• 1
  • 2
2017-03-10, 22:04
Medlem
Leipreachans avatar
Vi leker med teorin att hyenor skulle etablera sig i Sverige och klara klimatet, så skulle dessa rovdjur konkurrera ut våra vargar, eller är vargarna såpass starka att klara av hyenor?

Hyenor är ju rätt dumma, tjuvaktiga djur och medans vargar är intelligenta och sociala djur.
Citera
2017-03-10, 22:35
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan

Hyenor är ju rätt dumma, tjuvaktiga djur och medans vargar är intelligenta och sociala djur.

Har du källor som styrker dina påståenden eller är ditt sportlov inte över ännu?
Citera
2017-03-10, 22:44
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Vi leker med teorin att hyenor skulle etablera sig i Sverige och klara klimatet, så skulle dessa rovdjur konkurrera ut våra vargar, eller är vargarna såpass starka att klara av hyenor?

Är absolut ingen expert... men hyenor är väl mestadels asätare? Dvs dom jagar sällan utan äter helst det som andra jagat?

I detta fallet skulle skulle dom nog kunna leva sida vid sida med exempelvis vargar tror jag som kan jaga (och visst äta as också givetvis)...

Det blir lite som att byta lejon emot varg... så visst det skulle väl fungera om vi leker med teorin!
Citera
2017-03-10, 22:58
Medlem
Om vi talar om fläckig hyena jagar den definitivt aktivt, även om den inte försmår as när sådana står till buds. Den är också ett socialt djur, som kan bilda stora flockar på upp till 80 individer.
Man bör lägga märke till att denna art under lång tid samexisterade med varg (och lejon, och flera andra rovdjur) över större delen av Eurasien (visserligen under en tid då klimatet var något varmare än nu, och större ytor var obeskogade).
Citera
2017-03-10, 23:01
Medlem
Nej jag tror att det är någon gammal myt. Har för mig att hyenor är mycket bra jägare men att de lätt jagas bort av andra rovdjur, exempelvis lejon som stjäl deras byte o låter dem få vänta på rester som blir över.
Citera
2017-03-10, 23:03
Medlem
Bizmarcks avatar
Jag har sett hyenor i en djurpark. De var fula som fan. Vargar är mycket vackrare och passar rent estetiskt bättre in i nordligare miljöer.
Så jag röstar på vargen.
Citera
2017-03-11, 08:36
Medlem
Citat:

Afrikanska vildhundar skulle krossa vargen inga vilda hundraser är framgångsrikare på jakt än dem.
Senast redigerad av Barbe 2017-03-11 kl. 08:43.
Citera
2017-03-11, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
Nej jag tror att det är någon gammal myt. Har för mig att hyenor är mycket bra jägare men att de lätt jagas bort av andra rovdjur, exempelvis lejon som stjäl deras byte o låter dem få vänta på rester som blir över.
Fast just lejonhanar är det ultimata rovdjuret jämte tigern som inte har några fiender förutom jägare.

Av bilder jag har sett så ser hyenor ut att vara ganska stora, större och muskulösare än tex varg.
Jag tror dock inte att en hyena skulle vinna i jakten på mat gentemot en varg. Rovdjur i tex afrika förlitar sig väl på korta distanser iom värmen, medans vargar kan jaga älg och rådjur flera mil?

Rena spekulationer ifrån min sida men hur som helst så kulle hyenan frysa så fort temperaturen sjunkit under +20c och med all sannolikhet dö ut under vintern.
Citera
2017-03-11, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dowhatisay
Fast just lejonhanar är det ultimata rovdjuret jämte tigern som inte har några fiender förutom jägare.

Av bilder jag har sett så ser hyenor ut att vara ganska stora, större och muskulösare än tex varg.
Jag tror dock inte att en hyena skulle vinna i jakten på mat gentemot en varg. Rovdjur i tex afrika förlitar sig väl på korta distanser iom värmen, medans vargar kan jaga älg och rådjur flera mil?

Rena spekulationer ifrån min sida men hur som helst så kulle hyenan frysa så fort temperaturen sjunkit under +20c och med all sannolikhet dö ut under vintern.
Det stod ju i trådstarten att tanken utgår ifrån att de skulle klara klimatet.

https://hyena-project.com/research-t...ct-with-lions/
Citera
2017-03-12, 11:59
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Afrikanska vildhundar skulle krossa vargen inga vilda hundraser är framgångsrikare på jakt än dem.
Hyenan brukar ju jaga bort just vildhundarna så fort tillfälle ges.
Så om du menar att vildhundarna kan klara av vargen så borde hyenan vara vargens överman då alltså.

Men jag tycker inte att vi ska implantera hyena i våra skogar och på slätterna.
Om vi överhuvudtaget ska ha hyena, så borde de hållas vid vägarna där de hade kunnat sköta renhållningsarbetet efter de påkörda vilda djuren.

Men jag tror inte att det hade blivit så populärt att ha hyena i tex våra parker. Tänk dig bara vilket ramaskri det hade blivit om de hade börjat ta de lekande barnen. Det hade ju aldrig gått.
Citera
2017-03-12, 12:10
Bannlyst
hyenor är ett mycket värre rovdjur än vargen , dess uthållighet och förmåga att enkelt krossa och äta ben från ett byte finns det inget annat djur som klarar , så har du fått en hyena efter dej i skogarna så spring och sluta aldrig springa
Citera
2017-04-02, 21:17
Medlem
Leipreachans avatar
Det verkar som att dom sätter vinterpäls. Nu är ju bilderna från ett zoo (Toronto), så kanske det som avgör att dom klarar sig i kylan.

http://img01.deviantart.net/b8c5/i/2...na-d2jztn2.jpg

http://img09.deviantart.net/9f94/i/2...ingtigress.jpg

https://farm4.staticflickr.com/3093/...2f365f87_b.jpg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in