Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-16, 22:02
  #1
Medlem
Jag undrar en sak medan jag letar efter texter på nätet och samtidigt halvt drömmer om ett författarskap. Det verkar finnas en tämligen stor mängd böcker sökbara på Google. Varför skulle man behöva bli en författare av t ex faktaböcker om Rumänien eller om annat när en hel del text finns redan? Och så har små bibliotek ofantliga mängder böcker som borde mata boksugna tillräckligt. "Snacka om" att man behöver sticka ut i mängden. Vad har ni själva för syn på detta?
Citera
2017-03-16, 23:08
  #2
Medlem
Det är få saker som är statiska. Rumänien förändras hela tiden. Man kan hitta nya vinklingar på olika aspekter av Rumänien. Sen kan man gå vidare och köra samma koncept på andra länder om det sålde.

Om man är intresserad av ett ämne så har man redan läst de gamla böckerna. Man vill ha nytt material för att få fler vinklar på ämnet.
Citera
2017-03-16, 23:10
  #3
Medlem
Allt kan bli bättre helt enkelt. Det finns inget som är så perfekt att det inte är någon ide att utveckla det vidare.
Citera
2017-03-16, 23:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Det är få saker som är statiska. Rumänien förändras hela tiden. Man kan hitta nya vinklingar på olika aspekter av Rumänien. Sen kan man gå vidare och köra samma koncept på andra länder om det sålde.

Om man är intresserad av ett ämne så har man redan läst de gamla böckerna. Man vill ha nytt material för att få fler vinklar på ämnet.
Och om det redan finns på nätet, något som jag förutsätter, eller är jag ute och cyklar?

Så ska jag skriva en bok (50 sidor eller 200 sidor) med allmänna fakta om Rumänien hur ska jag konkurrera på bokmarknaden? En färsk bok det enda hoppet?
Citera
2017-03-16, 23:21
  #5
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
Om det blir revolution i rumänien är det en bra ide att uppdatera böckerna om rumänien, tex.

Hur många länder har europa haft de senaste 30 åren? Har det ändrats?
Citera
2017-03-16, 23:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ciceroni
Och om det redan finns på nätet, något som jag förutsätter, eller är jag ute och cyklar?

Så ska jag skriva en bok (50 sidor eller 200 sidor) med allmänna fakta om Rumänien hur ska jag konkurrera på bokmarknaden? En färsk bok det enda hoppet?
Det mesta finns på nätet, men det är få som läser hela böcker på nätet. Det flesta läser snuttar och en till ett par sidor med text. Oftast är det hårda fakta man är ute efter när man söker på nätet eller en viss händelse.

Att bara skriva allmänna fakta tror jag inte att du kommer särskilt långt med. Det finns som sagt och just allmänna fakta hittar man online. Det gäller att hitta något extra som lockar. Vad tillför din bok? Varför ska man läsa just din bok och inte de andra med allmänna fakta om Rumänien?

Det finns de som lyckas med mer allmänna böcker, men jag tror att man då har lyckats hitta en form som lockar och spinner vidare på det konceptet. Exempelvis "Lonely Planet" för reseböcker.
Citera
2017-03-16, 23:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Det mesta finns på nätet, men det är få som läser hela böcker på nätet. Det flesta läser snuttar och en till ett par sidor med text. Oftast är det hårda fakta man är ute efter när man söker på nätet eller en viss händelse.

Att bara skriva allmänna fakta tror jag inte att du kommer särskilt långt med. Det finns som sagt och just allmänna fakta hittar man online. Det gäller att hitta något extra som lockar. Vad tillför din bok? Varför ska man läsa just din bok och inte de andra med allmänna fakta om Rumänien?

Det finns de som lyckas med mer allmänna böcker, men jag tror att man då har lyckats hitta en form som lockar och spinner vidare på det konceptet. Exempelvis "Lonely Planet" för reseböcker.
Inte att glömma Wikipedia (den svenskspråkiga versionen). Just svenskspråkiga Wikipedia har föga artiklar om rumäner, om serber lite mer, om albaner rätt så mycket. Frågan blir: Vad tjänar jag på att skriva en biografisk uppslagsbok om albaner (om bemärkta albaner det vill säga) ?
Citera
2017-03-16, 23:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ciceroni
Inte att glömma Wikipedia (den svenskspråkiga versionen). Just svenskspråkiga Wikipedia har föga artiklar om rumäner, om serber lite mer, om albaner rätt så mycket. Frågan blir: Vad tjänar jag på att skriva en biografisk uppslagsbok om albaner (om bemärkta albaner det vill säga) ?
Om du vill tjäna pengar på ditt författarskap så får du hitta något att skriva om som säljer. Finns det intresse bland folk att köpa en uppslagsbok om albaner? Om du inte vet det så kanske du ska börja titta på efterfrågan. Du kan skriva några sidor och låta folk läsa för att se vad de tycker.

Hur tänker du ge ut din bok? Det finns förlag som söker författare inom vissa områden. Kolla vilka förlag som kan vara intressanta. Skicka bokmanus till dem och se vad de tycker.
Citera
2017-03-17, 07:42
  #9
Medlem
Även om det till exempelvis finns 10 böcker om Rumänien, så kan de ha olika vinklingar och fokusera på olika saker. Även om samtliga böcker skulle handla om historia, så kan de ändå handla om olika saker. En bok kanske handlar om Kungariket Rumänien, en annan bok handlar om det kommunistiska styret, en tredje bok handlar om romerna i landet osv.

Men om man verkligen vill skriva en bok så bör man fundera på vad folk kan tänkas vara intresserade av, och få dem att läsa just den boken som man vill skriva/håller på att skriva. Man kanske har läst de andra böckerna om samma ämne, men man har känt att något har saknats. Att man gärna hade velat läsa mer om en historisk händelse, en politisk fråga, ovanliga resmål, om en intressant person som bara nämns lite hastigt i någon bok eller liknande. Då finns ju möjligheten att andra vill läsa mer om samma sak. Nu var det bara ett exempel, men jag hoppas du förstår poängen.
Citera
2017-03-17, 09:36
  #10
Medlem
lampross avatar
Wikipedia har i viss mån trängt undan behovet av allmänt hållna faktaböcker.

I 9 fall av 10 är det till exempel ingen vits att skriva biografier längre. Den nödvändiga infon, den som folk i regel söker (när föddes x, vad utbildades han till, karriär etc etc.) finns ju redan på nätet. Och ny info kan läggas till snabbt, uppdatering sker tämligen regelbundet (iaf på engelska Wikipedia).

Så i fallet "skriva biografi" bör man, i det fall man vet något om någon historisk person, ge det en spin som är aktuell och unik.
Citera
2017-03-17, 15:01
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Wikipedia har i viss mån trängt undan behovet av allmänt hållna faktaböcker.

I 9 fall av 10 är det till exempel ingen vits att skriva biografier längre. Den nödvändiga infon, den som folk i regel söker (när föddes x, vad utbildades han till, karriär etc etc.) finns ju redan på nätet. Och ny info kan läggas till snabbt, uppdatering sker tämligen regelbundet (iaf på engelska Wikipedia).

Så i fallet "skriva biografi" bör man, i det fall man vet något om någon historisk person, ge det en spin som är aktuell och unik.
Just en biografisk uppslagsbok känns dock som en bättre idé än en bok om ett lands historia, som redan finns i överflöd. Man bör inte lägga ner författaryrket, men jag efterfrågar mer om hur man gör en analys över ett bokprojekts "existensberättigande" på bokmarknaden- och handeln. Hur vi vet man om analysen är rätt och inte vinklad åt sina romantiska författardrömmar? Kanske bör man ändå ta konkurrensen på nätet på allvar och omvärdera om man tillför något nytt?
Citera
2017-03-19, 23:54
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ciceroni
Och om det redan finns på nätet, något som jag förutsätter, eller är jag ute och cyklar?

Så ska jag skriva en bok (50 sidor eller 200 sidor) med allmänna fakta om Rumänien hur ska jag konkurrera på bokmarknaden? En färsk bok det enda hoppet?

50 sidor är nog alldeles för tunt. Det skulle passa bättre om vi pratade om en barnbok riktad mot yngre barn. Men knappast om vi snackar om en faktabok eller liknande om Rumänien. En färsk bok behöver inte nödvändigvis vara det enda hoppet, eller ditt bästa alternativ. Du får det att låta som om du ska skriva ett uppslagsverk, eller en längre bokversion av Wikipedias artikel om Rumänien.

Citat:
Ursprungligen postat av Ciceroni
Just en biografisk uppslagsbok känns dock som en bättre idé än en bok om ett lands historia, som redan finns i överflöd. Man bör inte lägga ner författaryrket, men jag efterfrågar mer om hur man gör en analys över ett bokprojekts "existensberättigande" på bokmarknaden- och handeln. Hur vi vet man om analysen är rätt och inte vinklad åt sina romantiska författardrömmar? Kanske bör man ändå ta konkurrensen på nätet på allvar och omvärdera om man tillför något nytt?

Problemet med uppslagsverk är att det är inget man direkt läser för nöjes skull. Det är heller inget som man vill läsa när man vill fördjupa sig i ett ämne. Det funkar ju bäst om man behöver slå upp något och få kortfattad information. Du kommer heller inte att nå den breda massan genom att försöka ge ut ett uppslagsverk. Behovet av denna typ av böcker är relativt liten rent allmänt. Vill du nå en bredare publik så är det bättre att satsa på en faktabok i vanlig ”bokform”.

Det finns ju en anledning till varför det finns flertal böcker om samma ämne. Det står inte exakt samma saker i dem. Du verkar oroa dig över att skriva en bok om ett lands historia bara för att det redan finns en del sådana böcker. Jag slår vad om att om du läser några av dem, så kommer du snabbt upptäcka att böckerna fokuserar på olika saker. Precis som du kan skriva en bok som är annorlunda i jämförelse med de böcker som redan finns.

Sedan är det så att alla inte vill läsa mycket fakta på internet. Visst, e-böcker blir allt populärare. Men vissa gillar helt enkelt inte att läsa e-böcker, och andra föredrar att läsa kortare texter på internet medan de vill ha pappersböcker när det är dags att fördjupa sig i ämnet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback