2021-04-28, 00:31
  #25
Medlem
Bazecoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Intresset är fortfarande tillräckligt litet för att Elsas kommentar om att "ingen köper musik längre" ska vara trovärdig. Det är inte orealistiskt av en ung svensk tjej under mitten av 2010-talet att göra ett sådant påstående.

Har man aldrig sett en grammofonspelare förut så kan det förstås verka komplicerat, precis som Svante i filmen förmodligen inte hade fattat hur Spotify fungerar - något som kan förefalla otroligt simpelt för en 1990-talist.

Vinyl Skivor skulle jag någ säga är det någ en av dom mest uppskattade formatet genom tiderna sedan cdn la sig i närmare graven i början av 2000 talet. "Se Ginzas upplagor av vinyl" som ett exempel. Skulle snarare ochså säga att nedlagna butiker gör att intresset inte syns på samma sätt. Skulle alla resonera som Elsa Gör i filmen "Att ingen betalar för någon musik idag" så skulle inte musiker och band inte kunna klara sig på sin distribution av sin musik. Det är tack vare Spotify premium och alla Cd skiver samt vinyler som gör att band och musiker ska kunna bärga sig. Sen är det ju självklart att spotify och streaming är större än folk som köper sin musik fysiskt. Som jag skrev tidigare här uppe ^^ Så är det faktiskt som så att skulle skiver inte ha något större och vägande intresse längre så skulle dom inte finnas idag. Men självklart är inte skiver samma sak idag som förr nu när spotify kom till och internet inte var like stor och vägande roll och hot mot det fysiska formatet. Dom finns ju där precis som Filmer finns att köpa med och det är samma sak där men ja kommer inte diskutera det här.

Jag tror rätt så väl att vägledning till att spela Lp skiva är ändå brist på att man är teknikfientlig. Det har alldrig varit nån konst nån gång. jag har sett Både tjejer och killar som är bra bit under 30 som köper både vinyl och cd. Men som att slut citera detta så säger jag det att musik är inte gratis och det räcker inte heller med att ha streamingtjänster som en enda väg att hjälpa ett band. thats it.
Citera
2021-04-28, 10:18
  #26
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazecoon
Vinyl Skivor skulle jag någ säga är det någ en av dom mest uppskattade formatet genom tiderna sedan cdn la sig i närmare graven i början av 2000 talet. "Se Ginzas upplagor av vinyl" som ett exempel. Skulle snarare ochså säga att nedlagna butiker gör att intresset inte syns på samma sätt. Skulle alla resonera som Elsa Gör i filmen "Att ingen betalar för någon musik idag" så skulle inte musiker och band inte kunna klara sig på sin distribution av sin musik. Det är tack vare Spotify premium och alla Cd skiver samt vinyler som gör att band och musiker ska kunna bärga sig. Sen är det ju självklart att spotify och streaming är större än folk som köper sin musik fysiskt. Som jag skrev tidigare här uppe ^^ Så är det faktiskt som så att skulle skiver inte ha något större och vägande intresse längre så skulle dom inte finnas idag. Men självklart är inte skiver samma sak idag som förr nu när spotify kom till och internet inte var like stor och vägande roll och hot mot det fysiska formatet. Dom finns ju där precis som Filmer finns att köpa med och det är samma sak där men ja kommer inte diskutera det här.

Jag tror rätt så väl att vägledning till att spela Lp skiva är ändå brist på att man är teknikfientlig. Det har alldrig varit nån konst nån gång. jag har sett Både tjejer och killar som är bra bit under 30 som köper både vinyl och cd. Men som att slut citera detta så säger jag det att musik är inte gratis och det räcker inte heller med att ha streamingtjänster som en enda väg att hjälpa ett band. thats it.
Nu handlar det egentligen inte om hur pass populäara vinylskivor är nu för tiden utan hur trovärdig Elsas kommentar och beteende i denna fråga är i filmen. Jag anser att hon uppträder realistiskt för att vara en tjej i tidiga 20-årsåldern vad det gäller denna fråga.

