Citat:
Ursprungligen postat av
japanskbrud
nu har jag köpt andra av mkt högre kvalité med äkta marmorering .. jättetjocka fettkanter och svål kvar och ungefär 3cm tjocka.. väntar bara på dom ska bli rumstepererade ,sen tänkte jag steka på hög värme några min. på varje sida .. ska försöka få innertemperaturen till 62,5 som verkar va det som gäller nu. Den äldre rekommendationen va 70 men nu ska det inte finnas trikiner?
http://www.svensktkott.se/ säger 70 grader, men alla "kockar" verkar begränsa sig sig till 62,5 för just fläskkotletter.
Det handlar numera mer om salmonella än trikiner. Upp över 70 ska man, för då slipper man det mesta av sjukdomar relaterat till köttet. Kockar tänker mer på smaken än på hälsan, givetvis smakar en bit kött bättre på lägre temperatur än högre. Men med tanke på allt fusk som finns i livsmedelsindustrin är det bättre att vara "safe" än "sorry", och ligga på intensiven för diverse matsjuka.
Fläskkött: 70 grader!
Nötkött gör man som man vill, men EHEC och liknande som ingredienser i receptet, kan man vara mera safe om man låter tempen gå något högre. -Tråkigare resultat? Japp! Säkrare resultat? -Japp!
Tyvärr beställer jag aldrig in "blodig biff" längre, det som var min favorit. Beställer bara in "rosa", dvs. den ska vara ordentligt stekt på utsidan (där smittan finns/fanns) och därmed är det mesta av "farorna" eliminerade.
Fläskkött ska alltid genomstekas! (Men att genomsteka är inte en synonym till att steka köttet torrt som spånplatta!)