2017-03-11, 09:53
Medlem
OdCaBos avatar
Kan verkligen samtliga företag som numera säljer cbd-olja inrikes ha missat att kolla med jurister? Och varför låter polisen dem hållas?
Citera
2017-03-11, 10:08
Medlem
Orkar inte leta fram källor men hovrätten och hd har dömt samtliga fall av misstänkt narkotikabrott av cbd-olja från svenska företag så har den misstänkta friats. Enligt den artikeln som länkades där domstolen beskrev att allt som innehåller en mätbar mängd thc ska anses vara narkotika är en felaktig bedömning. I sådana fall ska t ex frallor som säljs på ica klassas som narkotika eftersom vallmofröna innehåller en spårbar mängd "morfin".

Industrihampa som odlas får innehålla lägre än 0.2% thc. Det finns en gräns för en minsta mängd spårbar thc du får ha i blodet och urinen för att dömas för ringa narkotikabrott.
Citera
2017-03-11, 11:12
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Nej industrihampa får innehålla upp till 0,2% thc.

Finns ett svenskt prejudikat (eller iaf dom) vad gäller CBD extraherat från industrihampa. Sitter på mobilen nu, men kan leta upp källan när kommer hem.
Citera
2017-03-11, 12:11
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngeHerrProm
CBD går inte under narkotika betäckning, antar att det har bestämmts i domstol.
Allt ja vet är att CBD är 100% lagligt om och nu om dom utländska inte har en thc mängd över 0.2, vilket kan ha varit så i ditt fall.
Läget här är absolut inte klart, då flera prejudikat är intressanta.

Men de som sticker ut är, produkter av godkänd hampasort är undantagna ur narkotikalagstiftningen som ett prejudikat.

Men sen har du beredningar, som med sitt prejudikat säger att dessa är narkotika.
Då pratar vi om THC även i den allra minsta mängd(dvs tom lägre än 0,2%).

Så att detta är utrett ser jag inte, dock det första prejudikatet öppnar ju upp all användning av industrihampa för konsumtion även vid en högre THC-halt än 0,2(den Svenska sorten är rätt vanligt den kliver över 0,2% som jag förstått det).
Men om du väljer göra beredning så blir det olagligt.
Enda är vad definitionen av beredning är, och om detta typ inkluderar urlakning ala tex göra te.

Men om man vill säkerställa att man inte åker dit för konsumtion, så borde det funka och röka industrihampa.
Och ändå klara sig ifrån konsumtionsbrott och även eventuella framförande av fordon och testats positiv för THC.
Men såklart har man en abnormt hög THC halt i blodet, så kan jag tänka mig att dom skrotar ditt försvar om att det bara var industrihampa och kommer säkert där hävda man rökt vanlig cannabis med berusning.
Men stora frågan är om de kan döma en då, och att man inte har innehav av vanlig cannabis som polisen var och tog.
Då tror jag man inte behöver svamla nått om att man rökt industrihampa längre
Citera
2017-03-11, 12:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngeHerrProm
Ja så menar jag, lite flimsig på ämnet men om CBDn kommer ifrån industrihampa och borde det väl vara lugnt.
Nä, jag tolkar som att alla beredningar oavsett hur lite THC det innehåller klassas som narkotika.

Men om man komemr med en produkt helt utan THC, så lär denna få slinka igenom.
Men som jag förstår det, så är det extremt få av alla CBD-oljor som har 0% THC.
Och de som har 0%, de är jävligt dyra och även frågar jag mig om det ens är sant.
Citera
2017-04-02, 10:43
Medlem
Hur gick det sen för dig?
Vill gärna veta!
Citera
2017-04-02, 13:16
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Finns ett svenskt prejudikat (eller iaf dom) vad gäller CBD extraherat från industrihampa. Sitter på mobilen nu, men kan leta upp källan när kommer hem.
Var kan jag läsa om det?
Citera
2017-04-02, 14:44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Var kan jag läsa om det?
Jag tror det är den domen om beredningar som gäller, som visserligen gäller DMT(tror jag).
Men i princip går att applicera på alla beredningar som jag förstår det.
Denna nämns i någon av dessa domar har jag för mig, men vad den heter kommer jag inte ihåg.
Citera
2017-04-04, 14:29
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Var kan jag läsa om det?

Det var förvånansvärt svårgooglat, tror det var någon facebook-post som jag läste för ett tag sedan ang. någon dom när en man blivit friad efter att först blivit åtalad för nakrotikabrott för CBD-olja. Har även för mig att finns flera liknande fall, och ingen blivit dömd för just CBD-olja framställd av industrihampa. Men lyckas ej googla fram tyvärr.
Citera
2017-04-04, 15:10
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Det var förvånansvärt svårgooglat, tror det var någon facebook-post som jag läste för ett tag sedan ang. någon dom när en man blivit friad efter att först blivit åtalad för nakrotikabrott för CBD-olja. Har även för mig att finns flera liknande fall, och ingen blivit dömd för just CBD-olja framställd av industrihampa. Men lyckas ej googla fram tyvärr.
Att tingsrätten friar i ett enskilt brottsfall innebär inte alls att det finns ett prejudikat.
Citera
2017-04-04, 15:15
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Att tingsrätten friar i ett enskilt brottsfall innebär inte alls att det finns ett prejudikat.

Jo, just därför jag garderade mig med "Finns ett svenskt prejudikat (eller iaf dom)".
Citera
2017-04-04, 19:49
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Jo, just därför jag garderade mig med "Finns ett svenskt prejudikat (eller iaf dom)".
Jo, men skillnaden mellan dem är enorm. Du hade lika gärna kunnat gardera dig med "det är lagligt, eller så är det olagligt, jag kommer inte riktigt ihåg". Att det finns en friande dom i en tingsrätt innebär inte att det per definition är lagligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in