Däremot har jag lite andra problem med filmen. Varför är folk så otrevliga? Säger verkligen folk "Fattar du väl?" och "Är du dum i huvudet eller?" till främlingar som ställer frågor på ett snällt sätt?

Överlag är jag dock imponerad av filmen. Framför allt Henrik Dorsin som jag har svårt för annars imponerar som 70-tals-Stockholmare. Musiken verkar gjord för filmen men har en härlig 70-talsaura. Gillar även scenerna när Svante spatserar runt i Stockholm city i typisk 70-talsstil.

Sen är filmen lite väl optimistisk ibland. Hur troligt är det att ett spelkort sitter fast i taket i över 40 år när Svante senare demonstrerar hur enkelt det är att ta ned den med hjälp av en kvast?
Citera
2022-04-28, 03:36
  #27
Medlem
Tercios avatar
Underbar film. Kanske aldrig kommer nämnas som en av de bästa rullarna någonsin, men bara 70-tals miljöerna, kläderna och sättet de pratar på gör den värd att se.

Jag fattade inte riktigt slutet dock?

Filmer som behandlar tidsresor blir aldrig riktigt logiskt stringenta, man får ta den biten med en klackspark.
Citera
2022-05-26, 08:55
  #28
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzerschlaffse
Bland det värsta jag någonsin sett, hur kan man spela så dåligt? Satt och cringeade genom hela rullen, storyn var bra men framförandet fenomenalt dåligt.

Nej, storyn är inte bra. Grundiden är jättebra och sedan har man bara slängt ihop ett manus på en kafferast.

Och ja, skådespelarna håller skämsnivå men historiens utveckling och dialogerna är så illa skrivna att det finns noll att göra.
Man ser ju annars att det kunde bli en bra film.

Jag förstår inte ens hur de som gjort filmen tänker här:

Film är det dyraste mediet. Det är svårt att över huvud taget få göra film. Och så slarvar man så med manusförfattandet.

Det är enligt mig den största bristen med all film idag, även amerikansk film. Men i USA ser man att de tänkt att bara vi slänger in lite kända skådespelare så går folk och tittar. Tyvärr funkar det däröver ibland.

Men hur tänker Malmros här? jag är så bra regissör att jag får ihop det till slut i alla fall (Malmros har skrivit manus. Malmros och Jaaana regiserar, klipper mm).
Att se människor agera och prata så här. Det kanske hade fungerat på värmländska med en stor portion lyteskomik.

Det känns som om man saknar respekt för mediet och slarvar. För mig är sådant obegripligt att se. Egentligen ville jag starta en separat tråd om just denna brist på respekt för mediet som genomsyrar många filmer.

Ulvesson och Dorsin är bra.
Citera
2023-06-20, 15:45
  #29
Medlem
Avsiktarens avatar
De använder sig av fel testbild.

1973 använde de sig av testbilden med flickan:

https://i.pinimg.com/originals/b1/ff/f5/b1fff5893097271d798ca42bb1e8b901.jpg

Istället använder de sig av testbilden som började användas senare.

Ulf Malmros är född 1965 så han borde komma ihåg hur testbilden såg ut men han kanske struntar i det eller bodde i ett hem som inte hade TV.

ABBA kallades heller inte ABBA 1973 utan de kallades för Björn, Benny, Agneta och Anni-Frid.
Citera
2023-06-20, 18:01
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
De använder sig av fel testbild.

1973 använde de sig av testbilden med flickan:

https://i.pinimg.com/originals/b1/ff/f5/b1fff5893097271d798ca42bb1e8b901.jpg

Istället använder de sig av testbilden som började användas senare.

Ulf Malmros är född 1965 så han borde komma ihåg hur testbilden såg ut men han kanske struntar i det eller bodde i ett hem som inte hade TV.

