• 2
  • 3
2017-03-22, 17:49
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaffarDenGode
Skulle vara intressant att se bild!

Jo som konstanterat, du har nämligen slängt en slant åt fulkött!!
http://www.ica.se/online/03/350x350/2330060500003.jpg <- samma paket .. dom va inplastade i 2 lager... och extremt lång hållbarhet.. dom jag jag köpte idag va butikspackade och bara 3 dagar. Kommer aldrig ge upp förrän resultatet är perfekt ..
Citera
2017-03-22, 18:11
Medlem
japanskbruds avatar
heh .. känns som jag bara stekte nån minut på varje sida nu, jättehög värme i klarifierat smör ..rök lite, men enorm skillnad på resultatet .. trots att innertemperaturen va 70 grader innan jag hann reagera .. allt jag hade va salt och svartpeppar. .. inte alls torra på samma sätt nu .. och inget rann ut på plåten ..smakar chockerande bra trots ngt överstekt .. använde en kolstålspanna den här gången ..verkar som det funkar bra
Senast redigerad av japanskbrud 2017-03-22 kl. 18:14.
Citera
2017-03-22, 18:22
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
nu har jag köpt andra av mkt högre kvalité med äkta marmorering .. jättetjocka fettkanter och svål kvar och ungefär 3cm tjocka.. väntar bara på dom ska bli rumstepererade ,sen tänkte jag steka på hög värme några min. på varje sida .. ska försöka få innertemperaturen till 62,5 som verkar va det som gäller nu. Den äldre rekommendationen va 70 men nu ska det inte finnas trikiner?
http://www.svensktkott.se/ säger 70 grader, men alla "kockar" verkar begränsa sig sig till 62,5 för just fläskkotletter.

Det handlar numera mer om salmonella än trikiner. Upp över 70 ska man, för då slipper man det mesta av sjukdomar relaterat till köttet. Kockar tänker mer på smaken än på hälsan, givetvis smakar en bit kött bättre på lägre temperatur än högre. Men med tanke på allt fusk som finns i livsmedelsindustrin är det bättre att vara "safe" än "sorry", och ligga på intensiven för diverse matsjuka.

Fläskkött: 70 grader!
Nötkött gör man som man vill, men EHEC och liknande som ingredienser i receptet, kan man vara mera safe om man låter tempen gå något högre. -Tråkigare resultat? Japp! Säkrare resultat? -Japp!

Tyvärr beställer jag aldrig in "blodig biff" längre, det som var min favorit. Beställer bara in "rosa", dvs. den ska vara ordentligt stekt på utsidan (där smittan finns/fanns) och därmed är det mesta av "farorna" eliminerade.

Fläskkött ska alltid genomstekas! (Men att genomsteka är inte en synonym till att steka köttet torrt som spånplatta!)
Citera
2017-03-22, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det handlar numera mer om salmonella än trikiner. Upp över 70 ska man, för då slipper man det mesta av sjukdomar relaterat till köttet. Kockar tänker mer på smaken än på hälsan, givetvis smakar en bit kött bättre på lägre temperatur än högre. Men med tanke på allt fusk som finns i livsmedelsindustrin är det bättre att vara "safe" än "sorry", och ligga på intensiven för diverse matsjuka.

Fläskkött: 70 grader!
Nötkött gör man som man vill, men EHEC och liknande som ingredienser i receptet, kan man vara mera safe om man låter tempen gå något högre. -Tråkigare resultat? Japp! Säkrare resultat? -Japp!

Tyvärr beställer jag aldrig in "blodig biff" längre, det som var min favorit. Beställer bara in "rosa", dvs. den ska vara ordentligt stekt på utsidan (där smittan finns/fanns) och därmed är det mesta av "farorna" eliminerade.

Fläskkött ska alltid genomstekas! (Men att genomsteka är inte en synonym till att steka köttet torrt som spånplatta!)

Gillar du blodig biff med ordentligt stekt yta så ska du ju beställa ditt kött "black and blue".

Jag håller inte med om att fläskkött alltid skall genomstekas, det finns ingen anledning till det ur hälsosynpunkt längre och köttet blir så mycket bättre om det är varsamt stekt.

Jag tror att man mår sämre av att oroa sig än att äta det man tycker är gott.
Citera
2017-03-22, 19:05
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Gillar du blodig biff med ordentligt stekt yta så ska du ju beställa ditt kött "black and blue".

Jag håller inte med om att fläskkött alltid skall genomstekas, det finns ingen anledning till det ur hälsosynpunkt längre och köttet blir så mycket bättre om det är varsamt stekt.

Jag tror att man mår sämre av att oroa sig än att äta det man tycker är gott.

Håller med en del, men när det gäller fläskkött (som inte behöver redovisas var det kommer ifrån) kan det vara bra att vara safe än sorry. Innan "EU-fusket" med bacon, dvs. bacon skulle vara rökt, och inte injicerat med "baconsmak", åt jag svenskt bacon rått. Nemas problemas. Det var en massa år sedan, och idag äter jag aldrig "rått bacon", eftersom det är oftast fusk.

Vill man "gambla" med hälsan, kör man på som förr. Problemet är bara att idag är produkterna inte rena längre...
Citera
2017-03-22, 20:06
Medlem
maxorrs avatar
Det ända som ska vila tex 10-15 min är en fläskstek, som tex fläskfile i folie för att sprida ut de VITA köttsafterna men den är ju mör som den är? Poängen är att hela köttet ska genomstekas vitt anser jag men inte ..inte ens lite rosa i mitten gör smaken bättre eller mörare på fläsk... likaså kyckling

Vill du ha kotletter perfekt saftiga är väl enklast att bara skära en kotlett i 2 delar och sen se snitt ytan hur den blir precis vit för då är ju alla andra vita med mycket köttsaft kvar. Dra ner på fettet direkt du brynt dom

Sen kan du ju känna med fingret ... https://www.mat.se/inspiration/tema/...peraturer.html
Citera
2017-03-22, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Det ända som ska vila tex 10-15 min är en fläskstek, som tex fläskfile i folie för att sprida ut de VITA köttsafterna men den är ju mör som den är? Poängen är att hela köttet ska genomstekas vitt anser jag men inte ..inte ens lite rosa i mitten gör smaken bättre eller mörare på fläsk... likaså kyckling

Vill du ha kotletter perfekt saftiga är väl enklast att bara skära en kotlett i 2 delar och sen se snitt ytan hur den blir precis vit för då är ju alla andra vita med mycket köttsaft kvar. Dra ner på fettet direkt du brynt dom

Sen kan du ju känna med fingret ... https://www.mat.se/inspiration/tema/...peraturer.html

Fläskstek och fläskfilé är olika saker, så förklara gärna varför du ger fläskfilé som ett exempel på fläskstek.

Vita köttsafter finns inte.
Däremot köttsafter som är mer eller mindre klara.

Naturligtvis smakar fläskkött bättre och blir saftigare om man håller det lätt rosa och inte steker tills, som du skriver, snittytan blir vit.

Har du testat skillnaden själv?
Citera
2017-03-22, 21:17
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Fläskstek och fläskfilé är olika saker, så förklara gärna varför du ger fläskfilé som ett exempel på fläskstek.

Vita köttsafter finns inte.
Däremot köttsafter som är mer eller mindre klara.

Naturligtvis smakar fläskkött bättre och blir saftigare om man håller det lätt rosa och inte steker tills, som du skriver, snittytan blir vit.

Har du testat skillnaden själv?

Jag formulerade mig fel och jag tycker det smakar absolut bättre med tillagat kött... Och det är olika saker men allt som har med fläskstek, kotlett eller filé whatever är faktiskt äckligt med rosa kött och saftköttet ska vara så ljust som möjligt. Men det är såklart en smaksak

Jag är kanske än av få som hatar medium rare eller tom bara lite rosa kött i mitten men kan accptera mycket lätt rosa på nötkött annars pallar jag det inte . Jag tillagar köttet och äter det inte rått som en varg. Skinka är en helt annan sak
Citera
2017-03-22, 21:23
Bannlyst
Citat:
Jag formulerade mig fel och jag tycker det smakar absolut bättre med tillagat kött... Och det är olika saker men allt som har med fläskstek, kotlett eller filé whatever är faktiskt äckligt med rosa kött och saftköttet ska vara så ljust som möjligt. Men det är såklart en smaksak

Jag är kanske än av få som hatar medium rare eller tom bara lite rosa kött i mitten men kan accptera mycket lätt rosa på nötkött annars pallar jag det inte . Jag tillagar köttet och äter det inte rått som en varg. Skinka är en helt annan sak

Så du menar att du kan äta skinkan rå, men ingen annan del av grisen rå?
Citera
2017-03-22, 21:34
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Så du menar att du kan äta skinkan rå, men ingen annan del av grisen rå?

Skinkan är kokt eller rökt, dvs tillagad
Citera
2017-03-22, 21:36
Medlem
maxorrs avatar
Citat:

Allt som är rött rått kött eller har röda eller rosa köttsafter är ruggit därför det är inte tillagat
Citera
2017-03-22, 21:38
Bannlyst
Citat:

Skinka är en del av grisen som kan tillagas på olika vis, och detaljstyckas i flera delar.

Men jag förstod naturligtvis vad du menade, jag ville bara jävlas lite.
Senast redigerad av cdec 2017-03-22 kl. 21:44.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in