att rengöra en sån här jugg annars).

Allt detta blir hur som helst:

1493 kcal
131.3 g kolhydrater
131 g protein
48.3 g fett
- 6.4 g omega-3
- 23.7 g omega-6
26.9 g kostfiber
5.8 g salt

Gymma så tidigt som möjligt på morgonen, före frukosten, och stoppa i dig allt (havre, hampa, soja, multivitaminer etc.) direkt efter träningspasset. Under resten av dagen kan du stoppa i dig runt 2 liter vätska för att dämpa eventuell hunger, men också för att vätskeintaget bör vara 3.7 liter om dagen. Detta innebär bra återhämtning när du sover, eftersom du inte har en massa mat i magsäcken när du sover, så att organen kan återhämta sig bra under natten. Vilket med andra ord kommer få dig att må bättre när du vaknar. Se även till att införskaffa en Sony SmartBand 2, och kör den på active heart mode dygnet runt, så att du håller koll på inte bara pulsen, utan även dina stressnivåer.

Om jag nu skulle köra som jag skrev tidigare, alltså mitt senaste kostschema...Skulle det bli mycket sämre jämfört med detta eller bara marginellt? Känns som att då det är sånt kort race jag ska göra med just detta så kan det bli rätt stor skillnad.
Svara ärligt också, inge propaganda skit även fast det du säger kan vara rätt.

KAN jag köra som jag tänkt och fortfarande gå ner skapligt mycket i vikt utan alldeles för allvarliga komplikationer?

Bör kanske tilläggas att varje morgon äter jag berocca boost (vitaminbrus), magnesium tablett och omega-3 tablett.
Citera
2017-03-22, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Fast jag kan ju verkligen mer än vad du kan, så jag kommer fortsätta med det

Nja, det betvivlar jag. Du kan säkert en del, men du har verkligen inte rätt i allt.

Citat:
Vi skiter fullständigt i din individualism och vad du anser funkar för dig, eddel8 vill som sagt gå ner 30 kg till början av juli, då bör han lyssna på mig och göra exakt som jag säger om han vill ha seriösa resultat, inte din löjliga pro-individualism retorik.

Säger killen som själv drar sig själv som exempel.

Citat:
Som sagt, din individualism är irrelevant här. Ska man deffa då gör man det ordentligt, inte små inkrementala steg.

Vad är egentligen 'ordentligt'? Jag deffar ordentligt. Du vet inte hur min energiförbrukning ser ut.

Citat:
Min attityd, eller snarare mitt motto är, you either go all the way, or you don't walk at all. 2800 kcal är inte att deffa, än mindre gå hela vägen, det är snarare ett helt lagom energiintag. När man deffar kan man inte vara lagom, det är då man ska vara extrem liksom.

Detta måste vara ett av det mest dummaste jag hört av dig. Du verkar ju faktiskt besitta kunskap - till viss del. Men som sagt, att påstå att 2800 kcal inte är att deffa har inte du en aning om.
Du kan gå upp i vikt på 2800 & du kan fullkomligt rasa i vikt av 2800.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in