ABBA kallades heller inte ABBA 1973 utan de kallades för Björn, Benny, Agneta och Anni-Frid.
1972 var det förnamnen. 1973 ABBA
Citera
2023-06-20, 19:11
  #31
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppes
1972 var det förnamnen. 1973 ABBA

De antog namnet ABBA i oktober 1973 filmen utspelar sig i skiftet augusti - september 1973.

https://en.wikipedia.org/wiki/ABBA#Official_naming

En annan anakronism är när de nämner att överskottet av vinsten på husköpet skall gå till KPML(r). Men namnet Kommunistiska Partiet Marxist-Leniniserna (revolutionärerna) antogs först 1977. Innan dess hette de Kommunistiska Förbundet Marxist-Leninisterna (revolutionärerna). Det som numera är Kommunistiska Partiet.
__________________
Senast redigerad av Avsiktaren 2023-06-20 kl. 19:19.
Citera
2023-06-20, 19:26
  #32
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
De använder sig av fel testbild.

1973 använde de sig av testbilden med flickan:

https://i.pinimg.com/originals/b1/ff/f5/b1fff5893097271d798ca42bb1e8b901.jpg

Istället använder de sig av testbilden som började användas senare.

Ulf Malmros är född 1965 så han borde komma ihåg hur testbilden såg ut men han kanske struntar i det eller bodde i ett hem som inte hade TV.

ABBA kallades heller inte ABBA 1973 utan de kallades för Björn, Benny, Agneta och Anni-Frid.
Hahaha

WTF,den där bilden var ju inte creepy alls....
Citera
2023-06-22, 14:17
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Ser den nu, bättre än väntat men stör mig otroligt på att Svante har problem med kackerlackor 1973, sådan ohyra har aldrig funnits i Sverige föränn nu!

Kackerlacor var oerhört vanliga fram till 70-talet, de fanns i gamla omoderna hus, de fanns i statarlängor, de fanns i alla de fattigas boningar i Sverige, Det är det som är anledningen till varför Sverige blev besatt av renhet, det var därför Sossar rev hela stadsdelar eftersom de ville utrota fattigdomen i Sverige, hatet mot fattigdomen var djup, det är därför sossar kämpar mot borgarna än idag mot att öka fattigdom.
Citera
2023-06-22, 15:15
  #34
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Kackerlacor var oerhört vanliga fram till 70-talet, de fanns i gamla omoderna hus, de fanns i statarlängor, de fanns i alla de fattigas boningar i Sverige, Det är det som är anledningen till varför Sverige blev besatt av renhet, det var därför Sossar rev hela stadsdelar eftersom de ville utrota fattigdomen i Sverige, hatet mot fattigdomen var djup, det är därför sossar kämpar mot borgarna än idag mot att öka fattigdom.
Nej, nej! Är du helt pantad?
Jag var med på sjuttiotalet, mina föräldrar var med på 30-talet, jag har läst oerhört mycket litteratur, både fakta och skönlitterär om det gamla bonde och arbetarsverige av författare som Fogelström, Vilhelm Moberg, Sara Lidman mfl, ingenstans har jag läst eller hört något om kackerlackor.

I böcker av exempelvis Gustav Schröder och hans minnen från fattiga skogstorp och fäbodar nämner han vägglöss på vissa ställen men kackerlacka, glöm det.

Visa gärna exempel på någon som beskriver kackerlackor i det gamla lortsverige.
Citera
2023-06-27, 18:57
  #35
Medlem
TheGretaResets avatar
Vägglöss var det som var vanligt i sverige. Pankor sa man i Göteborg. Det är inte samma sak som kackerlackor. Men på 70-talet var de nog borta även i Haga (götet) och på söder.
Citera
2023-07-31, 17:53
  #36
Medlem
billayless avatar
Helt okej rulle och Henrik Dorsin funkade rätt bra i sin roll. Filmen får 3/5 av mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in