• 1
  • 2
2017-04-15, 22:54
Medlem
N.Dongos avatar
Hyenor är faktiskt väldigt intelligenta jägare (precis som alla hunddjur). Min gissning är att varg och hund skulle rikta in sig på olika nischer och nog inte konkurrera jättemycket. Har för mig att hyenor gärna tar mindre vilt, så vargarna skulle nog få älgarna ifred. När det gäller rådjur och renar skulle det förstås kunna bli bråk...
Citera
2017-04-16, 08:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av N.Dongo
Hyenor är faktiskt väldigt intelligenta jägare (precis som alla hunddjur).
Hyenor är inte hunddjur. De är rentav närmare släkt med katter än med hundar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Carniv...logenetic_tree
Citera
2017-04-16, 11:31
Medlem
N.Dongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Hyenor är inte hunddjur. De är rentav närmare släkt med katter än med hundar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Carniv...logenetic_tree
Fast det ändrar ju inte min poäng i sig. Eller hur? Hund, katt, eget släkte eller t.o.m. fisk så är fortfarande hyenor intelligenta jägare.
Senast redigerad av N.Dongo 2017-04-16 kl. 11:47.
Citera
2017-04-16, 11:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av N.Dongo
Fast det ändrar ju inte min poäng i sig att de är sina egna hyendjur. Eller hur? Hund, katt, eller t.o.m. fisk så är fortfarande hyenor intelligenta jägare.
Intelligenta är de nog, men man skall också ha klart för sig att det är en familj, inte en art. Fläckig hyena på ca 70 kg som jagar i flock är något helt annat än en insektsätande Jordvarg på 10 kg som lever parvis. Fläckig hyena tror jag inte skulle ha några problem att jaga älg.
Citera
2017-04-22, 05:10
Bannlyst
Min erfarenhet av vargar är att dom lever ensam, förutom vid parning.

Det fanns en tid där fräna människor (kändisar) ville ha varghybrider. Bara för det lät fränt. Men vargens egenskaper att gå och gömma sig tog över, så det blev inga bra vakthundar av dom. Den enskilda vargens inneboende känsla är att gömma sig för människan.

Sen har vi händelsen på kolmården där en skötare blev dödad av vargar. Givetvis en enormt tragisk händelse, och bör få andra djurparker att inte gå innanför hägnet ensam med en skötare.

Jag som djurvän skulle vilja förbjuda djurparker, men det är nog en annan diskussion.

Bara ordet djurpark härstammar från 1800-talet.. när stora segelfartyg tog hem lejon och apor från Afrika för att beskådas...

Du som skriver att hyenor är dumma ock att vargar är smarta.

Man kan ju vända på det! Jag tror att aversionen mot hyenor beror på att dom är omöjliga att domesticera. Attackerar i grupp, ja! Därav deras framgång på savannen.

Vargar kan man inte heller bli vän med. Filmen "Dansar med vargar" är ju fin, men i ärlighetens namn så kommer ett vilt djur aldrig att bli "vän" med dig. Som människa kan man bara stå utanför och observera naturen. Och tro inte annat när jag sprungit på älgtjurar, med stor krona på runt 1000 kilo, Det har gått bra, det är ju mest älgkor som brukar vara jobbiga som skyddar sina föl.

Jag har råkat ut för det några gånger, och det är verkligen inte så roligt för hennes tanke är att döda människan mellan henne och hennes föl.

Man inser i dom ögonblicken att man är ganska liten och ensam i naturen!

Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Vi leker med teorin att hyenor skulle etablera sig i Sverige och klara klimatet, så skulle dessa rovdjur konkurrera ut våra vargar, eller är vargarna såpass starka att klara av hyenor?

Hyenor är ju rätt dumma, tjuvaktiga djur och medans vargar är intelligenta och sociala djur.
Senast redigerad av Hemtrevnad 2017-04-22 kl. 05:47.
Citera
2017-04-22, 12:13
Bannlyst
Mina vänner.. jag skrev att jag råkade ut för saker, men i sanning var det jag som från människans värld klampade in i naturen.

Jag brukar dock vara lite mer finkänslig när jag bara observerar naturen!

Den minsta djuret jag sett på mina turer är en liten groda två cm lång! Jag sa -Hej Herr Groda innan hen hoppade in i gräset.

Att se sådana små amfibier är ganska ovanligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in