2017-03-21, 22:13
Medlem
Hej Alla flashbackare!
Jag ska nu, efter att gått ner ca 20kg, börja deffa stenhårt på riktigt och därmed börja räkna strikta kalorier och blandat med det köra stenhårda pass på gymmet inför sommaren och USA.
Det enda jag har lite problem med är såklart kosten där jag har tänkt ligga på ca 500-700 kalorier i underskott om dagen.

För tillfället ser mitt matschema ut som följande;

Frukost - 2dl havregrynsgröt, 3dl mellanmjölk (grön) samt en skopa Whey-100 vilket ger totalt 565 kalorier.

Lunch - 150g kycklingfilé, 50g eldorado gouda ost 30%, 50g cashewnötter, 60g majs, 150g morötter och 100g kidneybönor och ett kokt ägg, vilket ger totalt 907 kalorier.

Middag - Samma som ovanstående fast med 120g tonfisk istället och utan cashewnötterna, vilket ger totalt 609 kalorier.

Mellanmål (ca 4-5, oftast innan gymmet) - 500g naturell kvarg, 50 gram cashewnötter vilket ger totalt 615 kalorier.

Sen blir det en till skopa whey-100 efter träningen tillsammans med middagen och den ger totalt 130 kalorier.

Middagen och lunchen kan variera mellan kyckling och tonfisk.

Allt detta blir totalt 2826 kalorier, 261g protein, 185g kolhydrater och 106g fett vilket enligt många forum och källor är en helt OK näringssummering för en kille på 187cm och 106kg.

Känner dock en viss tveksamhet i detta, speciellt i valet av fetter jag gör, och oavsett om jag ligger på ett bra kaloriintag varje dag så kan jag ofta känna mig hungrig emellan åt, finns det något jag kan ta under dagen som kan minska den känslan, men samtidigt inte förstöra allting? Eller borde jag helt enkelt ändra kostschemat helt? Iom att detta är min första deff vill jag gärna att den ska bli så bra som möjligt och inte bli en totalflopp.

Har ni några tips? Uppskattas otroligt mycket, samtidigt som onödiga och dumma kommentarer undanbes!

Ursäkta om mitt inlägg blir lite rörigt, skyller på klockan och en lång dag!
Mvh.
Annons
Citera
2017-03-21, 22:39
Medlem
Jag vill bara tipsa om att om du känner dig hunrig emellanåt kan det vara en god idé att inkludera fler gröna grönsaker. Tänk haricots verts, broccoli, kål, sallader av diverse slag. Där kan du äta en mycket stor mängd och ändå komma upp i ett lågt antal kalorier och kolhydrater. 300g haricots verts är ca 100 kcal.
Citera
2017-03-21, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoocher
Jag vill bara tipsa om att om du känner dig hunrig emellanåt kan det vara en god idé att inkludera fler gröna grönsaker. Tänk haricots verts, broccoli, kål, sallader av diverse slag. Där kan du äta en mycket stor mängd och ändå komma upp i ett lågt antal kalorier och kolhydrater. 300g haricots verts är ca 100 kcal.

Jag brukar käka sallat, alltså bara salladsblad, gurka och paprika också, dock känns det inte värt att räkna in då dom kalorierna är i princip obefintliga.
Ska kolla upp haricots! Låter ju grymt praktiskt.

Annars då? Har du några åsikter på fett/kolhydrat/proteinfördelningen alt hela kostschemat eller ser det ut som något som kan hålla sista månaderna alt fram till juli?
Citera
2017-03-22, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eddel8
Annars då? Har du några åsikter på fett/kolhydrat/proteinfördelningen alt hela kostschemat eller ser det ut som något som kan hålla sista månaderna alt fram till juli?

Jag kör i princip 40/40/20 (P/K/F) försöker hålla mig där omkring, alla är olika och det funkar bra för vissa och vissa inte. Du kanske vill köra 40/30/30 liksom.

Läs Kost under deff på www.deffa.nu förklarar bra och de har massa recept med näringsvärden!

Lycka till kör hårt!
Citera
2017-03-22, 00:26
Medlem
mmmoookkks avatar
Gör vadän funkar för dig.

Men om du är hungrig, varför dricker du whey och käkar nötter?

Det mättar ju ingenting alls. Kasta inte bort kalorier på sånt. Bättre att äta riktig mat istället. Och ät något som mättar.
Citera
2017-03-22, 00:37
Medlem
EliasAlucards avatar
Det här är en dålig deffdiet. Jag rekommenderar starkt att du drar ner kalorierna till 1500 kcal, håll kolhydraterna runt 90 g, proteinet runt 130 g och fettet runt 60 g.

Vasslet bör du byta ut mot sojaproteinisolat och fettet bör uteslutande komma från skalande hampafrön. Kolhydratskällan bör vara från palatinos, fibrerna kan du få i dig via loppfröskal, men det är rätt vidrigt.

Upp till dig hur du vill göra, kanske pallar du inte att deffa på 1500 kcal, men 2800+ kcal kommer få dig att deffa länge (tar helt enkelt längre tid ju fler kalorier du kör med).
Citera
2017-03-22, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Det här är en dålig deffdiet. Jag rekommenderar starkt att du drar ner kalorierna till 1500 kcal, håll kolhydraterna runt 90 g, proteinet runt 130 g och fettet runt 60 g.

Vasslet bör du byta ut mot sojaproteinisolat och fettet bör uteslutande komma från skalande hampafrön. Kolhydratskällan bör vara från palatinos, fibrerna kan du få i dig via loppfröskal, men det är rätt vidrigt.

Upp till dig hur du vill göra, kanske pallar du inte att deffa på 1500 kcal, men 2800+ kcal kommer få dig att deffa länge (tar helt enkelt längre tid ju fler kalorier du kör med).

Troll eller inte, onödig kommentar och inget jag tänker lägga energi på.
Citera
2017-03-22, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmmoookkk
Gör vadän funkar för dig.

Men om du är hungrig, varför dricker du whey och käkar nötter?

Det mättar ju ingenting alls. Kasta inte bort kalorier på sånt. Bättre att äta riktig mat istället. Och ät något som mättar.

Whey dricker jag endast för att kunna komma upp i mitt dagliga proteinbehov och för att få protein så snabbt som möjligt efter träningen.
Som sagt, tar gärna emot tips.
Citera
2017-03-22, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-Zionistt
Jag kör i princip 40/40/20 (P/K/F) försöker hålla mig där omkring, alla är olika och det funkar bra för vissa och vissa inte. Du kanske vill köra 40/30/30 liksom.

Läs Kost under deff på www.deffa.nu förklarar bra och de har massa recept med näringsvärden!

Lycka till kör hårt!

Kör ungefär 2g protein/kropps kg, 1g fett/kropps kg och resten kolhydrater!

Ska absolut kollas upp
Tack!
Citera
2017-03-22, 12:11
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eddel8
Troll eller inte, onödig kommentar och inget jag tänker lägga energi på.
Nej, jag trollar inte överhuvudtaget, jag är helt seriös. Och det var inte det minsta "onödig kommentar". Till skillnad från dig har jag erfarenheten att ha deffat bort 27 kg (från 115 till 88), på väldigt kort tid (cirka 3 månader totalt) och byggt muskler/styrka samtidigt. Till skillnad från dig, vet jag vad jag pratar om.

2800 kcal är överhuvudtaget inte deff. Det är nästan ett kaloriöverskott, beroende på vad man väger. Nu vet vi ju inte (antagligen inte ens du själv) vad du har för kaloriförbrukning, men på 2800 kcal om dagen kommer det ta dig evigheter att bränna bort 1 kg kroppsfett. Med ett kaloriintag på 1500 kcal som jag rekommenderade dig, kommer du gå ner mellan 1-3 kg i veckan beroende på din kaloriförbrukning.

Vidare, vad gäller din "deffdiet", "kycklingfilé, mellanmjölk, tonfisk, kvarg, vassle", detta är karcinogen och miljöfientlig skräpmat (riktig mainstreamkost för övrigt, ingen direkt originell diet; varenda jävel idag kör med kvarg, kycklingfilé och tonfisk). Det är inget snack om saken att du är en mainstreamtänkare som inte klarar av att tänka utanför boxen, så givetvis tolkar du mina tips som "troll", men mina tips är helt enkelt seriös och hardcore deff från de bästa näringskällorna (vilket är alltid och utan undantag, veganska källor). Men ditt problem är att du helt enkelt inte är seriös med varken deffen eller näringslära rent generellt, och du saknar långsiktigt tänkande (alltså ansvar) sett till kosten du stoppar i dig.

För övrigt behöver du inte köra med palatinos och loppfröskal, utan du kan köra med havre istället, då får du i dig en kolhydratskälla med lågt glykemiskt index (inte lika lågt som palatinos, men ändå) och bra med fibrer också på köpet (betaglukan i havre är inte att underskatta). Fiberrika havregryn, skalade hampafrön och sojaproteinisolat, plus lite multivitamintabletter och dylikt, och du är good to go. Det är så jag kör när jag deffar, bra skit
Senast redigerad av EliasAlucard 2017-03-22 kl. 12:14.
Citera
2017-03-22, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Nej, jag trollar inte överhuvudtaget, jag är helt seriös. Och det var inte det minsta "onödig kommentar". Till skillnad från dig har jag erfarenheten att ha deffat bort 27 kg (från 115 till 88), på väldigt kort tid (cirka 3 månader totalt) och byggt muskler/styrka samtidigt. Till skillnad från dig, vet jag vad jag pratar om.

2800 kcal är överhuvudtaget inte deff. Det är nästan ett kaloriöverskott, beroende på vad man väger. Nu vet vi ju inte (antagligen inte ens du själv) vad du har för kaloriförbrukning, men på 2800 kcal om dagen kommer det ta dig evigheter att bränna bort 1 kg kroppsfett. Med ett kaloriintag på 1500 kcal som jag rekommenderade dig, kommer du gå ner mellan 1-3 kg i veckan beroende på din kaloriförbrukning.

Vidare, vad gäller din "deffdiet", "kycklingfilé, mellanmjölk, tonfisk, kvarg, vassle", detta är karcinogen och miljöfientlig skräpmat (riktig mainstreamkost för övrigt, ingen direkt originell diet; varenda jävel idag kör med kvarg, kycklingfilé och tonfisk). Det är inget snack om saken att du är en mainstreamtänkare som inte klarar av att tänka utanför boxen, så givetvis tolkar du mina tips som "troll", men mina tips är helt enkelt seriös och hardcore deff från de bästa näringskällorna (vilket är alltid och utan undantag, veganska källor). Men ditt problem är att du helt enkelt inte är seriös med varken deffen eller näringslära rent generellt, och du saknar långsiktigt tänkande (alltså ansvar) sett till kosten du stoppar i dig.

För övrigt behöver du inte köra med palatinos och loppfröskal, utan du kan köra med havre istället, då får du i dig en kolhydratskälla med lågt glykemiskt index (inte lika lågt som palatinos, men ändå) och bra med fibrer också på köpet (betaglukan i havre är inte att underskatta). Fiberrika havregryn, skalade hampafrön och sojaproteinisolat, plus lite multivitamintabletter och dylikt, och du är good to go. Det är så jag kör när jag deffar, bra skit

Men du kan väl inte vara ärlig när du säger att du kan gå ner i vikt samtidigt som du bygger muskler på 130g protein? Kanske om du väger 60kg är det en bra siffra, men jag som väger ca 107kg behöver ju minst 200g om man tar 2g per kroppskg.
Kolhydraterna och fettet kan jag inte säga mycket om då jag är totalfärsk på det området.
Så du säger alltså, att du la dig på ett nästan 1200 kaloriunderskott, åt 130g protein och fortfarande lyckades gå ner ca 30kg och samtidig behöll muskler? Låter tyvärr i mina öron ohälsosamt och osannolikt...någon annan som kan styrka detta?
Citera
2017-03-22, 17:27
Medlem
Tips 1: Kolla hur mycket fett din kropp kan frigöra per dag och justera underskottet efter de. Som han ovan skrev tar det en evighet att deffa på minus 500 kcal. Lägg till att du räknar fel med 200kcal därtill (ibland fuskar medvetet, ibland omedvetet). Sånt som lätt kan hända.

Tips 2: är du kvar? Laga goda maträtter på det du skrev ovan och servera minst 30 till 50 % av tallriken med grönsaker. Fixar hungern. Välj själv mängd. Men ville ge ett bra riktmärke. Testa dig fram
Senast redigerad av MRZnr1 2017-03-22 kl. 17:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in