Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-11, 19:35
  #1
Medlem
olasvenssons avatar
Hej.

Jag brukar gå på föreläsningar gällande kostråd. Personen som höll i föreläsningen sade att om man vill vara säker på att få i sig allt vad kroppen behöver så räcker det att äta två saker och det är Apelsin och Ägg.

Håller ni med föreläsaren?
Citera
2017-03-11, 19:45
  #2
Moderator
Brutes avatar
Var skulle man få mineraler ifrån menade föreläsaren då?
Kalcium, magnesium, järn, zink?
D-vitamin behöver man även få i kosten, framförallt vintertid.

Vad heter föreläsaren?
Länka gärna källa på det du påstår.

//Brute
Citera
2017-03-11, 19:55
  #3
Medlem
olasvenssons avatar
Källan är Actic, där jag tränar. http://www.actic.se/?gclid=Cj0KEQiA3...RucaAtL18P8HAQ

Jag kan inte länka till föreläsningen i sig, jag spelade aldrig in den.

Du håller inte med.
Citera
2017-03-11, 19:56
  #4
Medlem
Oyveys avatar
Det skulle jag inte tro ett skit på. Däremot kan man leva gott på enbart mjölk och potatis.

Apelsin är värdelöst, vatten och c-vitamin, väldigt ineffektivt när man bara har två saker att välja på. Potatis är en bättre källa isåfall.
Citera
2017-03-11, 20:02
  #5
Medlem
0gKolhydraters avatar
Nåt av det mest efterblivna jag hört.

Ja du kan leva på det, hur du tacklar, virus, sjukdomar, kolestrol, cancer och allt annat vet jag inte, men det har nog inte du eller din ruttna föreläsare svar på heller.

Du hade mått bättre av att endast käka på mcdonalds framöver.
Citera
2017-03-11, 20:11
  #6
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Var skulle man få mineraler ifrån menade föreläsaren då?
Kalcium, magnesium, järn, zink?
D-vitamin behöver man även få i kosten, framförallt vintertid.

Vad heter föreläsaren?
Länka gärna källa på det du påstår.

//Brute
Ägg innehåller ju både Kalcium, Järn, D-vitamin och Magnesium.

Nu kanske man inte ska ta föreläsarens ord på blodigt allvar, men i princip innehåller ägg och apelsin allt man behöver. Sen är det nog ingen som skulle ge sig på en sån diet.
Citera
2017-03-11, 20:15
  #7
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ägg innehåller ju både Kalcium, Järn, D-vitamin och Magnesium.

Nu kanske man inte ska ta föreläsarens ord på blodigt allvar, men i princip innehåller ägg och apelsin allt man behöver. Sen är det nog ingen som skulle ge sig på en sån diet.
Det stämmer bra det. Ägg innehåller i princip alla näringsämnen utom just c-vitamin så helt uppåt väggarna är ju inte påståendet. Dock är det väl ganska lite av vissa näringsämnen och att äta ägg så att man fyller dagens energibehov kanske inte är så bra av en massa andra skäl, men rent teoretiskt så visst.
Citera
2017-03-11, 20:21
  #8
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oyvey
Det skulle jag inte tro ett skit på. Däremot kan man leva gott på enbart mjölk och potatis.

Apelsin är värdelöst, vatten och c-vitamin, väldigt ineffektivt när man bara har två saker att välja på. Potatis är en bättre källa isåfall.

Jaså? Hur mäter du då? 1 apelsin vs 4 kg potatis?

Testa slå in 1000 kalorier av apelsin och potatis så ska du se att skillnaden är minimal...
Citera
2017-03-11, 20:34
  #9
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ägg innehåller ju både Kalcium, Järn, D-vitamin och Magnesium.

Nu kanske man inte ska ta föreläsarens ord på blodigt allvar, men i princip innehåller ägg och apelsin allt man behöver. Sen är det nog ingen som skulle ge sig på en sån diet.

Precis jag fick också den känslan när föreläsaren berättade detta.
Citera
2017-03-11, 20:38
  #10
Moderator
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ägg innehåller ju både Kalcium, Järn, D-vitamin och Magnesium.

Nu kanske man inte ska ta föreläsarens ord på blodigt allvar, men i princip innehåller ägg och apelsin allt man behöver. Sen är det nog ingen som skulle ge sig på en sån diet.

Ja, men vad skulle vitsen vara att äta runt 30 ägg per dag vara, för att nå RDI?

TS får allt inkomma med kompletterande info, vad målet var med den dieten, enligt den föreläsaren.

Man kan späka sig kortare perioder för olika ändamål. Men vad skulle vara mer gynnsamt än att äta varierat med mer komplett näringsintag?

//Brute
Citera
2017-03-11, 20:40
  #11
Medlem
tj.s avatar
Talarens poäng var nog att ägg täcker väldigt mycket ur en näringssynpunkt, och det har han mycket rätt i. Men av flera anledningar är det bättre att äta mångsidigt.
Citera
2017-03-11, 20:45
  #12
Medlem
TsarenSvikerAldrigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jaså? Hur mäter du då? 1 apelsin vs 4 kg potatis?

Testa slå in 1000 kalorier av apelsin och potatis så ska du se att skillnaden är minimal...
Du klagar på hur han mäter, men tycker själv att det är vettigt att jämföra 2 kg apelsin med 1,25 kg potatis. Förutom vitamin C och K så krossar potatisen apelsinen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback