2017-03-19, 09:51
Medlem
soundchecks avatar
Jag har en bostadsrätt. Om min flick- eller pojkvän skulle flytta in hos mig, hur ska vi då fördela månadshyran? Jag betalar ju både för banklån och hyra. Vad är det mest rättvisa? Finns det någon praxis? Spontant låter ju det mest rättvisa att hyran delas i två även om den är väldigt låg?
Citera
2017-03-19, 09:52
Medlem
du betalar inte hyra i en BR.
Citera
2017-03-19, 09:55
Medlem
soundchecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plurriPlux
du betalar inte hyra i en BR.

Ursäkta min bristfälliga kunskapsnivå inom detta område och jag är tacksam att du berättar för mig vad det egentligen heter. För du förstår vad jag menar? Eller är jag otydlig?
Citera
2017-03-19, 09:57
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soundcheck
Jag har en bostadsrätt. Om min flick- eller pojkvän skulle flytta in hos mig, hur ska vi då fördela månadshyran? Jag betalar ju både för banklån och hyra. Vad är det mest rättvisa? Finns det någon praxis? Spontant låter ju det mest rättvisa att hyran delas i två även om den är väldigt låg?

Hälften var, anser jag.
Citera
2017-03-19, 10:03
Medlem
Om du betalar lånekostnaden själv så är det ju också en "investering" bara för dig själv. Att du betalar detta utöver månadskostnaden ska ju inte en ev. hyresgäst behöva drabbas av. Mest rimligt är alltså att ni splittar 50/50 på månadskostnaden men du betalar dina lån själv.
(Såvida du inte tänkt ge hyresgästen 50% av vinsten vid en försäljning då)
Citera
2017-03-19, 10:03
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Hälften var, anser jag.

Hälften av vad? Avgift? Avgift + ränta? Avgift + ränta + amortering?

Att bara dela på avgiften vore märkligt, ägaren har ju en större boendekostnad än så. Boendekostnaden är avgift + ränta, så jag skulle säga att det är det rimligaste att dela på, fast det blir lite konstigt också. Ägaren lånar ju delvis gratis om denne inte står för hela räntan. Vill man krångla till det ännu mer så är en del av avgiften en dold amortering om föreningen har skulder. Enklast är kanske att tänka ut vad boendet hade kostat att hyra om det var en hyresrätt, och sen ta hälften av det.
Citera
2017-03-19, 10:19
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 251
Om du betalar lånekostnaden själv så är det ju också en "investering" bara för dig själv. Att du betalar detta utöver månadskostnaden ska ju inte en ev. hyresgäst behöva drabbas av. Mest rimligt är alltså att ni splittar 50/50 på månadskostnaden men du betalar dina lån själv.
(Såvida du inte tänkt ge hyresgästen 50% av vinsten vid en försäljning då)

Så resonerar jag också, såvida TS inte avser att skriva ett samboavtal, då blir det ju delad ekonomi och då borde i så fall hälften av lånet belastas TS "hen".
Citera
2017-03-19, 10:21
Medlem
soundchecks avatar
Intressanta svar. Magkänslan hade rätt. Detta ämne är något mera komplicerat än vad det först kan ge sken av. Just därför är det nog bra att grotta ner sig i detta innan man ger sig in i en eventuell diskussion.
Citera
2017-03-19, 10:21
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soundcheck
Ursäkta min bristfälliga kunskapsnivå inom detta område och jag är tacksam att du berättar för mig vad det egentligen heter. För du förstår vad jag menar? Eller är jag otydlig?

Månadsavgift heter det.

Jag anser att om ni vill dela på kostnaderna så är det isåfall månadsavgiften ni delar på, matkostnader medmera.

Lånen och räntan får du stå för sålänge du är ensam ägare av bostadsrätten.

Alternativt möjligtvis så kontrollerar du hur mycket du har rätt att hyra ut din bostadsrätt för utan att skatta och sen delar ni på den summan.
Senast redigerad av bergwall94 2017-03-19 kl. 10:26.
Citera
2017-03-19, 10:24
Medlem
soundchecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Månadsavgift

Tack.
Citera
2017-03-19, 10:24
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Enklast är kanske att tänka ut vad boendet hade kostat att hyra om det var en hyresrätt, och sen ta hälften av det.
Det betyder ju i praktiken att den som flyttar in subventionerar ts lånekostnader. Aldrig att jag skulle gått med på att investera i något med noll chans till avkastning på det viset.
Citera
2017-03-19, 10:25
Medlem
Ska det vara 'rättvist' ska såklart den inflyttade betala snäppet mer, typ priset du skulle få om du hyrde ut lägenheten delat på 2. Tror inte folk gör så i praktiken, dock, när det gäller flick/pojkvännen, då man själv troligtvis är den med lite starkare finanser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in