2021-02-12, 01:04
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
Jag vet inte om den kommer att gå att se på TV4 Play. Men en gissning är att den inte kommer att finnas där utan bara gå på TV. När man tittar på dom långfilmerna som finns på TV4 Play så ser man att det inte alls är många. Så bästa tipset är att se filmen imorgon på TV4 kl 21:30.

Jag frågade eftersom jag bara har playkanaler...
Citera
2021-02-12, 01:40
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Jag frågade eftersom jag bara har playkanaler...

Edit: Jag hittade nu sidan Viddla, där man kan streama denna filmen gratis om man innehar ett bibliotekskort
Citera
2021-02-12, 02:16
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Edit: Jag hittade nu sidan Viddla, där man kan streama denna filmen gratis om man innehar ett bibliotekskort
Vad bra för dig, filmen är såpass bra att man gärna kan se den flera gånger. Jag skall själv se den imorgon på TV för tredje gången.
Citera
2021-02-12, 09:28
Medlem
ragnarokkrs avatar
Mycket bra film för att vara svensk. Undviker i det längsta svensk film i allmänhet och Malmros i synnerhet så det här var en överraskning!
Citera
2021-02-12, 23:12
Medlem
orrtupps avatar
Ser den nu, bättre än väntat men stör mig otroligt på att Svante har problem med kackerlackor 1973, sådan ohyra har aldrig funnits i Sverige föränn nu!
Citera
2021-02-13, 00:16
Medlem
systems avatar
Filmen får 3 av 5 från mig.

Då jag är en gnällig jävel ska ni veta att det är riktigt bra.

Konstigt att filmen inte uppmärksammats mer.
Citera
2021-02-13, 16:18
Medlem
https://www.tv4play.se/program/flykten-till-framtiden
Citera
2021-04-24, 23:38
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazecoon
Men Victorias dyrstads karaktär "Elsa" stör jag mig lite på. Enligt hennes moderna utsago så betalar man inte för musik längre och köper inga skiver, Det är inte riktigt sant då det finns intresse för skiver och speciellt vinyl skiver idag. Självklart är skivbutiker inte så vanligt längre men musik är knappast gratis för det. Sen blir lite pinsamt när Elsa inte vet hur man sätter igång en vinyl skiva, Skrattretande och löjligt.
Det hon säger är knappast uppseendeväckande. Att köpa vinylskivor är ett obskyrt intresse idag, och knappast något gemene man sysslar med. Sen är det möjligen lite märkligt att hänvda att "ingen betalar för musik längre" eftersom piratkopieringen är död sedan ganska många år och många faktiskt betalar för Spotify Premium. Dock är det möjligt att Elsa kör med gratisversionen av Spotify där man faktiskt får tillgång till hela deras musikbibliotek utan att betala en enda krona.

Dessutom, vad är det pinsamma i att hon inte vet hur man sätter igång en vinylskiva? Jag är äldre än Elsas rollfigur och har aldrig rört en grammofonspelare. Jag hade förmodligen också frågat hur man sätter igång skiten.
Citera
2021-04-25, 13:11
Medlem
Bazecoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Det hon säger är knappast uppseendeväckande. Att köpa vinylskivor är ett obskyrt intresse idag, och knappast något gemene man sysslar med. Sen är det möjligen lite märkligt att hänvda att "ingen betalar för musik längre" eftersom piratkopieringen är död sedan ganska många år och många faktiskt betalar för Spotify Premium. Dock är det möjligt att Elsa kör med gratisversionen av Spotify där man faktiskt får tillgång till hela deras musikbibliotek utan att betala en enda krona.

Dessutom, vad är det pinsamma i att hon inte vet hur man sätter igång en vinylskiva? Jag är äldre än Elsas rollfigur och har aldrig rört en grammofonspelare. Jag hade förmodligen också frågat hur man sätter igång skiten.

Intresset för fysiska skivor finns ju. Kolla bara på Metal och Hårdrocks Fantaster, Många av dom Fantasterna föredrar att köpa sina albumbs via vinyl. Vinyl är väldigt popelärt bland Visa. Och Alla streamar inte sin musik via itunes eller spotify som många människor gör idag. Finns fortfarende folk som lagrar sin musik via usb och hårddiskar och föredrar att evun att njuta musiken på "flac" som är numera nya mp3. däremot måste jag säga det att Fysiska butiker vars säljer skiver idag är inte så vanligt numera eftersom man mera idag köper skiver på nätet vilket har sin tur lett att fysiska butiker inte har gjort lika stor utdragning av försäljning. Sen tog ju evun pirat tiden evun en del av summan folk som köpte skiver förr med på början av 2000 talet.

Artister och musiker idag lever inte bara på konserer och digital distribution på nätet. Utan evun att man köper deras skiver och stödjer din artist som man verkligen gillar. Sen när det kommer till vinyl skiver, Så måste jag säga att Sätta igång en vinyl skiva anser jag som rätt så simpelt. Det är bara att placera skivan försiktigt på skivtallriken och sedan välja en rätt hastighet Samt försiktigt sätta tonarmen på valfritt spår. Svårt? Njaae. Jag kunde det när jag var 5 år gammal.
Senast redigerad av Bazecoon 2021-04-25 kl. 13:49.
Citera
2021-04-25, 19:38
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Intresset för fysiska skivor finns ju. Kolla bara på Metal och Hårdrocks Fantaster, Många av dom Fantasterna föredrar att köpa sina albumbs via vinyl. Vinyl är väldigt popelärt bland Visa. Och Alla streamar inte sin musik via itunes eller spotify som många människor gör idag. Finns fortfarende folk som lagrar sin musik via usb och hårddiskar och föredrar att evun att njuta musiken på "flac" som är numera nya mp3. däremot måste jag säga det att Fysiska butiker vars säljer skiver idag är inte så vanligt numera eftersom man mera idag köper skiver på nätet vilket har sin tur lett att fysiska butiker inte har gjort lika stor utdragning av försäljning. Sen tog ju evun pirat tiden evun en del av summan folk som köpte skiver förr med på början av 2000 talet.
Det är fortfarande ett relativt obskyrt intresse och det är inte konstigt att en sån som Elsa antar att mer eller mindre alla numera lyssnar på musik genom Spotify eller liknande streamingtjänster.
Citat:
Artister och musiker idag lever inte bara på konserer och digital distribution på nätet. Utan evun att man köper deras skiver och stödjer din artist som man verkligen gillar. Sen när det kommer till vinyl skiver, Så måste jag säga att Sätta igång en vinyl skiva anser jag som rätt så simpelt. Det är bara att placera skivan försiktigt på skivtallriken och sedan välja en rätt hastighet Samt försiktigt sätta tonarmen på valfritt spår. Svårt? Njaae. Jag kunde det när jag var 5 år gammal.
Det är säkert inte särskilt komplicerat att starta en grammofonspelare, men om man aldrig har gjort det förut är det knappast märkligt att först fråga hur man går till väga. Jag hade gjort samma sak.
Citat:
Det är bara att placera skivan försiktigt på skivtallriken och sedan välja en rätt hastighet Samt försiktigt sätta tonarmen på valfritt spår.
I ärlighetens namn låter det rätt avancerat. Jag hade bett om vägledning.
Citera
2021-04-25, 20:46
Medlem
Bazecoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Det är fortfarande ett relativt obskyrt intresse och det är inte konstigt att en sån som Elsa antar att mer eller mindre alla numera lyssnar på musik genom Spotify eller liknande streamingtjänster.

Det är säkert inte särskilt komplicerat att starta en grammofonspelare, men om man aldrig har gjort det förut är det knappast märkligt att först fråga hur man går till väga. Jag hade gjort samma sak.

I ärlighetens namn låter det rätt avancerat. Jag hade bett om vägledning.

Om Intresset inte fanns så skulle inte heller skivor tillverkas och säljas vilket det gör men inte i lika stor summa skala som på 90 talet. Enda skillnaden idag är att man inte har nån fysiska butiker i lika stor utsträckning som förut innan fel delning och spotify kom in i bilden. Självklart så är ju Spotify och dess streamingtjänster större och mer inne än att köpa skiver idag. Finns en Stor tråd här på flashback som heter "Dina senaste skivköp" och det är folk som köper både cd och vinyl skiver. Sedan gräddet på moset har vi seriösa entusiaster till sina favorit band som köper skiver föratt ge dom bandet extra stöd och support.

Och det är absolut inget svårt att spela en vinyl skiva. Jag förstår inte ens om nån kan tycka att det är komplicerat. Om man nu inte är väldigt Teknikfientlig och komplicerad som person förstås ett och samma .
Citera
2021-04-27, 09:31
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Om Intresset inte fanns så skulle inte heller skivor tillverkas och säljas vilket det gör men inte i lika stor summa skala som på 90 talet. Enda skillnaden idag är att man inte har nån fysiska butiker i lika stor utsträckning som förut innan fel delning och spotify kom in i bilden. Självklart så är ju Spotify och dess streamingtjänster större och mer inne än att köpa skiver idag. Finns en Stor tråd här på flashback som heter "Dina senaste skivköp" och det är folk som köper både cd och vinyl skiver. Sedan gräddet på moset har vi seriösa entusiaster till sina favorit band som köper skiver föratt ge dom bandet extra stöd och support.
Intresset är fortfarande tillräckligt litet för att Elsas kommentar om att "ingen köper musik längre" ska vara trovärdig. Det är inte orealistiskt av en ung svensk tjej under mitten av 2010-talet att göra ett sådant påstående.
Citat:
Och det är absolut inget svårt att spela en vinyl skiva. Jag förstår inte ens om nån kan tycka att det är komplicerat. Om man nu inte är väldigt Teknikfientlig och komplicerad som person förstås ett och samma .
Har man aldrig sett en grammofonspelare förut så kan det förstås verka komplicerat, precis som Svante i filmen förmodligen inte hade fattat hur Spotify fungerar - något som kan förefalla otroligt simpelt för en 1990-talist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in