Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-10, 22:33
  #1
Medlem
Mario Pancieras avatar
  • "Försändelsen misstänks innehålla införselreglerade varor, som inte anmälts."
  • "Skriv, e-posta eller ring till Tullverket om du har frågor eller om du vill lämna en redogörelse."
  • "Tulldeklaration [x] saknas"

Vad är en redogörelse? Kan jag lämna in tulldeklaration i efterhand?

Vad vill dom?

Hjälp!

(Beställningen var från Dutch Natural Healing i Nederländerna.)
Citera
2017-03-10, 22:43
  #2
Medlem
Cybersluts avatar
De vill sätta dit dig för smuggling, förneka allt.
Citera
2017-03-10, 22:56
  #3
Medlem
Mario Pancieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberslut
De vill sätta dit dig för smuggling, förneka allt.

Är du helt säker? Det nämns ingenting alls om narkotika i brevet.

CBD-oljan är ju mer eller mindre fri från THC och således laglig?

För ett par år sedan fastnade nämligen en beställning från Tjeckien, men då gällde det hel cannabis. I brevet jag fick då skrev de uttryckligen att det gällde misstanke om narkotikasmuggling, så det rev jag sönder och ignorerade. Inge konsekvenser än så länge. Men brevet jag fick nu ser annorlunda ut!
Citera
2017-03-10, 23:10
  #4
Medlem
UngeHerrProms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mario Panciera
Är du helt säker? Det nämns ingenting alls om narkotika i brevet.

CBD-oljan är ju mer eller mindre fri från THC och således laglig?

För ett par år sedan fastnade nämligen en beställning från Tjeckien, men då gällde det hel cannabis. I brevet jag fick då skrev de uttryckligen att det gällde misstanke om narkotikasmuggling, så det rev jag sönder och ignorerade. Inge konsekvenser än så länge. Men brevet jag fick nu ser annorlunda ut!
CBD olja är lagligt, fråga vad det är dom har tagit i tullen.
Citera
2017-03-10, 23:50
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngeHerrProm
CBD olja är lagligt, fråga vad det är dom har tagit i tullen.
Så det har avgjorts i domstol?
Citera
2017-03-11, 07:35
  #6
Medlem
UngeHerrProms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Så det har avgjorts i domstol?
CBD går inte under narkotika betäckning, antar att det har bestämmts i domstol.
Allt ja vet är att CBD är 100% lagligt om och nu om dom utländska inte har en thc mängd över 0.2, vilket kan ha varit så i ditt fall.
Citera
2017-03-11, 07:55
  #7
Medlem
http://www.sydsvenskan.se/2016-12-16...av-tingsratten

Citat:
Tingsrätten konstaterar att så kallad CBD-olja som används av många sjuka är olaglig, trots den låga halten narkotika.
Citera
2017-03-11, 08:37
  #8
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngeHerrProm
CBD går inte under narkotika betäckning, antar att det har bestämmts i domstol.
Cannabis och extrakt av cannabis omfattas av bestämmelserna i lagstiftningen om kontroll av narkotika.


Citat:
Allt ja vet är att CBD är 100% lagligt om och nu om dom utländska inte har en thc mängd över 0.2, vilket kan ha varit så i ditt fall.
Tyvärr är det väldigt många som har åsikter om att cbd skulle vara lagligt men jag har ännu aldrig träffat någon som kunnat visa upp en juridiskt hållbar källa till det, läkemedelsverkets bedömning är att cbd går som narkotika även om thc halten är mycket låg.
Citera
2017-03-11, 08:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Cannabis och extrakt av cannabis omfattas av bestämmelserna i lagstiftningen om kontroll av narkotika.


Tyvärr är det väldigt många som har åsikter om att cbd skulle vara lagligt men jag har ännu aldrig träffat någon som kunnat visa upp en juridiskt hållbar källa till det, läkemedelsverkets bedömning är att cbd går som narkotika även om thc halten är mycket låg.
Va? CBD är lagligt, CBD-olja däremot är det ingen som kan bevisa är lagligt eftersom det kan innehålla THC menar du.
Citera
2017-03-11, 09:00
  #10
Medlem
silbersteins avatar
Om det är extraherat från industrihampa borde det vara lugnt. Men varför beställer du utomlands ifrån när finns att beställa med bra kvalitet inrikes?
Citera
2017-03-11, 09:49
  #11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Om det är extraherat från industrihampa borde det vara lugnt.
Nej industrihampa får innehålla upp till 0,2% thc.
Citera
2017-03-11, 09:50
  #12
Medlem
UngeHerrProms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleft
Va? CBD är lagligt, CBD-olja däremot är det ingen som kan bevisa är lagligt eftersom det kan innehålla THC menar du.
Ja så menar jag, lite flimsig på ämnet men om CBDn kommer ifrån industrihampa och borde det väl vara lugnt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback