Citat:
Ursprungligen postat av
UngeHerrProm
CBD går inte under narkotika betäckning, antar att det har bestämmts i domstol.
Allt ja vet är att CBD är 100% lagligt om och nu om dom utländska inte har en thc mängd över 0.2, vilket kan ha varit så i ditt fall.
Läget här är absolut inte klart, då flera prejudikat är intressanta.
Men de som sticker ut är, produkter av godkänd hampasort är undantagna ur narkotikalagstiftningen som ett prejudikat.
Men sen har du beredningar, som med sitt prejudikat säger att dessa är narkotika.
Då pratar vi om THC även i den allra minsta mängd(dvs tom lägre än 0,2%).
Så att detta är utrett ser jag inte, dock det första prejudikatet öppnar ju upp all användning av industrihampa för konsumtion även vid en högre THC-halt än 0,2(den Svenska sorten är rätt vanligt den kliver över 0,2% som jag förstått det).
Men om du väljer göra beredning så blir det olagligt.
Enda är vad definitionen av beredning är, och om detta typ inkluderar urlakning ala tex göra te.
Men om man vill säkerställa att man inte åker dit för konsumtion, så borde det funka och röka industrihampa.
Och ändå klara sig ifrån konsumtionsbrott och även eventuella framförande av fordon och testats positiv för THC.
Men såklart har man en abnormt hög THC halt i blodet, så kan jag tänka mig att dom skrotar ditt försvar om att det bara var industrihampa och kommer säkert där hävda man rökt vanlig cannabis med berusning.
Men stora frågan är om de kan döma en då, och att man inte har innehav av vanlig cannabis som polisen var och tog.
Då tror jag man inte behöver svamla nått om att man rökt industrihampa längre