Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-12, 14:10
  #1
Medlem
Har en musikpryl jag spelar in gitarr med. Boss eBand JS-8.
Manual till apparaten finns här

Apparaten är från runt 2010. Använde den mycket förr tillsammans med USBminne utan problem. Nu får jag meddelandet Unformatted USB Memory! Either the USB Memory has not been formatted, or it was formatted in a way that the JS-8 cannot recognize.
Use your computer to initialize the USB memory. Vet hur man formaterar korrekt och testat både NTFS och exfat32 med samma reslutat. Testar nu formatering utan 'snabbformatering' det verkar ta tid men kommer inte heller fungera då jag vet jag aldrig behövt göra det förut. Kanske kan det hjälpa att välja fat32 istället för exfat32? Fast det alternativet har jag inte vid vanlig formatering. Eller vad kan annars vara fel här, apparaten fungerar klockrent och även USB-minnet. Dock har jag inga andra (äldre) Usbminnen att testa med utan bara detta nya.

Initialize betyder väl förresten inget annat än formatera?
Citera
2017-03-12, 15:08
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Manualen säger...

The JS-8 supports FAT-formatted USB memory. On a computer, reformat the USB memory to FAT format.

så testa det, hur stort usb minne har du? Är det för stort brukar det också vara problem.
Citera
2017-03-12, 15:53
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Manualen säger...

The JS-8 supports FAT-formatted USB memory. On a computer, reformat the USB memory to FAT format.

så testa det, hur stort usb minne har du? Är det för stort brukar det också vara problem.
Om det är för stort är det bara att göra en mindre partition och formatera den till FAT eller FAT32, och lämna resten oanvänt.

NTFS och ExFAT är helt fel för äldre prylar!
Citera
2017-03-12, 16:03
  #4
Medlem
RagingHippies avatar
Vad gör jag med USB-minne som kan ha blivit omformaterat av misstag ??
hur få tillbaks filerna ?
Citera
2017-03-12, 16:49
  #5
Medlem
testa recuva eller liknande
https://www.wondershare.net/ad/data-...FUpJGQod9L0ARQ

Med vänlig hälsning
t
Citera
2017-03-12, 20:08
  #6
Medlem
Minnet är 128gb. Vad jag förstår går det inte att partionera ett USB-minne i W7, som jag har, som heller inte tillåter formatering till FAT32. Då får jag skaffa ytterligare ett minne, ett mindre, och sen kolla vidare på hur jag formaterar det nya mindre minnet till FAT32.
Citera
2017-03-13, 07:16
  #7
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood
Minnet är 128gb. Vad jag förstår går det inte att partionera ett USB-minne i W7, som jag har, som heller inte tillåter formatering till FAT32. Då får jag skaffa ytterligare ett minne, ett mindre, och sen kolla vidare på hur jag formaterar det nya mindre minnet till FAT32.
Nej ett 128GB minne går inte, skaffa ett mindre så går det att formatera med FAT
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2017-03-13 kl. 07:20.
Citera
2017-03-13, 11:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nej ett 128GB minne går inte, skaffa ett mindre så går det att formatera med FAT
Japp, jag skrev jag skulle skaffa ett mindre. Men menar du att tex ett 16gb (som jag använt med apparaten förut) har möjligheten i W7 att formateras i FAT32 och inte bara exfat32?

Jag trodde jag skulle bli tvingad till nån DOS-grej.
Citera
2017-03-13, 11:45
  #9
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood
Japp, jag skrev jag skulle skaffa ett mindre. Men menar du att tex ett 16gb (som jag använt med apparaten förut) har möjligheten i W7 att formateras i FAT32 och inte bara exfat32?

Jag trodde jag skulle bli tvingad till nån DOS-grej.
Om usb stickan är mindre än 32GB kan du välja FAT32 som formateringsalternativ så ett 16GB minne skall fungera utan problem. Sätter du i ett 128GB så får du inte upp FAT32 som alternativ vilket du råkade ut för.
Citera
2017-03-13, 19:27
  #10
Medlem
Köpte ett nytt idag på 8gb. Dom kommer tydligen fortfarande i FAT32.
Och det passade mig för nu fungerar det med apparaten.
Citera
2017-03-14, 06:53
  #11
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood
Köpte ett nytt idag på 8gb. Dom kommer tydligen fortfarande i FAT32.
Och det passade mig för nu fungerar det med apparaten.
Vad bra då, stämde det som stod i manualen du länkade till.
Citera
2017-12-08, 07:57
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nej ett 128GB minne går inte, skaffa ett mindre så går det att formatera med FAT

Jo - det går att köra större FAT32.

Jag har en minnespinne på 256GB FAT32.

Men jag skulle också vilja 'fila' lite på den. Jag använder den som 'musikpinne' i min bil och det vill bara 'veta av' FAT32. Men det får till följd att den 'orkar inte läsa' in alla mina mp3-filer. Den (bilen) ser kanske bara en tredjedel av alla mina filer.

Min idé är att om jag kunde ha en mapp med 'bokmärken'/symbolic link/pekare (si så där 20 000) - så skulle kanske min bil (MB) orka med att läsa in 'länkarna' i alla fall. Och om den kan läsa dem så kanske den också skulle kunna finna alla mina låtar.

Är det någon som har någon idé om hur jag bör göra för att få en fullmatad bil med musik. (Har minimerat alla filnamn och mappnamn för att komma undan "sökväg_för_lång-problemen".)

Tack på förhand för all hjälp.

/G
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback