2017-03-21, 19:39
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
på 2/6 ..ungefär 10 min på varje sida.. ska börja på högre värme nästa gång och sen sänka .. kan varit det som va felet .. lät innertemperaturen bli 70 grader iaf.. konsistensen som hockeypuckar ..verkligen extremt hårda och träiga
stekte såna för längesen ngn gång kommer jag ihåg nu .. men marinerade dom ngn timme först då.. blev jättebra

Låter som att du dels kört för låg temp, och dessutom kört på tok för länge....
Citera
Medlem
japanskbruds avatar
massor med amerikanska recept föreslår att man ska lägga dom i saltvatten med kryddor först 0,5-4 timmar .. svenska lutar mer åt marinader med olja och soja.. och kryddor. Vilket är bäst?
Citera
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
haha torrt va bara förnamnet.. har säkert varit fryst då ..Förra gången köpte jag i charkdisken på citygross, och upplevde inte dom som det minsta torra

Handlar "vardagskotletter" (huggna, svenska) på Willys, de är helt okej. Vill jag "fläska på" köper jag kotletter på Saluhallen här i Göteborg. De kostar dock 3x mer än Willys, men är godare oftast.

De kotletter du råkat ut för, verkar vara samma som jag har köpt i Spanien, när man bor på lägenhetshotell och är för lat att gå på krogen/orkar inte spansk "turistmat".. Några stackars frysta (och tunna) kotletter som man hittar på hotellets "supermercado".. Antagligen från något stackars misshandlat svin..
Citera
2017-03-21, 20:22
Medlem
japanskbruds avatar
hittade en intressant sida om hur man ska göra.. tydligen ingår också ligga ett dygn på galler innan man steker dom , och bli färdiga i ugnen istället för på plåten.. och kvalitén på köttet är avgörande. Tror det brast redan där.
http://www.professionalsecrets.se/sv...laskkotletter/
Citera
2017-03-21, 20:56
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
hittade en intressant sida om hur man ska göra.. tydligen ingår också ligga ett dygn på galler innan man steker dom , och bli färdiga i ugnen istället för på plåten.. och kvalitén på köttet är avgörande. Tror det brast redan där.
http://www.professionalsecrets.se/sv...laskkotletter/

Vänta nu, har du stekt dom, eller kört dom i ugnen?
Citera
2017-03-21, 21:07
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Vänta nu, har du stekt dom, eller kört dom i ugnen?
stekte dom helt färdiga eller tills termometern visade 75 grader eller ngt .. för jag läste 70 på nån annan sida..haha.. Verkar iaf som man ska bryna dom i våldsamt hög värme på plåten, sen låta dom bli färdiga på låg värme i ugnen.. eller tills innertemp. är omkring 60.. sen ska dom vila på en skärbräda.. och ytan va snustorr innan man börjar steka... Tydligen ska man ha en tjock plåt med.. jag använde ica basic teflonpanna . Kvalitén va väl inte som den skulle heller. Ska tydligen ha benen kvar och tjocka fettkanter + marmorering..sen ska tjockleken va 1-2 tum. dom här såg helt fettfria ut, och inga ben.. kanske 10mm tjocka
Citera
2017-03-21, 21:13
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
stekte dom helt färdiga eller tills termometern visade 75 grader eller ngt .. för jag läste 70 på nån annan sida..haha.. Verkar iaf som man ska bryna dom i våldsamt hög värme på plåten, sen låta dom bli färdiga på låg värme i ugnen.. eller tills innertemp. är omkring 60.. sen ska dom vila på en skärbräda.. och ytan va snustorr innan man börjar steka... Tydligen ska man ha en tjock plåt med.. jag använde ica basic teflonpanna . Kvalitén va väl inte som den skulle heller. Ska tydligen ha benen kvar och tjocka fettkanter + marmorering..sen ska tjockleken va 1-2 tum. dom här såg helt fettfria ut, och inga ben.. kanske 10mm tjocka

En plåt har man i ugnen...

En bra stekpanna hjälper (teflon är bara skit) tex en rejjäl en i gjutgärn.

Varför använder du termometer på kotletter? (om det nu inte rör sig om hel kotlett, inte skivad)

Du har tillagat dom på tok för länge (en så tunn skiva benfri kotlett behöver bara nån minut/några minuter på varje sida) och troligtvis på för låg temp.
Citera
2017-03-22, 10:10
Medlem
JaffarDenGodes avatar
Skulle vara intressant att se bild!

Jo som konstanterat, du har nämligen slängt en slant åt fulkött!!
Citera
2017-03-22, 11:06
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
känns som jag gjort ngt fel .. allt fett i dom rinner ut på plåten i ngt blomkålsmönster ..haha.. ser helt sjukt ut .. för låg värme ? eller är det normalt? sen har dom krymt till ca 50% av sin ursprungliga storlek

Det är ju blodet i förpackningen som steks "vad det nu gör" som blir vitt som äggvita i stekpannan...
Torka av kotletterna innan du steker dom helt enkelt i olja o smör... Använd goda kryddor eller marinera dom innan och bryn bara på dom.

Sen lägger du kotletterna i en ugnsform med lock eller folie på ca 200 grader ca 20-30 min med lite lite sky tills dom blir mör

Att steka dom blir alldrig mört men om du tar bort benen om det finns ben och banka på dom med kött hammare så det blir plattare så blir dom mörare att steka dom som vanligt i pannan... Eller så tar du ett lock på stekpannan på låg värme och lite vätska och låter dom bli mör så under puttring efter bryning

Finns inget som ska "vila" när det gäller fläskkött för köttsafterna ska vara vita och inte alls rosa
Senast redigerad av maxorr 2017-03-22 kl. 11:08.
Citera
2017-03-22, 14:21
Medlem
SituationReports avatar
Jag hörde att de injicerar margarin eller ister i kött för att få det mer marmorerat.

Fuskmarmorering.

https://en.wikipedia.org/wiki/Artificial_marbling

Leta efter en liten textrad på förpackningen som säger att den är behandlad på något sådant sätt.

"Kan säljas som fläskfilé", "Fettbehandlat sortiment", "Raffinerad köttprodukt" etc etc... finns säkert många sätt att lura folk köpa dåligt kött som blivit fuskmarmorerat.
Senast redigerad av SituationReport 2017-03-22 kl. 14:28.
Citera
2017-03-22, 15:45
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Det vita gegget är inte fett utan vätska och protein som koagulerar till en äcklig gelatinliknande massa.

Även om man steker på högre temperatur så bryts protein i köttet ner och kommer ut men vattnet förångas så att det inte blir det äckliga gegget. Den kortare stektiden gör också att det inte hinner komma lika mycket.
Citera
2017-03-22, 17:31
Medlem
japanskbruds avatar
nu har jag köpt andra av mkt högre kvalité med äkta marmorering .. jättetjocka fettkanter och svål kvar och ungefär 3cm tjocka.. väntar bara på dom ska bli rumstepererade ,sen tänkte jag steka på hög värme några min. på varje sida .. ska försöka få innertemperaturen till 62,5 som verkar va det som gäller nu. Den äldre rekommendationen va 70 men nu ska det inte finnas trikiner?
http://www.svensktkott.se/ säger 70 grader, men alla "kockar" verkar begränsa sig sig till 62,5 för just fläskkotletter.
Senast redigerad av japanskbrud 2017-03-22 kl. 17:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in